Midt i festivalkaoset er det på tide å rette blikket hjemover for en gjennomgang av helgas besøkstall på norske kinoer. Ikke overraskende er det Legenden om Narnia: Price Caspian som leder an i denne runden. Etter et forholdsvis skuffende besøk i USA, har Disney hentet inn større inntekter her i Europa, og slik ser det også ut til å bli i Norge. Inkludert billettsalget på onsdag og torsdag, har 77,933 kinogjengere sett filmen – 42,346 av dem i helga. Alt tyder altså på at publikum ikke har glemt Pevensie-søsknene, trass i at det har gått over to og et halvt år siden sist vi gikk i horder for å kjøpe billetter til eventyret. Løven, Heksa og Klesskapet ble totalt sett av over en halv million, et tall som allikevel nok vil vise seg uoppnåelig å matche for lorden fra Cair Paravel..
Jentene i Sex and the City derimot, har fint greid de fire årene med fravær fra publikums bevissthet. Det har selvsagt hjulpet på at dvder med de seks sesongene har solgt i store mengder, ja, kanskje har det til og med hjulpet at TV3 har kjørt retrospektiv siden tidlig våres. Uansett – kinoversjonen er en av årets store kassasuksesser. Både i Europa og USA har filmen hatt en sjeldent sterkt stabilitet i besøket, og etter fem uker på kino i Norge, passerer produksjonen 250,000. SFs mål om 300,000 skal nok vise seg å være et ganske så korrekt estimat.
Indiana Jones er også en på mange måter vellykket revitalisering av en gammel slager. Riktignok må man vel innse at filmen i seg selv har skuffet arkeologens største fans, men billettene har gått unna som de gjorde tilbake i heltens glansdager. 736,407,386 dollar sålangt på verdensbasis er ensbetydende med årets største suksess. 300,000 besøkende alene her i Norge er også solide tall, med 4,903 av dem solgt denne helga.
The Incredible Hulk og The Happening ligger tête à tête på 4. og 5. plass, begge med et besøk på rundt 3,000. Ingen av dem er spesielt store overraskelser hva angår besøkstall hverken her eller ellers i verden, men førstnevnte ligger ihvertfall an til å spille inn budsjettet sitt for produsent Marvel. Storfilmene etterfølges av en av de større godbitene på norske kinoer om dagen; Dumpet av Sarah Marshall. Filmen markedsføres som den første romantiske katastrofekomedien, og er produsert av forlengst genierklærte Judd Apatow (Superbad, Knocked Up). Filmen er ukas anbefaling, spesielt i jungelen av mer eller mindre spiselige blockbustere.
Helgas første nykommer havner på en 10. plass, og heter Step Up 2. Jeg må innrømme at jeg ikke en gang hadde hørt om den første, og ble noe overrasket av at distributøren selger filmen som oppfølgeren til suksessfilmen Step Up. 1,046 kinogjengere var ihvertfall interessert, og fordelt på fem kopier, er det faktisk helt greie tall. Dessverre kan ikke det samme sies om genianimatør Miyazakis Porco Rosso; relansert på kino, her i Norge gjennom Oro. Et prisverdig forsøk på å tilby noe smalere i sommerheten, men dessverre var bare 521 nordmenn interessert. Fordelt på 11 kopier, er ikke det spesielt bra, og synd er dét!
Men enda kjipere å se skjebnen til Wachowski-brødrenes Speed Racer. I sin 3. helg valgte usle 156 å se filmen. Det gir en total på 2,788 solgte billetter, og yttelibere bevis på hvor katastrofalt dårlig det har gått med den megabudsjetterte produksjonen.