I helgen som gikk hadde to Hollywood-blockbustere premiere på norske kinoer; Louis Leterriers The Incredible Hulk og M. Night Shyamalans The Happening. Inntok en av dem kinotronen? Nei. De kunne ikke måle seg med tiltrekningskraften til jentene fra Manhattan; Sex and the City var igjen norske kinoers best besøkte kinofilm.
37.164 personer løste denne helgen kinobillett til filmadaptasjonen av TV-serien om Carrie, Miranda, Samantha og… hva heter hun siste? Uansett: Billettsalget denne uken gikk kun ned 33 prosent fra premierehelgen, noe som betyr at filmen holder godt på sitt publikum. New Line Cinema (og distributør SF her i Norge) har klart å gjøre denne filmen til årets kinohendelse for målgruppen, og når det ser ut som kjernepublikummet har utvidet seg til å gjelde kvinner i alle aldre (istedenfor kun i den ettertraktede 18-30-aldersgruppen), da er suksessen forseglet. Totalt har filmen nå blitt sett av 141.177 på kino i Norge, og med en kombinasjon av dårlig sommervær og god buzz, kan Sex and the City nå SF-sjef Åge Hoffarts uttalte mål om 300.000 solgte billetter. Kanskje.
Et stykke bak Manhattan-jentene, men et langt steg foran Shyamalan, finner vi reinkarnasjonen av Hulken-filmuniverset: The Incredible Hulk. Leterriers film, med Edward Norton i hovedrollen, har vært gjenstand for en god del dårlig buzz det siste året – og det har knyttet seg stor spenning til om Marvels investering på $150 millioner ville lønne seg eller ikke. I USA ble besøkstallene oppløftende ($55 mill.), og i Norge er det… om ikke fantastisk, så i alle fall et noenlunde godt besøk: 23.587 fans lot seg rive med av Hulkens irrgrønne sinne, og med det inntok filmen besøkstallslistens andreplass. Som vi skrev forrige uke har filmen blitt ganske godt mottatt av kritikerne, og det blir spennende å se hvordan denne fortsetter sitt kinoliv i ukene som kommer.
Indiana Jones og krystallhodeskallens rike inntar tredjeplassen denne helgen, med noe så sjeldent som en oppgang i besøk fra forrige helg (mer om dette nederst i saken). 19.673 solgte billetter er 17 prosent økning, og med det har Indy tatt med 241.764 av oss på eventyr i kinosalene siden premieren i mai. Det er dog ingen overraskelse at forsommerens mest etterlengtede film blir populær, og 300.000 (minst) bør være innen rekkevidde. På fjerdeplass finner vi så The Happening, M. Night Shyamalans ferskeste spenningsfilm – som Eirik skriver at er "…sett i sammenheng med budsjett og stab, den dårligste filmen jeg noensinne har sett." 15.383 besøkende i premierehelgen er dog ikke en katastrofe (det kunne vært verre). Men filmen har åpenbart et kalkunpotensiale – så det lover ikke godt for et langt kinoliv. Jeg spår et raskt fall mot forglemmelighetens bunnløse katakomber for The Happening.
Denne helgens kinobesøk ble forøvrig påvirket av et par hendelser som ikke relaterer seg direkte til filmbransjen: Skoleferien kom i gang. Og været ble dårligere. Resultatet av dette er at for eksempel barnefilmen Horton hører en Hvem spretter opp til femteplass denne helgen med 5.631 solgte billetter (en økning på 1.132 prosent!). Jungeldyret Hugo på syvendeplass ser lignende fremgang med 3.224 besøkende (mot 549 forrige helg). Slik forsetter det nedover listen; et jevnt over mye høyere kinobesøk. Og det liker vi å lese. Til slutt, et hyggelig gjensyn på tyvendeplass med Fatih Akins fantastiske film Den andre siden (som hadde kinopremiere tidlig i januar). Etter 24 uker på norske kinoer får filmen fremdeles nye fans, og totalbesøket på 23.811 må være et av de beste i Arthaus’ historie.