I møte med et fravær av konkurransedyktige nye filmer, ble den best besøkte filmen på norske kinoer denne helgen ikke overraskende Pirates of the Caribbean: At World’s End. Dette tredje kapittelet i den suksessfulle sjørøversagaen til Disney, er planetens best besøkte kinofilm for tiden. Men tross topplasseringen har nok distributør Buena Vista nå heller fokus på hvor mye av publikum som beholdes. Og det er ikke pene tall. I Norge ble det solgt 69.467 billetter til Pirates denne helgen, en nedgang på hele 59 prosent fra forrige helg. I USA var det verre; 62 prosent av publikum forsvant. Årsaken er nok en miks av dårlig mottagelse, oversaturering og overhype som slår tilbake. Men ikke gråt for piratene; et totalbesøk på 342.133 etter ti dager i kinorelease er tross alt sannsynligvis mer enn noen norsk film vil klare i løpet av hele dette året. Så, hva følger etter Jack Sparrow og de andre?
Zodiac – den kritikerroste etterforskningsfilmen – imponerer med å stige opp til andreplass, forbi Spider-Man 3 som forvises til bronseplass. David Finchers mesterlige films besøkstall synker langt saktere enn de andre, og med 4.022 solgte billetter på andreplassen, er bunken totalt avrevne billettstubber nå oppe i 30.843. Nevnte edderkoppgutts tredje eventyr (en film som fortsetter å tape seg voldsomt i mine øyne) ble sett av 3.624 stykker. Nå som alle de store salene er tilkjent pirateventyret, er Spider-Man henvist til å forsvinne fra sommerkinomørket fortere enn antatt. Totalbesøket nærmer seg 250.000, men er skuffende alt tatt i betraktning.
Tre nye filmer hadde premiere denne helgen – men ingen av dem maktet å trekke mer enn 1.000 mennesker. Kanskje var sommersolen, som dukket opp på østlandet lørdag morgen, et skudd i baugen for alle de smalere kinotilbudene. Best av de nye filmene var Arthaus’ danske ungdomsfilm Supervoksen, som gikk inn på åttendeplass med 931 solgte billetter (Se sak om denne på modersiden vår). Thrilleren Avsløringen fulgte på niendeplass med 876 publikummere, og sist av nykomlingene var Nordisk sitt danske drama Praha med 700 billettkjøpere på tolvteplass. Praha er egentlig en kritikerrost dansk film fra ifjor med god buzz, men den har ankommet det norske markedet nærmest uten markedsføring og profilering av noe slag. Synd, for dette er nok hva som skjer med norske filmer i det skandinaviske markedet også. Hvorfor ikke løfte filmene mer frem?
Sist vil jeg nevne at den beste sommerfilmen du kan se i år, svenske Farvel, Falkenberg, fremdeles er der ute på kinoene. Gå og se den!