Tallenes tale: Uke 20, 2008

Cameron Diaz

Pinsehelgens best besøkte kinofilm i Norge er… den etterlengtede romantiske komedien What Happens in Vegas med Cameron Diaz og Ashton Kutcher. Nei, det er ikke en spøk. Alle andre kinofilmer ble smadret av komediens 18.396 solgte billetter. Fox og kinoene ser sannsynligvis resultatet en glimrende markedsføringsjobb, og publikum får det de ønsker (NRK P3s terningkast 1 og Dagbladets 2 var betydningsløst). Den eneste andre filmen med et solid besøkstall denne helgen er forrige ukes vinner, supersuksessen Iron Man. Med 14.071 nye fans har Robert Downey jr. som tegneserie-superhelt sjarmert totalt 71.464 nordmenn. Iron Man har fått starte blockbuster-sommeren ganske alene, noe som har vært en kjempefordel. Om bare syv dager vil Indiana Jones invadere alle store kinosaler i landet.
DoomsdayFørst nede på syvende- og åttendeplass finner vi to andre premierefilmer fra helgen som gikk. Først action-dystopien Doomsday, fra den aktede britiske horrorregissøren Neil Marshall. Filmen presenteres som et tilbakepek på 80-tallets skamløst underholdende og selvhøytidelige actionfilmer, og er passende nok plasser på Eldorado kino i Oslo (med dertilhørende 18-årsgrense). 1.572 dedikerte sjangerfans løste billett i løpet av pinsen, noe distributør Scanbox bør være noenlunde fornøyd med. For barnefilmen Laban spøker på åttendeplass derimot, ser det mørkt ut. Lansert av Sandrew på hele 19 kinoer, fant ikke denne flere enn 1.291 nysgjerrige store og små. Det betyr kun 68 solgte billetter per sal – katastrofe.

Denne langhelgens kinotall er forøvrig synlig preget av at store deler av landet har nytt godt av sommerlig sol og dovne dager. En rekke av filmene som har vært lenge på kino faller brutalt i besøk denne helgen, noe som indikerer et sesongskifte – også i kinomørket. Blant de filmene som holder noenlunde normalt på sitt publikum, er horrorstoff som The Eye med Jessica Alba (688 solgte billetter på trettendeplass). Men ellers ser det meget bedagelig ut nå gjennom 17. mai-helgen og frem til Indys tilbakekomst.

Margot

Nederst på listen, i smalfilmens landskap, skal det forøvrig noteres at de to vidt forskjellige premierefilmene Kirsebærblomster og Margot at the Wedding ankom et par små kinosaler. Førstnevnte, en tysk-japansk samproduksjon, gjorde det skarpest – med 370 besøkende på to saler. Godt nok til tyvendeplass.

En film med Nicole Kidman og Jack Black i ledende roller skulle man tro var sikret en vid og synlig lansering, men for Noah Baumbachs kritikerroste drama Margot at the Wedding er det annerledes. Vi trodde vel strengt tatt at løpet nå var kjørt for kinolansering av denne her til lands, men plutselig dukket den altså opp. Og da, ikke overraskende, uten markedsføring eller særlig profilering. (Vi har dog skrevet om filmen i snart ett år.) Distributøren fortjener ærlig talt ikke mer enn 265 solgte billetter, men filmen burde ha blitt gitt en bedre mulighet.

Tallenes tale: Uke 20, 2008

Cameron Diaz

Pinsehelgens best besøkte kinofilm i Norge er… den etterlengtede romantiske komedien What Happens in Vegas med Cameron Diaz og Ashton Kutcher. Nei, det er ikke en spøk. Alle andre kinofilmer ble smadret av komediens 18.396 solgte billetter. Fox og kinoene ser sannsynligvis resultatet en glimrende markedsføringsjobb, og publikum får det de ønsker (NRK P3s terningkast 1 og Dagbladets 2 var betydningsløst). Den eneste andre filmen med et solid besøkstall denne helgen er forrige ukes vinner, supersuksessen Iron Man. Med 14.071 nye fans har Robert Downey jr. som tegneserie-superhelt sjarmert totalt 71.464 nordmenn. Iron Man har fått starte blockbuster-sommeren ganske alene, noe som har vært en kjempefordel. Om bare syv dager vil Indiana Jones invadere alle store kinosaler i landet.
DoomsdayFørst nede på syvende- og åttendeplass finner vi to andre premierefilmer fra helgen som gikk. Først action-dystopien Doomsday, fra den aktede britiske horrorregissøren Neil Marshall. Filmen presenteres som et tilbakepek på 80-tallets skamløst underholdende og selvhøytidelige actionfilmer, og er passende nok plasser på Eldorado kino i Oslo (med dertilhørende 18-årsgrense). 1.572 dedikerte sjangerfans løste billett i løpet av pinsen, noe distributør Scanbox bør være noenlunde fornøyd med. For barnefilmen Laban spøker på åttendeplass derimot, ser det mørkt ut. Lansert av Sandrew på hele 19 kinoer, fant ikke denne flere enn 1.291 nysgjerrige store og små. Det betyr kun 68 solgte billetter per sal – katastrofe.

Denne langhelgens kinotall er forøvrig synlig preget av at store deler av landet har nytt godt av sommerlig sol og dovne dager. En rekke av filmene som har vært lenge på kino faller brutalt i besøk denne helgen, noe som indikerer et sesongskifte – også i kinomørket. Blant de filmene som holder noenlunde normalt på sitt publikum, er horrorstoff som The Eye med Jessica Alba (688 solgte billetter på trettendeplass). Men ellers ser det meget bedagelig ut nå gjennom 17. mai-helgen og frem til Indys tilbakekomst.

Margot

Nederst på listen, i smalfilmens landskap, skal det forøvrig noteres at de to vidt forskjellige premierefilmene Kirsebærblomster og Margot at the Wedding ankom et par små kinosaler. Førstnevnte, en tysk-japansk samproduksjon, gjorde det skarpest – med 370 besøkende på to saler. Godt nok til tyvendeplass.

En film med Nicole Kidman og Jack Black i ledende roller skulle man tro var sikret en vid og synlig lansering, men for Noah Baumbachs kritikerroste drama Margot at the Wedding er det annerledes. Vi trodde vel strengt tatt at løpet nå var kjørt for kinolansering av denne her til lands, men plutselig dukket den altså opp. Og da, ikke overraskende, uten markedsføring eller særlig profilering. (Vi har dog skrevet om filmen i snart ett år.) Distributøren fortjener ærlig talt ikke mer enn 265 solgte billetter, men filmen burde ha blitt gitt en bedre mulighet.

MENY