Påsken er nå ettertrykkelig over. Solen strømmer på og luften er vårvarm. Og kinoene blir etterlatt folketomme av parkhungrige mennesker. Helgen som passerte var tilnærmet sommerlig i været, og besøket på kinoene falt med nesten 50 prosent sammenlignet med den samme helgen i fjor. Men filmdistributørene hadde budt frem fire premiereklare titler denne helgen; to britiske, Sunshine og Hot Fuzz, og to amerikanske filmer, Wild Hogs og Perfect Stranger – alle med stort kommeriselt potensiale. Og tross besøksflukten, dro disse filmene respektable besøkstall. Men helgens mest sette var nok en gang en klumsete brite som har holdt grep om nordmenn siden før påske.
Mr. Beans ferie var den mest sette filmen på norske kinoer for tredje helgen på rad, med 16.699 besøkende. Et drastisk fall i publikum på 53 prosent kan tilskrives både finvær og en metning på Mr. Bean. Uansett har filmen trukket over 150.000 betalende, og distributør UIP bør være smørblide. Vi kan sikkert vente oss enda en oppfølger en gang i fremtiden. På de neste fire plassene følger alle de nye filmene, med den amerikanske motorsykkelkomedien Wild Hogs i føringen. Med John Travolta som ledende stjerne lot 12.723 nordmenn seg forføre av middelaldrende menn som forlenger ungdommen med biker-selvrealisering.
På tredjeplass finner vi den britiske politikomedien Hot Fuzz. Den kan virke som en ren kopi av svenske Kopps, som solgte over 200.000 kinobilletter her til lands i 2003. Men intet søksmål har ennå blitt meldt om fra Sverige, og Hot Fuzz er laget av folka bak den fantastiske zombiekomedien Shaun of The Dead (2004) – en grovt oversett film her til lands, som ikke en gang fikk kinorelease, men som siden har gjort seg fortjent til kultstatus verden over. Nå er regissør Edgar Wright og manusforfatter/hovedrolleinnehaver Simon Pegg altså tilbake med en actionkomedie som gjør narr av kontrasten storby/landsby-purk i Storbritannia. Og i hjemlandet har filmen hittil spilt inn vannvittige 40 millioner dollar. Og her i Norge bør filmen også kunne finne et stort publikum. 8.661 stykker løste billett over helgen, men på siden filmen vises på 30 saler (like mye som Wild Hogs), må nok dette tallet være en liten skuffelse. Filmen er beregnet på et ungt publikum, som sannsynligvis heller var ute og slikket vårsolen.
Og apropos solen; Sunshine var den av premierefilmene som lokket undertegnede til kino denne helgen. Regissør Danny Boyle (Trainspotting) er en personlig favoritt, og når denne science/fiction-filmen i tillegg fikk glødende anmeldelser fra uventet hold (Aftenposten, Dagbladet), og skulle vises på Colosseum 1 – da var jeg ikke vanskelig å be. Filmen er forøvrig like god som de sier – en Kubrick-alluderende snikende blanding av uhygge og fascinasjon gjør denne fremtidsvisjonen om solens uunngåelige død til en sjelden sci/fi-perle i tider hvor sjangeren har blitt vannet ut av uintelligente actionthrillere. 8.143 andre valgte Sunshine denne helgen, godt nok til en fjerdeplass totalt. Sist av de nye filmene er den pregløse Bruce Willis/Halle Berry-filmen Perfect Stranger, som inntar femteplass med 6.871 solgte billetter.
De norske filmene som befinner seg ute på kinoene begynner sakte, men sikkert sin ferd ut av kinosystemet. Med unntak av det bemerkelsesverdige grepet Kill Buljo fortsetter å ha på publikum (åttendeplass med 5.249 solgte billetter denne helgen – opp 4 prosent fra forrige!), er det snart fritt for norske tilbud nå som sommeren nærmer seg og Hollywood klargjøre blockbustermaskineriet. Men det har vært en flott vår, særlig for de norske barnefilmene! Olsenbanden jr. har nå et totalbesøk på 266.000.