Påskeferie betyr avslapning og ikke altfor utstrakt bruk av hjernecellene. Det preger også denne helgas besøksliste på landets kinoer. Rowan Atkinsons karakter Mr. Bean troner overlegent på toppen av listene i sin andre uke. 35744 mennesker valgte å se han denne helga, noe som faktisk er en økning på 13% fra forrige. Bedre bevis på at publikum ønsker seg enkel underholdning får man vel ikke? På andreplass troner fortsatt spartanerne i 300. Man kan si hva man vil om Zack Snyders tegneserieadaptasjon, men at han har truffet sitt publikum kan ingen nekte for. 11.628 så filmen, noe som gir et sålangt totaltbesøk på 123.878. Personlig synes jeg det er fascinerende at filmen gjør det så bra verden over, spesielt med tanke på hvor mange episke storfilmer som har floppet de siste årene. Hva gjør at nettopp 300 treffer?
Marion Cotillards mesterlige gestalting av Edith Piaf er fremste trekkplaster i La Vie En Rose, foruten selvsagt Piafs egen gripende livshistorie. 6947 besøkende og en nedgang på bare 14% vitner om at jungeltelegrafen er godt i gang rundt om i landet. Olivier Dahans film er langt fra et mesterverk, men en av disse godt gjennomførte og episk anlagte beretningene som må sees oppspent på et kinolerret! Noe som derimot kanskje kan kalles et lite mesterverk, er Elias og Kongeskipet. Filmen fortsetter å trekke familer i mengder til kinosalene, og med 6527 små og store i påskehelga passerer den hvert øyeblikk 200.000. Den etterfølges av Kill Buljo – the Movie på en 5. plass, som med 5024 besøkende og allerede 45.000 totalt tegner til å bli en aldri så liten suksess for Oro Film. Riktignok er det en nedgang på urovekkende 45% fra forrige helg; bare 300 faller mer.
Lista ellers følges av Svein og Rotta, Teenage Mutant Ninja Turtles, Music and Lyrics, Epic Movie og Jim Carrey i superfloppen Number 23 på en 10. plass. Mars og Venus og Blodsbånd er nå nede på en 17. og 18. plass, og jeg kan ikke stoppe og gremmes over at Marius Holsts film aldri fant et større publikum. Jeg vet at snaue 45.000 er et greit tall, men dette er en film som burde blitt sett av ihvertfall 100.000. Spesielt når lista ellers altså preges av at nordmenn aldri later til å kunne få nok av Mr. Bean eller at en heller platt norsk komedie har trukket like mange besøkende på halve tiden.
Kanskje Nordisk burde ansette disse til å overtale folket til å se Blodsbånd?