Tallenes tale: Uke 13

Kill Bean

Og da… var det påskeferie. Solen glitrer over Oslo, og det minner mer om sommer enn vår. Skiturer i bar overkropp eller bikini er innen rekkevidde for de som søker seg til fjellet. For de som søker seg inn i kinomørket er tilbudet mangfoldig, og i helgen som passerte (som må regnes for påskens første) var det først og fremst komedier med Buljo og Bean som trakk folket.

Helgen best besøkte film i Norge var Mr. Beans ferie, med 31.700 solgte billetter. Rowan Atkinsons figur har overlevd flerfoldige tvilsomme kommersielle prosjekter siden den udødelige tv-seriens høytid på begynnelsen av 90-tallet. Den første filmen, Bean, fra 1997 tjente over 230 millioner dollar på verdensbasis, så en oppfølger var dømt til å komme på et tidspunkt. Den gang var Bean fish-out-of-water i USA. Denne gangen er det Frankrike som står for tur, og den enfoldige britens mål er filmfestivalen i Cannes. La moroa begynne.

På andreplass løfter spartanerne skjoldene i 300. Det mye omtalte action-eposet ble svært godt besøkt forrige helg, men får nå bismaken av hypen. Filmen mister 57 prosent av sitt publikum, og denne helgen tikket det inn 22.388 billetter. Den nærmer seg et totalbesøk på 100.000, og vil innen sitt løp på norske kinoer ha blitt en suksess for Sandrew Metronome. Men apropos suksess: Den andre premierefilmen fra forrige helg som imponerte stort, Kill Buljo, gjør alt annet enn å miste sitt publikum. Denne helgen kommer filmen på en tredjeplass med 9.473 besøkende, noe som kun er 18 prosent lavere enn forrige helg. Ser vi antydning til utviklingen av særegent word-of-mouth her? Oro film har nesten enda mer å glede seg over nå, enn forrige helg. Kan den uavhengig produserte komedien fra Finnmark overgå besøkstallene til Blodsbånd og Kalde føtter? Den har allerede passert tre av vinterens filmfond-markedsstøttede romantiske komedier.

På helgens fjerde- og syvendeplass finner vi to andre nye filmer; Biografifilmen La vie en rose om Edith Piaf med 8.113 solgte billetter og animasjonsfilmen TMNT om… eh, Teenage Mutant Ninja Turtles. Kowabunga! 4.980 stykker så de digitale ninjaskilpaddene.

Ellers er det jevnt over et ganske stort fall i kinobesøket, noe som kan attributeres til det ekstremt fine været. De norske barnefilmene putrer og går, og flotte, men vanskelige filmer som Språkets hemmelige liv, Water og The Fountain finner dessverre ikke et stort publikum her til lands.

Rushblogg ønsker nå sine lesere en god påske, og velkommen tilbake etter gjenoppstandelsen.

Tallenes tale: Uke 13

Kill Bean

Og da… var det påskeferie. Solen glitrer over Oslo, og det minner mer om sommer enn vår. Skiturer i bar overkropp eller bikini er innen rekkevidde for de som søker seg til fjellet. For de som søker seg inn i kinomørket er tilbudet mangfoldig, og i helgen som passerte (som må regnes for påskens første) var det først og fremst komedier med Buljo og Bean som trakk folket.

Helgen best besøkte film i Norge var Mr. Beans ferie, med 31.700 solgte billetter. Rowan Atkinsons figur har overlevd flerfoldige tvilsomme kommersielle prosjekter siden den udødelige tv-seriens høytid på begynnelsen av 90-tallet. Den første filmen, Bean, fra 1997 tjente over 230 millioner dollar på verdensbasis, så en oppfølger var dømt til å komme på et tidspunkt. Den gang var Bean fish-out-of-water i USA. Denne gangen er det Frankrike som står for tur, og den enfoldige britens mål er filmfestivalen i Cannes. La moroa begynne.

På andreplass løfter spartanerne skjoldene i 300. Det mye omtalte action-eposet ble svært godt besøkt forrige helg, men får nå bismaken av hypen. Filmen mister 57 prosent av sitt publikum, og denne helgen tikket det inn 22.388 billetter. Den nærmer seg et totalbesøk på 100.000, og vil innen sitt løp på norske kinoer ha blitt en suksess for Sandrew Metronome. Men apropos suksess: Den andre premierefilmen fra forrige helg som imponerte stort, Kill Buljo, gjør alt annet enn å miste sitt publikum. Denne helgen kommer filmen på en tredjeplass med 9.473 besøkende, noe som kun er 18 prosent lavere enn forrige helg. Ser vi antydning til utviklingen av særegent word-of-mouth her? Oro film har nesten enda mer å glede seg over nå, enn forrige helg. Kan den uavhengig produserte komedien fra Finnmark overgå besøkstallene til Blodsbånd og Kalde føtter? Den har allerede passert tre av vinterens filmfond-markedsstøttede romantiske komedier.

På helgens fjerde- og syvendeplass finner vi to andre nye filmer; Biografifilmen La vie en rose om Edith Piaf med 8.113 solgte billetter og animasjonsfilmen TMNT om… eh, Teenage Mutant Ninja Turtles. Kowabunga! 4.980 stykker så de digitale ninjaskilpaddene.

Ellers er det jevnt over et ganske stort fall i kinobesøket, noe som kan attributeres til det ekstremt fine været. De norske barnefilmene putrer og går, og flotte, men vanskelige filmer som Språkets hemmelige liv, Water og The Fountain finner dessverre ikke et stort publikum her til lands.

Rushblogg ønsker nå sine lesere en god påske, og velkommen tilbake etter gjenoppstandelsen.

MENY