Med helgens kinopremiere på den fjerde Varg Veum-filmen, Falne engler, har krimserien hatt et slags comeback. Som Eirik skrev forrige uke har det vært et håp om et oppsving nå, etter at en lunken stemning fra høstens nedtur satte merke på serien. SF og Misofilms storsatsning på norsk krim-franchise var, på tross av salgstall på det jevne, en skuffelse. Men torsdag omfavnet et bredt kritikerkorps Morten Tyldums Falne engler som en "gjennomført thriller" og "den beste Veum hittil". Og publikum sørget i helgen som gikk for at filmen har fått seriens beste premierebesøkstall:
På kinolistens førsteplass finner vi nemlig Falne engler, med 31.048 solgte billetter. Det er mer enn 10.000 flere besøkende i premierehelgen enn Bitre blomster hadde i fjor høst. Tyldums film har 437 fylte seter i snitt på hver av de 71 salene filmen ble lansert på – et godt, ikke glimrende, tall. Som den siste i en rekke av bra besøkte norske kinofilmer denne våren, kan Falne engler tjene på kinosjefenes godvilje i tiden frem mot de amerikanske kinomastodontene kommer for å ta over alle salene vi har. Det blir spennende å se hvor godt den kan holde.
Et hestehode bak Veum følger de foregående ukers kinovinner; Lange flate ballær II. 17.164 personer så filmen i dens fjerde kinohelg, og totalbesøket er nå på 239.160. Det meste er sagt om denne saken; filmen er en publikumsvinner – og ingen er overrasket. Men jeg tror ikke den vil overgå Kautokeino-opprøret som årets hittil best besøkte norske kinofilm (Nils Gaups film er denne helgen på fjortendeplass med 1.829 solgte billetter; totalen er nå 323.949). På tredjeplass denne helgen finner vi barnefilmen Horton redder en Hvem, som med 8.696 nye fans passerer 100.000 besøkende totalt i Norge. Like bak den på fjerdeplass finner vi en annen av helgens premierefilmer, det romantiske dramaet P.S. I Love You. Filmen, som har Hilary Swank og Gerard Butler i hovedrollene, er markedsført som en tåreperse for et kvinnelig publikum. 5.119 ble trukket til de 16 kinoene som viser filmen.
Som Eirik kom inn på i forrige ukes spalte; regissør Paul Haggis fikk mange nye fans da Oscar-vinneren Crash tok verden med storm i 2005. Men han mistet også mange potensielle publikummere, da han fikk ufortjent stor oppmerksomhet og hyllest for en film mange mente var dypt overvurdert. Uansett, da han i år kom med Irak-dramaet In The Valley of Elah svarte det amerikanske kinopublikum med en kald skulder. Men her i Norge ser filmen ut til å bli varmt omfavnet i langt større grad. En ting er toppkarakterer fra Haddal og Alver, noe annet er denne helgens femteplass med 4.787 besøkende. Det er en plass opp fra forrige helg, og kun 14 prosent færre solgte billetter. Med støtte fra kinosjefene kan denne få et mye lengre kinoliv her enn i USA. (Jeg får nesten lyst til å se den selv.)
Videre nedover listen til og med femtendeplass skjer det lite nytt. Vi merker oss at de norske titlene generelt holder bedre på publikum enn de internasjonale filmene. På sekstendeplass finner vi helgens nye animasjonsfilm fra Hollywood, Happily N’Ever After, med kun 1.268 solgte billetter på 20 kinoer – svakt. Filmen er en ironisk gjenfortelling av Askepott, litt a la Hoodwinked – som ga oss en ny vri på Rødhette og ulven. Men den får et meget kort liv på norske kinoer.
Til slutt ser vi at danske Susanne Biers Hollywood-debut, dramaet Things We Lost in The Fire, havnet på enogtyvendeplass (utenfor listen) med 803 besøkende. Vår hjemlige thriller Ulvenatten falt også ut av listen denne helgen, etter å samlet opp en skuffende total på kun 60.312 besøkende i løpet av sin tid på kino.