Det er absurde tider på norske kinoer om dagen. Harald Zwarts Lange Flate Ballær II trekker publikum i horder til de 83 kinosalene filmen går på. Med en ubetydelig nedgang på 20% fra åpningshelgen, har actionkomediekaoset sålangt blitt sett av 210.756 nordmenn. Det må være lov å spørre seg selv om hvorfor, hvordan og ikke minst hva er det som trekker folk til akkurat denne filmen? For som Dagsavisens Lars West Johnsen sa – Hvis Lange flate ballær II ikke hadde vært norsk, hadde den aldri kommet på kino. Den hadde gått rett i videohylla.
Men kanskje viser publikumssuksessen savnet etter en sjanger vi var atskillig flinkere på i gamle dager, nemlig folkekomedien. Fra Lamberseter-komediene til Hustruer-filmene var dette en av få sjangre vi virkelig mestret her til lands. Film&Kino har gjort en sak på fenomentet og den bidrar kanskje til å forklare hvorfor vi i det hele tatt ønsker å se dissende, middelaldrende mannfolk i slow-motion forstørret på kjempelerret.
Resten av helgas kinolister er faktisk blant de kjedeligste på lenge. Neste film på listen, er animasjonsfilmen Horton redder en hvem. 14.185 besøkende er bare en nedgang på 13% fra forrige helg, og filmen kommer raskt til å passere de magiske 100.000. Nykommeren Vantage Point debuterer på en tredjeplass med et av listas høyeste snitt per sal; 7.677 solgte billetter på 35 saler. Jungeltelegrafen vil allikevel sannsynligvis gjøre sitt til at denne ikke blir noen større suksess. For trass i at traileren og markedsføringen lover en drivende actionthriller, er dette egentlig ganske småkjedelig og forutsigbart, noe som var lett å merke blant det gjespende publikummet jeg så filmen med.
Så er det desto hyggeligere å se at norske kinogjengere har oppdaget Coen-brødrenes No Country for Old Men. Med en nedgang på bare 1% fra forrige helg, har denne virkelig fått fotfeste. Filmen er på god vei mot 100.000 solgte billetter, noe som er både gledelig og imponerende for en film som man i utgangspunktet skulle tro ville bli for smal.
Paul Haggis på sin side er en omdiskutert regissør, som har delt filmkritikerne i to leire. Noen simpelthen elsker hans produksjoner, andre synes de er forferdelige. Jeg tilhører sistnevnte, og har derfor avstått fra å se In the Valley of Elah. Og kanskje er det jeg som tar feil, for filmen hadde det høyeste besøkstallet per kinosal i sin åpningshelg. Langt foran neste tittel, som forøvrig er gutta fra Fredrikstad.
De siste tre plassene på topp 10 har alle oppgang eller stabilitet i besøket sitt. To av disse er de norske SOS Svartskjær og Mannen som elsket Yngve. Førstnevnte er nå sett av 127.555, mens Jarle & gjengen har passert 150.000. Norsk film ruler om dagen, intet mindre. Sistemann på topp 10 er Drageløperen, som i helga passerte 170.000. Først langt nede på lista; på en 28. og 31. plass, finner vi de to siste nykommerne – Bonneville og Death Sentence. Norske respekt faller fra 23. til 29. plass, og kommer til å ende opp på en total på rundt 10.000 besøkende.