Tallenes tale: Uke 11, 2008

Horton og Lange flate ballær 2

Ettersom ingen nye filmer hadde premiere denne siste helgen i påsken, var det opp til forrige ukes publikumsvinnere, cgi-elefanten Horton og ‘kællæne’ fra Fredrikstad, å gjøre opp seg i mellom. Ikke overraskende var det igjen Lange flate ballær II som tiltrakk seg flest besøkende. 37.544 personer så Harald Zwarts innbringende oppfølgerfilm, og med det har 148.934 nordmenn sett den i løpet av påsken. Nedgangen fra premierehelgen er på kun 31 prosent, noe som lover godt for filmens evne til å selge billetter også over tid. Produsent og distributør har all grunn til å trykke hverandre varmt i hendene, og publikum kan se frem til et tredje buskis-eventyr i fremtiden (spår jeg). Hva med at gutta drar på eventyr til Solkysten?
På andreplass finner vi Hollywoods elefantmoro Horton redder en Hvem, som fikk 17.573 små og store til å ofre påskeskirenn til fordel for kino. Tallet er kun seks prosent lavere enn forrige helgs inntjening, så her ser vi konturene av nok en familiefilm med lang levetid på norske kinoer. Et blikk nedover listen viser forøvrig at påskeperioden har vært veldig bra for barnefilm; på femteplass har SOS Svartskjær hoppet opp fire plasser med 4.394 solgte billetter i løpet av helgen, meget tett fulgt av Alvin og gjengen og Spiderwick-krønikene på henholdsvis sjette- og syvendeplass med 4.371 og 4.351 besøkende.

Kautokeino-opprøretMannen som elsket Yngve med 3.296 og Ulvenatten med 3.231 nye publikummere følger på åttende- og niendeplass, og bekrefter nok en gang den sterke norske kinovåren. Sistnevnte fikk dessuten denne helgen et oppløftende lavt besøksfall (18%). Dog redder ikke dette thrilleren fra et skuffende totalbesøk (til nå 54.112). Publikum er åpenbart ikke like interessert i lokalt produserte B-thrillere som de er i B-komedier. Kautokeino-opprøret mistet halvparten av kinosalene sine denne helgen, og falt dermed hardt til trettendeplass med 1.494 besøkende. Men filmen er allerede en suksesshistorie med over 315.000 solgte billetter til nå, og det bør ikke glemmes når man leser avisenes historier om Lange flate ballær IIs høye påskebesøk.

Kinobesøket fra helgen som gikk flater så ut nedover på listen, hvor amerikanske kritikerfavoritter som There Will Be Blood på sekstendeplass, Into the Wild og Juno på nittende- og tyvendeplass fortsetter å finne et publikum rundt omkring på kinoenes mindre saler. Helt ned mot bunnen av det registrerte kinobesøket noterer vi forøvrig at to av vinterens norske kinofilmer, Lønsj og Rovdyr, straks sier takk for seg med totalbesøk på henholdsvis 71.900 og 71.809 solgte billetter. Vi ønsker god reise videre for dem begge, til de evige jaktmarker.

Tallenes tale: Uke 11, 2008

Horton og Lange flate ballær 2

Ettersom ingen nye filmer hadde premiere denne siste helgen i påsken, var det opp til forrige ukes publikumsvinnere, cgi-elefanten Horton og ‘kællæne’ fra Fredrikstad, å gjøre opp seg i mellom. Ikke overraskende var det igjen Lange flate ballær II som tiltrakk seg flest besøkende. 37.544 personer så Harald Zwarts innbringende oppfølgerfilm, og med det har 148.934 nordmenn sett den i løpet av påsken. Nedgangen fra premierehelgen er på kun 31 prosent, noe som lover godt for filmens evne til å selge billetter også over tid. Produsent og distributør har all grunn til å trykke hverandre varmt i hendene, og publikum kan se frem til et tredje buskis-eventyr i fremtiden (spår jeg). Hva med at gutta drar på eventyr til Solkysten?
På andreplass finner vi Hollywoods elefantmoro Horton redder en Hvem, som fikk 17.573 små og store til å ofre påskeskirenn til fordel for kino. Tallet er kun seks prosent lavere enn forrige helgs inntjening, så her ser vi konturene av nok en familiefilm med lang levetid på norske kinoer. Et blikk nedover listen viser forøvrig at påskeperioden har vært veldig bra for barnefilm; på femteplass har SOS Svartskjær hoppet opp fire plasser med 4.394 solgte billetter i løpet av helgen, meget tett fulgt av Alvin og gjengen og Spiderwick-krønikene på henholdsvis sjette- og syvendeplass med 4.371 og 4.351 besøkende.

Kautokeino-opprøretMannen som elsket Yngve med 3.296 og Ulvenatten med 3.231 nye publikummere følger på åttende- og niendeplass, og bekrefter nok en gang den sterke norske kinovåren. Sistnevnte fikk dessuten denne helgen et oppløftende lavt besøksfall (18%). Dog redder ikke dette thrilleren fra et skuffende totalbesøk (til nå 54.112). Publikum er åpenbart ikke like interessert i lokalt produserte B-thrillere som de er i B-komedier. Kautokeino-opprøret mistet halvparten av kinosalene sine denne helgen, og falt dermed hardt til trettendeplass med 1.494 besøkende. Men filmen er allerede en suksesshistorie med over 315.000 solgte billetter til nå, og det bør ikke glemmes når man leser avisenes historier om Lange flate ballær IIs høye påskebesøk.

Kinobesøket fra helgen som gikk flater så ut nedover på listen, hvor amerikanske kritikerfavoritter som There Will Be Blood på sekstendeplass, Into the Wild og Juno på nittende- og tyvendeplass fortsetter å finne et publikum rundt omkring på kinoenes mindre saler. Helt ned mot bunnen av det registrerte kinobesøket noterer vi forøvrig at to av vinterens norske kinofilmer, Lønsj og Rovdyr, straks sier takk for seg med totalbesøk på henholdsvis 71.900 og 71.809 solgte billetter. Vi ønsker god reise videre for dem begge, til de evige jaktmarker.

MENY