Nok en gang kan vi rapportere om en veldig oppløftende kinohelg, sett med norsk filmbransjes øyne. Av et totalbesøk på 140.525, er 52 % av billettene solgt til norskproduserte filmer. I tillegg til floraen som var på plass som følge av de foregående ukers norske premierer, fikk vi denne helgen enda to norske filmer; barnefilmen Svein og Rotta og UFO-mysteriet og dokumentaren Smaken av hund. Det var nok en gang barnefilmen som viste sin magnetiske kraft på kinopublikummet.
Svein, rotta og vennene hans er helgens kinovinnere med 24.579 solgte billetter, tett fulgt av forrige helgs vinner Elias og kongeskipet, som mistet 40% av forrige helgs publikum, men som allerede har trukket 154.603 redningsskøyteentuisiaster til kinoene – etter bare litt over to uker! Det skal dog sies at de tre store norske barnefilmene (Olsenbanden jr. er på fjerdeplass med 12.087 besøkende) stjeler litt publikum fra hverandre. Uten konkurransen fra Svein og rotta denne helgen, kunne nok Elias ha kapret enda flere smårollinger. Men vi skal si oss mektig fornøyde med at alle disse filmene ser ut til å bli suksessfulle norske kvalitetsfilmer for barn (og alle er velfungerende franchise-filmer…).
Og Blodsbånd – filmen du ikke bør gå glipp av – holder stand på sjetteplass, med 7.648 solgte billetter, en nedgang på 28 % fra premierehelgen. Dette lover forhåpentligvis godt for filmens stayer-evne. Blodsbånd gjorde det også skarpt på hverdagene forrige uke, og totalbesøket er nå oppe i 26.000.
Av de premierefilmene som ikke var norske denne helgen, var det Hugh Grant og Drew Barrymore, i den skamløst sjarmerende romantiske komedien Music & Lyrics, som trakk flest folk. Den ble helgens tredje mest sette film, men hadde flest publikummere per kinosal (406). Den neste nye filmen på listen er den nyeste Eddie Murphy-spiller-alle-rollene komedie, Norbit, med denne ytterst grusomme traileren – det er nesten litt betryggende at ikke flere enn 4.672 stykker lette seg frem til denne.
Ellers kan det nevnes at to filmer som gjorde det skarpt på Oscar-utdelingen øker sitt kinobesøk denne helgen; The Last King of Scotland, som går opp fra 10. til 9.plass, og har et totalbesøk på imponerende 61.000, og The Departed som hopper opp til 16. plass, og Sandrew Metronome kan hvile seg på 171.000 solgte kinobilletter til denne, før DVDen slippes om ikke så lenge.
PS: Besøkstallene for dokumentaren Smaken av hund vises ikke på Norsk filmbyråforenings oversikt fordi distributøren Exposed ikke er medlem i den organisasjonen, men i og med at tallene heller ikke fremgår på Filmwebs kinotopp (som baserer seg på innrapportering fra kinoene), har nok ikke filmen solgt tilstrekkelig med kinobilletter til å gjøre et nedslag på statistikken.