Tallenes tale: uke 10, 2008

Kinosuksess måles i mer enn bare antall solgte billetter. En liten Arthausfilm kan fortjene stemplet publikumsmagnet trass i at den kanskje bare henter 3-4.000 til salene. På samme måte kan en film være en flopp om den henter 20.000. Det handler om hvor mange kopier som er ute på landets kinoer, hvor stor filmen er, budsjettet til filmen, hvilke forventninger den har knyttet til seg osv.

I så måte er helgas publikumsvinnere fordelt på første og 14. plass!

Javier_Bardem_i_No__121016o.jpg
Coen-brødrenes No Country for Old Men er deres største suksess til dags dato. Ikke bare fordi den endelig har brakt Joel og Ethan deres forlengst fortjente Oscar (tre av dem, faktisk), men også fordi den gjør det bedre på kino enn noen annen film de har laget. Her i Norge så 14.244 mennesker filmen i dens andre helg, en nedgang på bare 21% fra forrige og nok til en soleklar førsteplass. Det gir et totalsnitt per kinosal på 491 besøkende per sal; listas suverent høyeste. Sannsynligvis vil filmen holde seg meget bra i ukene fremover; jeg kan vanskelig forestille meg noen som ikke anbefaler dette mesterverket av en film!

Så er kanskje meningene mer delte om listas nummer to og tre. Alvin og hans ekornvenner har snart blitt sett av 200.000 nordmenn, godt hjulpet av 13.143 i filmens femte helg. Hvorfor aner jeg ikke, spesielt i en tid da kinoene er nær sagt overstrødd med kvalitetsfilm. Ulvenatten har heller ikke et spesielt godt ord på seg, etter en forholdsvis laber mottakelse i pressen. Men satset har virkelig distributør Nordisk; filmen er ute i 57 kopier. Allikevel faller filmen 45% fra åpningshelgen, og trass i at 10.243 valgte å løse billett til filmen, innebærer det et snitt på 180 per kinosal. Det er sånn midt på treet.

J_rgen_Langhelle_i__119071o.jpg

SOS Svartskjær er også distribuert av Nordisk, og det i 60 kopier. Etter at flere barnefilmer har skuffet på kino de siste månedene, må denne ha gjort det motsatte. I helga tippet den 100.000 besøkende! Og som om det ikke var nok, fullføres topp 5 av enda en norsk film. Mannen som Elsket Yngve faller én plass fra forrige helg, men fortsetter å trekke ungdom og voksne til kinoene. 123.784 har sålangt sett filmen, noe som allikevel blekner i forhold til Kauteino-opprøret som følger på plassen etter. Den tippet nemlig 300.000 i helga.

Det lenge siden det har vært så mye norsk i toppen, som det er nå. Det er det uten tvil grunn til å glede seg over!

På en 7. plass denne uka residerer Drageløperen med nå over 150.000 besøkende totalt. Det er atskillig bedre tall en filmen opplever ellers i verden. Sweeney Todd derimot har lidd samme skjebne overalt den har hatt première. Filmen har åpnet bra i store deler av Europa og USA, men har derimot falt dramatisk helga etter. Mange analytikere har påpekt at årsaken kan være en markedsføring som langt på vei ikke nevner at filmen er en musikal. Når så ordet kommer ut hva filmen egentlig er, er det mange som velger å holde seg hjemme. Hvem vet. Sikkert er det ihvertfall at Burtons fremragende film hadde fortjent et bedre oppmøte.

Into_the_Wild_117246o.jpg

There Will Be Blood faller denne helga fra en 13. plass til en 10, men har fortsatt et av listas høyeste snitt. Men helgas store vinner etter No Country for Old Men er Sean Penns Into the Wild. Den debuterer riktignok på en 14. plass, men fordelt på 6 kinosaler er et besøk på 2.185 et imponerende besøkstall. Jeg vet ikke hva slags planer distributør UiP har for filmen, men la oss håpe at filmen får et fortjent langt liv på kino. Into the Wild er ukas sterke anbefaling!

Listas tre siste nykommere inkluderer norske Respekt. Den får dessverre et av listas laveste besøkstall per kino, kanskje fordi filmen ikke har fått den oppmerksomheten man i utgangspunktet håpet den noe utradisjonelle produksjonen skulle få? På listas siste plasser; 19. og 20, finner vi så Arthaus sin Caramel og Euforia-distribuerte Lars and the Real Girl. Begge med godt besøk på sine seks kopier, sistnevnte godt hjulpet av en noe original kampanje der alle med fornavn Lars kunne se filmen gratis i åpningshelga.

Neste helg åpner Harald Zwarts Lange Flate Ballær 2 i konkurranse med Roland Emmerichs 10.000 BC. Hvem for kjipest mottakelse hos pressen, og hvem trekker den største horden interesserte publikummere?

Tallenes tale: uke 10, 2008

Kinosuksess måles i mer enn bare antall solgte billetter. En liten Arthausfilm kan fortjene stemplet publikumsmagnet trass i at den kanskje bare henter 3-4.000 til salene. På samme måte kan en film være en flopp om den henter 20.000. Det handler om hvor mange kopier som er ute på landets kinoer, hvor stor filmen er, budsjettet til filmen, hvilke forventninger den har knyttet til seg osv.

I så måte er helgas publikumsvinnere fordelt på første og 14. plass!

Javier_Bardem_i_No__121016o.jpg
Coen-brødrenes No Country for Old Men er deres største suksess til dags dato. Ikke bare fordi den endelig har brakt Joel og Ethan deres forlengst fortjente Oscar (tre av dem, faktisk), men også fordi den gjør det bedre på kino enn noen annen film de har laget. Her i Norge så 14.244 mennesker filmen i dens andre helg, en nedgang på bare 21% fra forrige og nok til en soleklar førsteplass. Det gir et totalsnitt per kinosal på 491 besøkende per sal; listas suverent høyeste. Sannsynligvis vil filmen holde seg meget bra i ukene fremover; jeg kan vanskelig forestille meg noen som ikke anbefaler dette mesterverket av en film!

Så er kanskje meningene mer delte om listas nummer to og tre. Alvin og hans ekornvenner har snart blitt sett av 200.000 nordmenn, godt hjulpet av 13.143 i filmens femte helg. Hvorfor aner jeg ikke, spesielt i en tid da kinoene er nær sagt overstrødd med kvalitetsfilm. Ulvenatten har heller ikke et spesielt godt ord på seg, etter en forholdsvis laber mottakelse i pressen. Men satset har virkelig distributør Nordisk; filmen er ute i 57 kopier. Allikevel faller filmen 45% fra åpningshelgen, og trass i at 10.243 valgte å løse billett til filmen, innebærer det et snitt på 180 per kinosal. Det er sånn midt på treet.

J_rgen_Langhelle_i__119071o.jpg

SOS Svartskjær er også distribuert av Nordisk, og det i 60 kopier. Etter at flere barnefilmer har skuffet på kino de siste månedene, må denne ha gjort det motsatte. I helga tippet den 100.000 besøkende! Og som om det ikke var nok, fullføres topp 5 av enda en norsk film. Mannen som Elsket Yngve faller én plass fra forrige helg, men fortsetter å trekke ungdom og voksne til kinoene. 123.784 har sålangt sett filmen, noe som allikevel blekner i forhold til Kauteino-opprøret som følger på plassen etter. Den tippet nemlig 300.000 i helga.

Det lenge siden det har vært så mye norsk i toppen, som det er nå. Det er det uten tvil grunn til å glede seg over!

På en 7. plass denne uka residerer Drageløperen med nå over 150.000 besøkende totalt. Det er atskillig bedre tall en filmen opplever ellers i verden. Sweeney Todd derimot har lidd samme skjebne overalt den har hatt première. Filmen har åpnet bra i store deler av Europa og USA, men har derimot falt dramatisk helga etter. Mange analytikere har påpekt at årsaken kan være en markedsføring som langt på vei ikke nevner at filmen er en musikal. Når så ordet kommer ut hva filmen egentlig er, er det mange som velger å holde seg hjemme. Hvem vet. Sikkert er det ihvertfall at Burtons fremragende film hadde fortjent et bedre oppmøte.

Into_the_Wild_117246o.jpg

There Will Be Blood faller denne helga fra en 13. plass til en 10, men har fortsatt et av listas høyeste snitt. Men helgas store vinner etter No Country for Old Men er Sean Penns Into the Wild. Den debuterer riktignok på en 14. plass, men fordelt på 6 kinosaler er et besøk på 2.185 et imponerende besøkstall. Jeg vet ikke hva slags planer distributør UiP har for filmen, men la oss håpe at filmen får et fortjent langt liv på kino. Into the Wild er ukas sterke anbefaling!

Listas tre siste nykommere inkluderer norske Respekt. Den får dessverre et av listas laveste besøkstall per kino, kanskje fordi filmen ikke har fått den oppmerksomheten man i utgangspunktet håpet den noe utradisjonelle produksjonen skulle få? På listas siste plasser; 19. og 20, finner vi så Arthaus sin Caramel og Euforia-distribuerte Lars and the Real Girl. Begge med godt besøk på sine seks kopier, sistnevnte godt hjulpet av en noe original kampanje der alle med fornavn Lars kunne se filmen gratis i åpningshelga.

Neste helg åpner Harald Zwarts Lange Flate Ballær 2 i konkurranse med Roland Emmerichs 10.000 BC. Hvem for kjipest mottakelse hos pressen, og hvem trekker den største horden interesserte publikummere?

MENY