Rushblogg gikk inn i sommermodus 15. juli, og rakk derfor bare såvidt å skimte konturene av det som skulle bli sommerens største suksesser. Det er derfor på sin plass med en lite tilbakeblikk sommerperiodens best besøkte filmer.
Indiana Jones og Krystallhodeskallens rike er fortsatt årets så langt best besøkte film verden over, trass i at den slås av The Dark Knight hvert øyeblikk. Bortimot 776 millioner dollar har den aldrende arkeologen hentet inn, noe som nok innebærer både en og to oppfølgere. Her hjemme åpnet filmen til vel så solide tall med 103.144 billetter solgt i løpet av åpningshelgen. Totalen sålangt på 326.018 besøkende er uten tvil gode tall, men fantastiske er de ikke.
Jentene i Sex and the City derimot må ha overrasket både distributør og produksjonsselskap. Filmen åpnet med sterke 55.177 besøkende fordelt på bare 60 kopier, og passerer hvert øyeblikk 300,000 solgte billetter. Altså omtrent det samme som den atskillig høyere budsjetterte Indiana Jones, en film som også har en mye bredere målgruppe. Suksessen skulle uansett bare markere starten på en sommer preget av stor inntjening for produksjoner rettet mot kvinner, et inntrykk Mamma Mia! skulle sementere noen uker senere. Disse to filmenes suksess vil uten tvil bane vei for en atskillig større satsing på denne typen filmer fra Hollywood.
Men ingen vil derimot huske Shyamalans The Happening som noen suksesshistorie, og egentlig er det like greit. 13. juni gikk i filmen i klinsj med revitaliseringen av Hulken på norske kinoer, en batalje som endte med at begge ble møtt av et forholdsvis uinteressert publikum. 78.069 har så langt sett sistnevnte film, mens 57.329 har valgt å lide seg gjennom førstnevnte. Flopp er et sterkt ord, men det er fristende å bruke det om i hvert fall den megabudsjetterte superhelten. Uka etter kom så en film som uten tvil fortjener stempelet flopp, om enn supplert med adjektiver som trist eller kjip. Speed Racer hadde et produksjonsbudsjett på 120 millioner dollar, og skulle være Wachowski-brødrenes store comeback etter skuffelsen med Matrix 2 og 3. Men etter uvanlig nedslående besøk i USA, valgte Warner Bros å vende filmen ryggen. Det har selvsagt fått sine resultater, og etter en totalt fraværende pr-kampanje her til lands har bare litt over 3,000 løst billett til filmen. Noe som selvsagt bare understreker hvor totalt feil det gikk i lanseringen av den faktisk ganske så vellykkede filmen.
Løven, Heksa og Klesskapet gjorde det meget bra på norske kinoer tilbake i 2006, med over en halv million besøkende. Spenningen var derfor stor om del 2 i serien om Narnia skulle få et like stort besøk. Prince Caspian er en atskillig mindre kjent bok, og besøket fra premieren i USA et par uker før tydet på at prinsen ville slite med å trekke en tilsvarende mengde publikum. Men her hjemme var vi overraskende interessert med 42.346 solgte billetter i åpningshelgen. Et par uker senere holder filmen fortsatt koken, og har så langt solgt 215.394 billetter. Ikke noe å rope hurra for, men heller ikke den største skuffelsen. Verden over har filmen sanket inn 335 millioner dollar, noe som uansett må være et tankekors for Disney. Filmen kostet 200 milloner, og har altså ikke gått i pluss på kinoinntektene alene. Musefabrikken har planlagt å lage film av samtlige av C.S Lewis Narnia-bøker, 7 i alt, med et totalbudsjett som ryktes å være estimert til 1,4 milliarder…
Men så kom Mamma Mia!. Filmen åpnet til utsolgte saler landet over, med en total på 64.247 besøkende i løpet av de første dagene. Fem uker senere har 437.568 sett filmen, noe som er intet mindre enn massivt. Hvorfor? Tja, dårlig vær kan være en faktor. Det lille hintet av noe skandinavisk i en ellers begredelig ikke-eksisterende deltakelse i sommerens program? Det faktum at den tilbyr noe helt annet i en periode ellers preget av superhelter og romantiske komedier? Abbas ufravikelige status i de nordiske landene? Faktum er i hvert fall at filmen møter historisk stor interesse fra publikum her hjemme og i våre naboland, faktisk så mye at den danket ut selveste Will Smith som Hancock i dennes første helg. Han hentet riktignok 52.236 til salene, men måtte gi opp kampen om førsteplassen til Meryl Streep & co. Den ganske så teite filmen har forøvrig sålangt solgt 125.673 billetter.
Animasjonsfilm er fortsatt stor business verden over, og den smått sjarmerende Kung Fu Panda er intet unntak. I løpet av tre uker har filmen snart blitt sett av 200.000, og det trass i det massive oppstyret rundt forannevnte musikal. I samme periode har Arthaus også hatt en heldig lansering av feel good-perlen Once, med snart 10.000 besøkende på bare 8 kopier. Men pandabjørner, gatesangere og greske øyparadis til side – det er en film som virkelig har eid verdens kinoer denne sommeren:
Christopher Nolans The Dark Knight fikk norske kritikere til å slenge seksere i bøtter og spann, noe som ikke akkurat bidrar til å gjøre en allerede veletablert film enda mer kjent for publikum. 71.282 løste billett til filmen i åpningshelga – et av sommerens høyeste snitt per kinosal. Filmen satte med andre ikke åpningsrekord, slik den har gjort flere andre steder i verden, men tallene er sterke. Bare to uker senere, har filmen blitt sett av 236.254, og jungeltelegrafen har gjort sitt til at besøkets prosentvise fall er sjeldent lavt.
Godt hjulpet av oppstyret rundt Heath Ledgers dødsfall, en uvanlig vellykket markedsføring, nær sagt unison hyllest i verdenspressen og med den appetittvekkende Batman Begins i ryggen, vil dette bli årets største film i dollars. Som jeg skrev i innledningen vil den straks passere Indy på listene, men det må undertstrekes at det er uten at filmen har hatt premiere i store markeder som Tyskland, Frankrike og ikke minst Japan. Jeg tviler ikke på at denne er på topp 3 på listene over historiens største suksesser når kassaoppgjøret tas. Og det er fullt fortjent – The Dark Knight er årets sålangt beste Hollywood-produksjon.