Velkommen tilbake til et nytt kinoår, kjære leser. Vi er allerede godt i gang, men fjorårets aller siste kinotall skal likevel rapporteres – det gjelder helgen før nyttårsaften, og romjulens siste sukk. Perioden mellom jul og nyttår er kjent for publikums store kinoappetitt – selv så jeg i år fire filmer i de dagene – og dette er også noe helgens tall viser.
Alle de fire best besøkte filmene trakk mer enn 30.000 billettkjøpere, og bidro sterkt til at de tyve toppfilmene til sammen ble sett av 210.573 mennesker (betydelig mer enn fjorårets 98.255 fra samme periode). Øverst troner komiker Jerry Seinfelds første inntreden på kinoscenen; animasjonsfilmen Bee Movie. 55.561 små og store lot seg friste, og dermed har filmen i løpet av julen solgt 110.357 billetter. Som Eirik skrev i romjulsrapporten vår; animasjonsfilm står uhyre sterkt her til lands. Vi blir ikke overrasket om Seinfelds lysende gule insekter får et langt kinoliv utover vinteren.
På andreplass finner vi I am Legend, og Will Smith fortsetter med dette sin ufortrødne ferd mot stjernestatus også i andre galakser. 42.100 nordmenn ønsket å se Smith bekjempe trusselen han møter som ”Den Siste Mann på Planeten” (eventuelt; på Manhattan). Men rett bak Mr. ”Awww, Hell No!” finner vi vår egen skandinaviske ridder; Arn. SFs megaproduksjon (i vår målestokk) er rett og slett en suksess. 32.687 besøkende denne helgen bidrar til en total på 62.189 solgte billetter, og Arn vil utvilsomt passere besøket på f.eks Varg Veum, en annen av SFs storsatsninger i 2007. Den fjerde filmen på listen som klokket inn mer enn 30.000 kinobesøk foregående helg var Eventyr i New York. Dette vidunderlige postmoderne eventyret fra Disney bondefanget meg fullstendig, og har økt sin popularitet hos publikum i løpet av romjulen. Med 30.739 nye fans denne helgen er jeg overbevist om at filmen får et langt liv hos et norsk publikum. Jeg anbefaler alle å unne seg denne perfekte underholdningsopplevelsen.
På femteplass finner vi Det gylne kompasset, som fortsetter sin vellykkede ferd på våre kinoer; 19.836 solgte billetter denne helgen bringer totalbesøket opp til nesten 175.00 – noe som ikke speiler filmens mislykkede lansering i USA. Like bak kompasset finner vi julens norske hyggefilm; Bent Hamers O’Horten. 6.213 solgte billetter er ingen massiv prestasjon, og et totalbesøk i romjulen på 11.544 er skuffende – det må man kunne si. Samtidig er Hamers filmer vanskelige å forholde seg til rent kommersielt. Salmer fra kjøkkenet var i sin tid heller ingen umiddelbar suksess, men etter hvert som folk fikk tid til å fortelle hverandre hvor herlig filmen var, fant den sitt publikum (på godt over 100.000). O’Horten er en meget fin og sjarmerende film, i særklasse i norsk sammenheng, men vil den bli oppdaget av sitt publikum? Ukene som kommer vil vise.
Gullpalmevinneren 4 måneder, 3 uker og 2 dager hadde også kinopremiere i romjulen, men uansett hvor fantastisk sterk filmen er så vet Arthaus at den er en hard nøtt å selge. ”Blir du med på den rumenske filmen om abort?” – nei takk. Likevel er den et stort filmverk som er et must for enhver med samvittighet overfor filmkunsten. Denne helgen inntar filmen tolvteplass på kinolisten, med 1.544 solgte billetter – nok til et totalbesøk på 3.466 siden premieren. Rett bak det rumenske abortdramaet finner vi Scarlett Johanssons siste illevarslende rollevalg; The Nanny Diaries – en kommersiell komedie som er latterlig dårlig besøkt verden over. Like leit som Johanssons involvering i dette prosjektet er det at regissørene Shari Springer Berman og Robert Pulcini er de samme som stod bak den fantastiske filmen American Splendor som gikk sin seiersgang for noen år siden. Hva skjedde? Korrumpert av penger, svarer vi.
Til helgen har tre nye filmer premiere, og det eneste riktige du kan gjøre mot deg selv og dine kinointeresserte venner er å gå på kino og se den beste filmen jeg så i 2007; Den andre siden, regissert av tysk-tyrkeren Fatih Akin.