Tallenes tale: juli måned

Sommerkampanjen

Vi i Rushblogg har i lengre tid gnålet om hvor storslått juli skulle bli i kinosalen, med stor variasjon i programmet og interessante titler både i megaklassen og på de mindre budsjetter. Det meste av landet har også vært preget av regn og mangel på lyse sommernetter disse fire ukene, noe som bør ha gjort kinoene enda mer attraktive. Hvilke filmer dominerte juli måned?

1

27. juni inntok Bruce Willis norske kinosaler uten rulator, men iført de sedvanlige sønderrevne klesplagg som John McClane i Die Hard 4.0. Til overraskende positive anmeldelser og en åpningshelg på 48.645, viste Willis at han fortsatt må regnes med blant de store actionheltene. Ja, en måned senere, er filmen sett av over 250.000 og har på verdensbasis spilt inn nesten 285 millioner dollar. Et helt ålreit comeback, med andre ord.

2

Filmens suksess blir enda mer tydelig om vi setter den opp mot filmen som hadde premiere uka etter, nemlig mye omtalte Transformers. Michael Bays film hadde før lansering et sjeldent crescendo av positiv buzz, noe som fortsatte også etter at filmen hadde hatt premiere. Filmen er en av årets store suksesser, spesielt med tanke på at den er en av få ikke-oppfølgere i en sommer preget av nesten utelukkende 3ere. Men det norske publikummet er ikke helt enige med resten av verden på dette området. Filmen trakk bare 45.463 interesserte til kinosalene i sin første uke, og var bare noen tusen foran Die Hard i åpningshelgen. Til dags dato har er filmen sett av 157.000 mennesker, noe som vel må sies å være en liten skuffelse for distributør UiP.

3

Vi har ved flere anledninger trukket frem Arthaus rolle som bidragsyter av den litt mindre kommersielle filmen denne sommeren. 6. juli slapp de den koreanske monsterfilmen The Host på én kinosal, og vi snakker dermed ikke om en reel konkurrent til Hollywoods mastodonter, men derimot et viktig alternativ for de som vet at film ikke bare produseres over there. Men drømmefabrikken har holdt kontrollspakene i hele sommer, og uke 29 var kanskje det beste eksemplet på dét. Harry Potter og Føniksordenen stormet 108 kinosaler landet over, og trakk 169.019 fans til salene i åpningshelgen. Store tall, men langt fra forrige utgave som hadde over 200.000. Drøyt 430.000 har sett filmen nesten fire uker senere, og det skal mye til at filmen slår sine forgjengere. De Vises Sten er fortsatt den største der med 856.617 besøkende, mens Føniksordenen sannsynligvis havner et sted rundt den sålangt dårligst besøkte; Fangen fra Azkaban som dro 589.155 tilskuere tilbake i 2004.

5

Men for oss som allerede er lei av Potter-universet, var det andre filmer som hadde premiere denne helgen. Oro lanserte Julie Delpys komedie 2 Days in Paris på 5 kinosaler og greide å lurer 1468 mennesker bort fra Galvort og over til Paris. Filmen er snart sett av 10.000, og skal vel snart ut på turné i de mindre byene i Norge?

4

I midten av juli tronet fortsatt Harry Potter på besøkstoppen i Norge. I løpet av en uke hadde nesten 300.000 mennesker sett filmen, mens Die Hard var oppe i 220.000 og Transformers hadde karret til seg 135.000. Lengre ned på lista hadde Quentin Tarantinos Death Proof passert 25.000, mens David Finchers Zodiac hadde det dobbelte. De to siste ukene av juli bød heller ikke på store forandringer på toppen, med unntak av at Arthaus slapp mye omtalte Black Sheep, og del 2 i Grindhouse-prosjektet til Tarantino og Robert Rodriguez; Planet Terror kom ut på 15 lerret. De store produksjonene speilet besøksfallet på de amerikanske og europeiske kinoene, og sålangt hadde kun Pirates of the Caribbean: At World’s End passert 500.000-grensen.

6

Men så kom Familien Simpson og tok rotta på alle sammen. Etter å ha vært nær sagt bortgjemt på TV3 i alle år, var det vanskelig å tro at familien skulle ha noe særlig tak på det norske publikummet. Personlig så jeg for meg en åpningshelg på 40.-50.000, noe som speilet amerikanske analytikeres spådom en helt ålreit åpningshelg verden over. Men Homer & gjengen dro hele 104.006 besøkende i løpet av sine første tre dager på norske kinoer, og i USA hentet de inn enorme 74 millioner dollar. Tallene er store på mange måter, og er kanskje sommerens største overraskelse på kinofronten. Markedsføringen her til lands har vært traust og kjedelig, spesielt i kontrast til de mange stuntene som har blitt gjort i USA. Det er derfor ganske enkelt publikums interesse som har gjort dette til en av årets store suksesser, selvsagt godt hjulpet av at filmen har fått veldig god mottakelse også i pressen.

Black Sheep

Så ukas kinobesøk kan oppsummeres med Simpsons på topp, Harry på andre og John McClane på tredje. Transformers og gjengen til Ocean følger etter, og dermed var Hollywoods dominans total. Men lengre ned på lista krangler Julie Delpy og Adam Goldberg seg fortsatt rundt i Paris på en 9. plass, og sauene i Black Sheep spiser fortsatt opp menneskeheten på en 11. plass. Sommeren er enda ung, og det er masse godbiter i vente. Og snart blir det norsk film også..

Tallenes tale: juli måned

Sommerkampanjen

Vi i Rushblogg har i lengre tid gnålet om hvor storslått juli skulle bli i kinosalen, med stor variasjon i programmet og interessante titler både i megaklassen og på de mindre budsjetter. Det meste av landet har også vært preget av regn og mangel på lyse sommernetter disse fire ukene, noe som bør ha gjort kinoene enda mer attraktive. Hvilke filmer dominerte juli måned?

1

27. juni inntok Bruce Willis norske kinosaler uten rulator, men iført de sedvanlige sønderrevne klesplagg som John McClane i Die Hard 4.0. Til overraskende positive anmeldelser og en åpningshelg på 48.645, viste Willis at han fortsatt må regnes med blant de store actionheltene. Ja, en måned senere, er filmen sett av over 250.000 og har på verdensbasis spilt inn nesten 285 millioner dollar. Et helt ålreit comeback, med andre ord.

2

Filmens suksess blir enda mer tydelig om vi setter den opp mot filmen som hadde premiere uka etter, nemlig mye omtalte Transformers. Michael Bays film hadde før lansering et sjeldent crescendo av positiv buzz, noe som fortsatte også etter at filmen hadde hatt premiere. Filmen er en av årets store suksesser, spesielt med tanke på at den er en av få ikke-oppfølgere i en sommer preget av nesten utelukkende 3ere. Men det norske publikummet er ikke helt enige med resten av verden på dette området. Filmen trakk bare 45.463 interesserte til kinosalene i sin første uke, og var bare noen tusen foran Die Hard i åpningshelgen. Til dags dato har er filmen sett av 157.000 mennesker, noe som vel må sies å være en liten skuffelse for distributør UiP.

3

Vi har ved flere anledninger trukket frem Arthaus rolle som bidragsyter av den litt mindre kommersielle filmen denne sommeren. 6. juli slapp de den koreanske monsterfilmen The Host på én kinosal, og vi snakker dermed ikke om en reel konkurrent til Hollywoods mastodonter, men derimot et viktig alternativ for de som vet at film ikke bare produseres over there. Men drømmefabrikken har holdt kontrollspakene i hele sommer, og uke 29 var kanskje det beste eksemplet på dét. Harry Potter og Føniksordenen stormet 108 kinosaler landet over, og trakk 169.019 fans til salene i åpningshelgen. Store tall, men langt fra forrige utgave som hadde over 200.000. Drøyt 430.000 har sett filmen nesten fire uker senere, og det skal mye til at filmen slår sine forgjengere. De Vises Sten er fortsatt den største der med 856.617 besøkende, mens Føniksordenen sannsynligvis havner et sted rundt den sålangt dårligst besøkte; Fangen fra Azkaban som dro 589.155 tilskuere tilbake i 2004.

5

Men for oss som allerede er lei av Potter-universet, var det andre filmer som hadde premiere denne helgen. Oro lanserte Julie Delpys komedie 2 Days in Paris på 5 kinosaler og greide å lurer 1468 mennesker bort fra Galvort og over til Paris. Filmen er snart sett av 10.000, og skal vel snart ut på turné i de mindre byene i Norge?

4

I midten av juli tronet fortsatt Harry Potter på besøkstoppen i Norge. I løpet av en uke hadde nesten 300.000 mennesker sett filmen, mens Die Hard var oppe i 220.000 og Transformers hadde karret til seg 135.000. Lengre ned på lista hadde Quentin Tarantinos Death Proof passert 25.000, mens David Finchers Zodiac hadde det dobbelte. De to siste ukene av juli bød heller ikke på store forandringer på toppen, med unntak av at Arthaus slapp mye omtalte Black Sheep, og del 2 i Grindhouse-prosjektet til Tarantino og Robert Rodriguez; Planet Terror kom ut på 15 lerret. De store produksjonene speilet besøksfallet på de amerikanske og europeiske kinoene, og sålangt hadde kun Pirates of the Caribbean: At World’s End passert 500.000-grensen.

6

Men så kom Familien Simpson og tok rotta på alle sammen. Etter å ha vært nær sagt bortgjemt på TV3 i alle år, var det vanskelig å tro at familien skulle ha noe særlig tak på det norske publikummet. Personlig så jeg for meg en åpningshelg på 40.-50.000, noe som speilet amerikanske analytikeres spådom en helt ålreit åpningshelg verden over. Men Homer & gjengen dro hele 104.006 besøkende i løpet av sine første tre dager på norske kinoer, og i USA hentet de inn enorme 74 millioner dollar. Tallene er store på mange måter, og er kanskje sommerens største overraskelse på kinofronten. Markedsføringen her til lands har vært traust og kjedelig, spesielt i kontrast til de mange stuntene som har blitt gjort i USA. Det er derfor ganske enkelt publikums interesse som har gjort dette til en av årets store suksesser, selvsagt godt hjulpet av at filmen har fått veldig god mottakelse også i pressen.

Black Sheep

Så ukas kinobesøk kan oppsummeres med Simpsons på topp, Harry på andre og John McClane på tredje. Transformers og gjengen til Ocean følger etter, og dermed var Hollywoods dominans total. Men lengre ned på lista krangler Julie Delpy og Adam Goldberg seg fortsatt rundt i Paris på en 9. plass, og sauene i Black Sheep spiser fortsatt opp menneskeheten på en 11. plass. Sommeren er enda ung, og det er masse godbiter i vente. Og snart blir det norsk film også..

MENY