Et norsk kinoårs siste uke er en av de viktigste. Publikum har ro og fridager til å se film, og i år var det hele tretten nye filmer som hadde premiere på tradisjonsrike 2. juledag. Årets juleperiode har da også blitt en suksess, med 5 prosent flere solgte billetter totalt enn i fjor. Og dampskipet som har trukket massene? Det er i suksessåret 2008 såklart en norsk kinofilm; Max Manus.
Nyheten er allerede rapportert om i det vide og brede, men Max Manus har altså blitt en gigantisk publikumssuksess. Etter 134.522 solgte billetter gjennom premierehelgen før jul, fortsatte suksessen gjennom årets siste uke – og i romjulshelgen fant hele 124.506 gamle og unge veien til en av de 103 kinosalene som viste filmen. Snittet ble 1.209 solgte billetter per kino. Og totalbesøket passerte dermed 317.523 i løpet av 4. juledag (og klarte i løpet av årets tre siste dager å stige forbi 400.000, mer enn nok til å bli den best besøkte norske kinofilm i 2008.).
For produsent Filmkameratene og distributør Nordisk betyr dette at de har en monsterhit hos folket; for kinosjefene betyr det at de har en Mamma mia!-aktig mastodont som kan fortsette å selge kinobilletter til langt utpå våren. Eller som filmsjef Christin Berg i Oslokino sier til Dagsavisen: "Max Manus vil få et veldig langt liv på kinoene i Oslo, og vil i alle fall bli gående i et halvt år. Nå kommer skoleforestillingene, samt en hærskare av voksne mennesker som ikke har rukket å se den ennå. Mens noen filmer er sjangerfilmer som selger mye på kort tid for så å droppe, som for eksempel «Fritt Vilt», vil en film som denne ha veldig lang levetid." I Dagbladet spekuleres det på om filmen kan bli den mest sette norske noensinne.
Og for publikum har Max Manus betydd at vi har fått en ny "nasjonalskatt" i vår filmarv. Ute i de sosiale nettsamfunn, som f.eks Twitter, har vi kunnet følge responsen filmen har fått – og her er noen smakebiter: "Bestemor (snart 90) fra H.fest har opplevd krig og evakuering. I morgen har jeg invitert henne med på kino for å se Max Manus. Gleder meg" skriver Bernt_S. "I just saw Max Manus for the third time!" skriver TheaCamilla. "Max Manus for the win guys! Totally recommend this movie to everyone, freaking fantastic to be a Norwegian film! Aksel does a great job!" uttrykker Michael McMillan. "Ken Duken som spiller tysk nazi i Max Manus er mye mer karismatisk enn Nicolay Cleve Broch som skal være karismatisk n orsk propagandamann." skriver Bharfot. "Max Manus kræsjer oslokino.no. Får ikke bestilt billetter 🙁 " skriver Jørgen El Fakiri. Og alle vil jo aldri være helt enige, som f.eks idaaa, som skriver: "så max manus på kino. bare helt passe. ikke helt overbevist av hennie."
Vi kan altså alle forberede oss på å ha filmen Max Manus som en evig del av nasjonalarven. Nå til de andre kinofilmene som solgte billetter:
Jim Carrey er tilbake! Komikeren som ruvet over alle andre på 90-tallet har returnert med en meget typisk Jim Carrey-komedie: Yes Man. Og publikum ser ut til å omfavne det. Filmen inntok nemlig andreplass på romjulshelgens besøkstallsliste med 23.833 solgte billetter (og innen nyttårsaften hadde den solgt totalt 47.738 billetter). Yes Man har egentlig gått litt under radaren i tiden frem mot premieren, men besøkstallene viser at en tydelig komedie med rett stjerne i hovedrollen alene kan være nok til å kvalifisere for et billettkjøp. På tredjeplass finner vi animasjonsfilmen Historien om Desperaux, som med 16.002 solgte billetter viste at barn og unge fremdeles fascineres av animerte gnagere som snakker. Filmen ble førstevalget hos barnefamiliene, og var tilgjengelig på hele 70 saler – noe som forøvrig viser at besøket optimalt sett kunne vært langt høyere.
Så på fjerdeplass finner vi Baz Luhrmanns episke kjærlighetsbrev til sitt hjemland, gamle filmer og den storslagne romantikken: Australia. Nicole Kidman og Hugh Jackman leder an i dette medrivende, underholdende overskuddshornet av en film, som 14.999 personer lot seg friste av i romjulshelgen. Filmen ble lansert på massive 80 kinoer, så tallene viser at den dessverre ikke når ut til de massene den har hatt som mål å treffe. Distributør Fox har med Australia har på mange måter tråkket litt feil; med upassende lanseringstidspunkt (hvorfor er ikke dette en sommerfilm!?) og en markedsføringskampanje som ikke har evnet å gjengi helt filmens mange kvaliteter, er det ikke overraskende at filmen bommer på publikum.
Vinterens barnefilmfavoritt Madagaskar 2 inntar femteplass med 9.680 solgte billetter, og følges tett av premierefilmen Beverly Hills Chihuahua på sjetteplass – som 9.221 nysgjerrige lot seg fenge av. Hvorfor? Gudene vet. Jeg forbigår den i stillhet. Fra niende- til tolvteplass finner vi fire andre premierefilmer på rekke og rad; 3.969 besøkende for julekomedien Anywhere but home med Reese Whitherspoon og Vince Vaughn er ikke særlig imponerende på niendeplass, ei heller 2.132 solgte billetter for den finske animasjonsfilmen Niko og veien til stjernene på tiendeplass. Men derimot viste publikum stor interesse for de to neste filmene; Gullpalme-vinneren Klassen ble besøkt av 1.923 personer i romjulshelgen (godt nok til ellevteplass) og det kritikerroste franske dramaet En julefortelling like bak solgte 1.586 billetter – på kun tre saler. Flott at folk finner disse filmene i kinojungelen.
Den siste premierefilmen som debuterte på Topp 20 etter romjulshelgen var holocaustdramaet The Boy in the Striped Pyjamas fra Disney. Filmen ble solgte 934 billetter, og havnet dermed på femtendeplass – et punkt fra hvor den sakte vil gli ut i forglemmelsen. Hele fire av de tretten premierefilmene havnet forøvrig utenfor kinotoppen; den danske Oscar-kandidaten To verdener på tjuefjerdeplass, J. M. Coetzee-adaptasjonen Vanære med John Malkovich på tjuesjetteplass, Whatever Lola wants på trettiførsteplass og langt nede på trettisyvendeplass All the Invisible Children – en omnibus-film fra 2005 som på forunderlig vis har endt opp på to norske kinoer denne romjulen, med totalt billettsalg på 68 i hele perioden frem mot nyttår. Pussig.
Godt nyttår, kjære lesere – her er de komplette romjulstallene for de nysgjerrige.