For et par dager siden befant jeg meg bakerst i køen til en av OsloKinos kiosker. Overrasket hadde jeg blitt henvist dit av en småforvirret ansatt, etter at jeg febrilsk hadde lett etter et sted å kjøpe kinobillett. Ignorant som jeg er, hadde det gått meg hus forbi at kinokjeden har slått sammen kiosk og billettkjøp. "Smart", tenkte jeg, så sparer de penger de kan bruke på bedre høytalere. "Kjipt", tenkte jeg da jeg hadde stått i den samme køen i 12 minutter.
Men ventingen ga meg anledning til å se nærmere på hvem det er som er med på å gjøre Mamma Mia! til en av Norgeshistoriens mest sette filmer. Og det passer godt – denne helga var filmen igjen tilbake på førsteplass på kinolistene. 22,471 besøkende i dens 11. uke er latterlige tall. Latterlig bra, selvsagt, men allikevel latterlig. Jeg så fem mennesker som skulle på Sagas ettermiddagsvisning av Abba-musikalen. Tre eldre damer som jeg ikke kan forestille meg har vært på kino siden (passende nok) Titanic, og to venninner som vel såvidt hadde passert 13. Samtlige fniste, slik bare unge jenter og eldre damer kan, og det var tydelig at ihvertfall tre av dem hadde sett filmen før.
Mamma Mia! er per søndag 21. september sett av 924,608 nordmenn. Besøket gikk ned med ørsmå 10% fra forrige helg, noe som gjør at én million solgte billetter bør være passert innen slutten av oktober, -meget mulig før. Hvor det går etter dét er avhengig av mange faktorer, men man skal være vel optimistisk om man tror filmen kan slå Titanics 1,360,505 solgte. Allikevel har dette fenomenet antatt såpass absurde proposjoner, at man vel ikke bør se bort fra at det kan skje.
Wall E fotfølger fortsatt Meryl Streep & co så godt en liten robot kan. 22,313 løste billett til Pixars siste underverk, medvirkende til en foreløpig total på 189,893. Solide tall, og langt foran tredjeplassen Wanted som faller -42% i sin andre uke. 12,932 besøkende er allikevel nok til å komme foran helgas første nykommer Wild Child på fjerdeplass. 10,426 valgte å se ungdomskomedien.
Den siste revejakta faller bare en plass i sin fjerde uke, og med 8,322 besøkende er filmen over 100,000-grensa. Om filmen fortsetter denne utviklingen, vil den føye seg pent inn i rekken av norske publikumsvinnerne det siste året. Rundt 140-150,000 solgte billetter må uten tvil være bra for produksjonsselskapet Maipo og distributør Nordisk. Den manglende interessen for De Gales Hus derimot må derimot være en skuffelse. Ned til en 7. plass og 5,210 solgte billetter er ingenting å rope hurra for.
Innimellom de to norske ligger Adam Sandlers siste forsøk på å være morsom. Ikke krøll med Zohan gjorde det bare ålreit i USA på forsommeren, og den trenden fortsetter hos oss. 7,962 nordmenn var uansett villig til å bruke 90 spenn på å se mannen oppføre seg som enda en variant over karakteren "desperat idiot". To andre nykommerne legger seg på en 12. og 18. plass: Nims hemmelige øy ble sett av 2,126, mens Bangkok Dangerous engasjerte 948 til å forlate sofaen. Sistnevnte har blitt en brutal flopp for en gang så store Nicolas Cage, og etter manges mening en siste spiker i kista for den falmede actionstjernen. Helt nede på en 26. plass ligger Forvandling fryder, ute i to kopier som henter inn et besøk på 475.
Neste helg kommer tre totalt forskjellige, men ganske så interessante filmer på norsk kino. Størst forventninger er det kanskje knyttet til Erik Poppes kritikerhyllede De Usynlige. Dernest er det sikkert mange som gleder seg til Tropic Thunder; actionkomedien med et komikerensemble av de sjeldne. Men ikke minst kommer Gullbjørn-vinner Tropa de Elite fra Brazil, en film som burde greie å vekke debatt også her hjemme.