Tallenes Tale: Helg uke 9, 2010

jeff b

Andre helgen på rad ligger Shutter Island på 1.plass. Filmen ble besøkt av 21.791 personer. Siden premieren forrige fredag er den blitt sett av 73.208. Om markedsføringen, skriver Box Office Mojo:

Shutter Island’s marketing campaign presented a psychological, potentially supernatural thriller, deftly setting up a mystery and fetishizing the eerie, isolated location with striking visuals and a tense atmosphere. Furthermore, the ads capitalized on the star power of Leonardo DiCaprio and Martin Scorsese, rattling off the director’s previous movies and listing recent audience favorite The Departed last so it could have the most impact. Distributor Paramount Pictures reported an audience breakdown that was evenly split between genders and 50 percent 25 years and older.

Den norske barnefilmen Asfaltenglene åpnet med kun 9.991 solgte billetter. Er det blitt slik at publikum unngår barnefilmer som ikke er basert på kjente og populære konsepter? Det er dermed ikke sagt at Asfaltenglene kommer til å gå dårlig på kino. Men filmen vil ikke nå samme høyder som Knerten, Pelle politibil går i vannet eller Olsenbanden jr. Mestertyvens skatt.

Crazy Heart, en slags countryverdenens svar på The Wrestler, fikk et åpningsbesøk på 3.406. Besøket har vært svakere enn forventet. Filmen har jo tross alt fått svært mye oppmerksomhet, særlig på grunn av Jeff Bridges tolkning av sangeren Bad Blake som han er Oscar-nominert for. Men jeg vil tro at Carzy Heart er en film som «snakker seg» opp. Folk oppdager nok at den er meget severdig. Og det skader jo ikke hvis Bridges vinner Oscar.

John Lennon-filmen Nowhere Boy åpnet på 26.plass med 458 besøkende.

Tallenes Tale: Helg uke 9, 2010

jeff b

Andre helgen på rad ligger Shutter Island på 1.plass. Filmen ble besøkt av 21.791 personer. Siden premieren forrige fredag er den blitt sett av 73.208. Om markedsføringen, skriver Box Office Mojo:

Shutter Island’s marketing campaign presented a psychological, potentially supernatural thriller, deftly setting up a mystery and fetishizing the eerie, isolated location with striking visuals and a tense atmosphere. Furthermore, the ads capitalized on the star power of Leonardo DiCaprio and Martin Scorsese, rattling off the director’s previous movies and listing recent audience favorite The Departed last so it could have the most impact. Distributor Paramount Pictures reported an audience breakdown that was evenly split between genders and 50 percent 25 years and older.

Den norske barnefilmen Asfaltenglene åpnet med kun 9.991 solgte billetter. Er det blitt slik at publikum unngår barnefilmer som ikke er basert på kjente og populære konsepter? Det er dermed ikke sagt at Asfaltenglene kommer til å gå dårlig på kino. Men filmen vil ikke nå samme høyder som Knerten, Pelle politibil går i vannet eller Olsenbanden jr. Mestertyvens skatt.

Crazy Heart, en slags countryverdenens svar på The Wrestler, fikk et åpningsbesøk på 3.406. Besøket har vært svakere enn forventet. Filmen har jo tross alt fått svært mye oppmerksomhet, særlig på grunn av Jeff Bridges tolkning av sangeren Bad Blake som han er Oscar-nominert for. Men jeg vil tro at Carzy Heart er en film som «snakker seg» opp. Folk oppdager nok at den er meget severdig. Og det skader jo ikke hvis Bridges vinner Oscar.

John Lennon-filmen Nowhere Boy åpnet på 26.plass med 458 besøkende.

MENY