Familiefilmene trekker publikum. Også denne uken er Disneys Bolt på topp. Det er ikke rart. Denne helgen hadde ingen storfilm premiere, og flere foreldre har nok tatt med barna for å se den trygge og forutsigbare filmen i vinterferien. I løpet av helgen ble den sett av 18 853, et tall Disney bør være fornøyd med, selv om nedgangen er på 18 %. Hittil har 111 440 tatt turen på kino for å se superhunden Bolt. En plass bak finner vi Olsenbanden jr. Det sorte gullet, med 12 603 besøkende. Nedgangen er på 6 %. Det totale besøket er nå 120 021. På 3. plass finner vi Max Manus, og det ser ikke ut som om kinopublikummet er lei av krigshelten. Tvert imot. Okkupasjonsdramaet ble sett av 11 808. I løpet av kort tid passerer filmen imponenrede 1 100 000 besøkende. Til og med svenskene har lagt merke til den formidable kommersielle suksessen. Jeg siterer Svd: ”Filmen om motståndshjälten Max Manus har snart sålt en miljon biljetter och blivit den största filmsuccén sedan 1970-talet.” Max Manus får premiere i Sverige etter sommeren!
Den fantastiske historien om Benjamin Button ble sett av 8937 i løpet av helgen. Det er en betydelig nedgang sammenliknet med forrige helg, da den ble sett av 15 806. Forrige helg var den også den nest besøkte filmen. Nå ligger filmen på 4.plass. Jeg tviler på at de tre Oscar-prisene filmen vant får særlig utslag på besøkstallet.
Den store Oscar-vinneren Slumdog Millionaire har ikke hatt stor nedgang (kun 31 personer!), likevel har filmen falt en plass siden forrige helg. Nå befinner den seg på 6.plass. Denne helgen ble filmen sett av 6567, og den britisk-indiske filmen fikk helgens høyeste (365) snitt per sal. Ikke verst. SF Norge kan nå bruke Oscar-prisene i sin markedsføring av filmen. Slumdog Millionaire får et godt og langt liv på kino.
På 16.plass finner vi en annen Oscar-vinner, nemlig Milk, som fikk 2368 besøkende i åpningshelgen. Det er et bra tall siden den er ute i 10 kopier. Flere vil se filmen om forkjemperen Harvey Milk, siden Sean Penn fikk Oscar. Det skal også legges til at snittet per sal (237) er langt fra dårlig.
En som imidlertid ikke vant Oscar, var Mickey Rourke. Men Arthaus’ The Wrestler fortsetter å trekke mange folk. Denne helgen er filmen på 8.plass, slik den også var forrige helg. 4794 så filmen, det vil si at nedgangen er på 21 %. Alt i alt har 17 804 sett filmen, og det er et tall distributøren bør være veldig fornøyd med. Over til en annen Arthaus-film: Vals med Bashir, som hadde premiere fredag. Besøkstallet er langt fra bra. Filmen er langt nede på lista, på 24. plass. Den israelske animasjonsfilmen hadde 761 besøkende (men filmen har hatt flere førvisninger i forkant av premieren. Totalt er den sett av 3019). Snittet per sal var 85.
524 norske kinogjengere valgte å se den oppsiktsvekkende og fascinerende dokumentaren Man On Wire, som er ute i kun tre kopier. Det at filmen fikk Oscar for beste dokumentar vil trolig føre til at langt flere legger merke til mesterverket. Tour de force markedsfører filmen som ”tidenes mest kritikerroste film”. Det bør vel trekke folk?
Hva med den norske filmen Nord? Billettsalget var ikke særlig imponerende: 3392. Ellers fortsetter Jernanger og Død Snø å trekke publikum. De ble henholdsvis sett av 1763 og 1687.
Én norsk film hadde premiere fredag: dokumentaren Jakten på hukommelsen. Filmen er ute i 15 kopier og fikk 1164 besøkende. Den er på 21.plass. Flere aviser har skrevet mye om filmen, så den har fått oppmerksomhet. Likevel tror jeg det er få som har hørt om den. Historien om en person som plutselig mister hukommelsen er unik. Men det unike kommer ikke godt nok frem i markedsføringen. Filmen har også fått lunkne kritikker. Dagbladets kritiker skrev følgende: ”Det er en unik, utrolig skjebne vi møter i «Jakten på hukommelsen», men filmen sneier bare sporadisk innom de store og fascinerende spørsmålene.” Filmen blir fort glemt. Det er dessverre slik at norske dokumentarer ikke får et godt liv på norske kinoer (med noen unntak, deriblant Heftig & begeistret).
Ytterligere to filmer hadde premiere. Hotel for dogs fikk et helt greit besøk på 7016. Disneys Bedtime Stories ble sett av 3977. Begge filmene er på topp 10-lista.
Førstkommende fredag har Appelsinpiken premiere. Produsenten Axel Helgeland forteller i et intervju i den nyeste utgaven av Rushprint at han tror filmen kan appellere til mange:
– Det er en stor risiko at vi har utelukkende ukjente aktører hovedrollene, men det kan også være positivt for et norsk publikum å se noen nye ansikter.
Vi får se!