Det var fem kinopremierer denne helgen, som tiltrakk seg ganske forskjellige målgrupper. Februar er hovedsaklig barnefilmenes tid på norske kinoer, nå som vinterferien nærmer seg. Det betyr mange skolebarn med mye fritid, og store inntjeningsmuligheter for kinosjefene. Helgens mest populære kinofilm var da også en barnefilm:
Fra musehuset Disney fikk vi nemlig denne helgen et nytt animasjonseventyr; Bolt. Filmen inntok lett topplasseringen med 29.847 solgte billetter fra 105 kinoer. Med en såpass bred lansering, for en topproduksjon fra drømmefabrikken, er tallet faktisk noe nedslående. Pleide ikke Disney-filmer (de som ikke er Pixar-produsert) en gang å innta våre kinorom med samme kraft som Bond-filmene gjør? Den tid er over.
Vår norske barnefilmmastodont Olsenbanden jr. – Det sorte gullet er dog likevel henvist til andreplass av Disneys animerte hundehelt, noe som også er rimelig nedslående. For med kun 20.559 besøkende i sin andre helg mister guttegjengen hele 48 % av sitt publikum, noe som ikke passer overens med disse filmenes evne til å holde lenge på sitt publikum. Totalen til nå er dermed på kun 71.441 solgte billetter. Vi får håpe, for Nordisk sin del, at Olsenbanden jr. kan stå opp mot Bolt gjennom ferien.
På tredjeplass finner vi helgens nest mest populære premierefilm; Den fantastiske historien om Benjamin Button av David Fincher. Denne filmen er en del av oscarsesongslanseringene; og etterlengtet på flere måter enn én. Ja, den har fått 13 nominasjoner, men langt viktigere: Det er en ny David Fincher-film, som i mine øyne er en hendelse. Dette selges den dog ikke på. Først og fremst profileres denne filmen på hedersbevsningene, sitt ‘utrolige eventyr’ – en mann som eldes baklengs, og på sine stjerner Brad Pitt og Cate Blanchett. Alt i alt nok til å friste 17.743 norske kinogjengere til å løse billett. Sandrew lanserte filmen bredt på 50 kinoer, og fikk helgens høyeste snitt (355) per sal. Om to helger er det Oscar-utdeling…
…noe som kan bety et oppsving i besøket for storfavoritt Slumdog Millionaire – filmen som innehar sjetteplassen på den norske kinobesøkstallslisten denne helgen. 6.821 avrevne billettstubber for Danny Boyles film føyer seg inn i rekken av de millioner på millioner av kinobilletter dette underdogeventyret har solgt over hele verden de siste månedene. Totalt har litt over 38.000 sett den her til lands; men det kommer til å bli mange flere.
En film som dessverre ikke ser ut til å ha fenget et stort publikum er denne helgens norske kinoprmiere; Nord. Rune Denstad Langlos film, som er skrevet av Erlend Loe, har fått mye oppmerksomhet i forbindelse med deltagelsen i Berlinalens prestisjetunge sideseksjon Panorama, men dette ser ikke ut til å ha blitt oversatt i billettsalg. Kun 4.766 besøkende denne helgen, fra 31 saler, er svært lite oppmuntrende. Filmen er en svart komedie, med Anders Baasmo Christiansen i hovedrollen – som har fått helt greie anmeldelser i norsk presse (hovedsaklig firere).
Hvorfor blir ikke en film som dette bedre besøkt? Har ingen hørt om den? Eller er vi kommet til det punktet i kinosesongen hvor publikum er tappet for appetitt på norske filmer? Kanskje er det Loe/Behn-feiden som gir et backlash? Det er vanskelig å si. Jeg trodde Nord kom til å få et større publikum.
Det var to premierefilmer til denne helgen. På femtendeplass finner vi Will Smith-dramaet Syv liv, med 1.910 besøkende. I og med at jeg finner filmen fullstendig uspennende, går vi glatt videre: For på enogtyvendeplass finner vi den rettmessig genierklærte manusforfatteren Charlie Kaufmans regidebut; Synecdoche, New York (som har fått den sette-seg-fast-i-halsen-aktige tittelen New York i et nøtteskall). Filmen vises kun på tre kinoer i Norge, og fra de salene solgte den 452 billetter. Intet kommersielt nedslag der altså, men jeg dør etter å se denne filmen – og tør dermed å anbefale den usett til alle lesere av denne spalten. Gå og se!