Tallenes Tale: Helg uke 52, 2009

avatar rushprint

På verdensbasis spilte Avatar inn hele 242,2 millioner dollar. Det er den største åpningshelgen gjennom tidene for en film som ikke er en oppfølger. Samtidig er Avatar-lanseringen den sjette største internasjonale kinolanseringen gjennom tidene. Her hjemme ble den sett av 76.533, og fikk helgens høyeste snitt (579) per sal. Det er ikke overraskende at så mange har sett filmen. James Cameron er en merkevare (med mange gigantiske kinosuksesser bak seg) og Avatar er markedsført som en film som vil revolusjonere filmmediet.

Men blir filmen like stor som Titanic? New York Times skriver:

”Tom Rothman, co-chairman of Fox Filmed Entertainment, said in an interview, “We believe, especially given that women worldwide responded so strongly, that this is just the start.” The movie will need to demonstrate supernatural hold on audiences in the coming weeks to avoid becoming a financial calamity for Fox and its financing partners, Dune Entertainment and Ingenious Film Partners. “Avatar” ended up costing around $310 million to produce (although tax credits will shave about $30 million off that bill) and an estimated $150 million to market. Given the cost, glowing critical reviews and Mr. Cameron’s “Titanic” résumé — not to mention that the 60 percent of the theaters playing the film were charging an additional $3 to $5 for 3-D presentation — analysts expected “Avatar” to sail past previous December behemoths.”

Julenatt i Blåfjell måtte gi opp kampen med Avatar. Den norske barnefilmen ble sett av 19.453, noe som er en nedgang på 30 % sammenliknet med forrige helg. Til nå er filmen sett av 323.951. Den er dermed årets nest største norske kinosuksess.

2009 er for øvrig det sterkeste året for norsk barnefilm noensinne.

Årets fem norske barnefilmer (Knerten, Olsenbanden jr. Det sorte gullet, ORPS -The Movie og Bestevenner) har trukket til sammen mer enn én million publikummere på kino. Besøket på de norske barnefilmene utgjør 40 % av det samlede besøket på norske filmer hittil i år. Det er Knerten og Julenatt i Blåfjell som har dratt det største lasset. Bestevenner har slitt med å finne publikummet sitt, og en av grunnene kan være den litt dystre og tunge tematikken. Filmen er hittil sett av 39.061.

Forrige ukes premierefilm, In the Loop, befinner seg fortsatt på en 9.plass med et besøk på 1.204, til tross for at besøket har sunket med 45 %. Jeg tror at besøket kunne vært langt bedre dersom filmen hadde blitt sluppet før. Mange publikummere gidder ikke å se filmen på kino når den allerede er tilgjengelig på dvd (for mindre penger enn hva en kinobillett koster). In The Loop kom for sent på norske kinoer. Som Dagbladet-anmelder Vegard Larsen skriver:

«Det er noe med det å kunne se en film mens den fremdeles er fersk, mens den skrives om i internasjonale magasiner og debatteres på nettet. Informasjonsflyten er blitt større og kravet for å se og høre ting sammen med resten av verden, og ikke et halvt år seinere, er blitt sterkere. Dette gjelder ikke minst tv-serier, da norske tv-kanaler har vist en latterlig evne til å sende kritikerroste, mye omtalte, påkostede amerikanske tv-serier en sesong, eller to, seinere enn i USA.»

Men vi skal være glade for at filmen i det hele tatt fikk norsk kinopremiere.

Her finner du listen over kinobesøket.

Tallenes Tale: Helg uke 52, 2009

avatar rushprint

På verdensbasis spilte Avatar inn hele 242,2 millioner dollar. Det er den største åpningshelgen gjennom tidene for en film som ikke er en oppfølger. Samtidig er Avatar-lanseringen den sjette største internasjonale kinolanseringen gjennom tidene. Her hjemme ble den sett av 76.533, og fikk helgens høyeste snitt (579) per sal. Det er ikke overraskende at så mange har sett filmen. James Cameron er en merkevare (med mange gigantiske kinosuksesser bak seg) og Avatar er markedsført som en film som vil revolusjonere filmmediet.

Men blir filmen like stor som Titanic? New York Times skriver:

”Tom Rothman, co-chairman of Fox Filmed Entertainment, said in an interview, “We believe, especially given that women worldwide responded so strongly, that this is just the start.” The movie will need to demonstrate supernatural hold on audiences in the coming weeks to avoid becoming a financial calamity for Fox and its financing partners, Dune Entertainment and Ingenious Film Partners. “Avatar” ended up costing around $310 million to produce (although tax credits will shave about $30 million off that bill) and an estimated $150 million to market. Given the cost, glowing critical reviews and Mr. Cameron’s “Titanic” résumé — not to mention that the 60 percent of the theaters playing the film were charging an additional $3 to $5 for 3-D presentation — analysts expected “Avatar” to sail past previous December behemoths.”

Julenatt i Blåfjell måtte gi opp kampen med Avatar. Den norske barnefilmen ble sett av 19.453, noe som er en nedgang på 30 % sammenliknet med forrige helg. Til nå er filmen sett av 323.951. Den er dermed årets nest største norske kinosuksess.

2009 er for øvrig det sterkeste året for norsk barnefilm noensinne.

Årets fem norske barnefilmer (Knerten, Olsenbanden jr. Det sorte gullet, ORPS -The Movie og Bestevenner) har trukket til sammen mer enn én million publikummere på kino. Besøket på de norske barnefilmene utgjør 40 % av det samlede besøket på norske filmer hittil i år. Det er Knerten og Julenatt i Blåfjell som har dratt det største lasset. Bestevenner har slitt med å finne publikummet sitt, og en av grunnene kan være den litt dystre og tunge tematikken. Filmen er hittil sett av 39.061.

Forrige ukes premierefilm, In the Loop, befinner seg fortsatt på en 9.plass med et besøk på 1.204, til tross for at besøket har sunket med 45 %. Jeg tror at besøket kunne vært langt bedre dersom filmen hadde blitt sluppet før. Mange publikummere gidder ikke å se filmen på kino når den allerede er tilgjengelig på dvd (for mindre penger enn hva en kinobillett koster). In The Loop kom for sent på norske kinoer. Som Dagbladet-anmelder Vegard Larsen skriver:

«Det er noe med det å kunne se en film mens den fremdeles er fersk, mens den skrives om i internasjonale magasiner og debatteres på nettet. Informasjonsflyten er blitt større og kravet for å se og høre ting sammen med resten av verden, og ikke et halvt år seinere, er blitt sterkere. Dette gjelder ikke minst tv-serier, da norske tv-kanaler har vist en latterlig evne til å sende kritikerroste, mye omtalte, påkostede amerikanske tv-serier en sesong, eller to, seinere enn i USA.»

Men vi skal være glade for at filmen i det hele tatt fikk norsk kinopremiere.

Her finner du listen over kinobesøket.

MENY