Tallenes tale: Helg uke 50, 2009

Paranormal Activity

Høstens store kinofenomen i USA, Paranormal Activity, klarte ikke å erobre 1.plassen her hjemme. Luftslottet som sprengtes ligger fortsatt på topp, og den  ble sett av 37.221 publikummere. Til nå er den sett av 139.622. Paranormal Activity åpnet på 5.plass med 10.910, fordelt på 25 saler. Grøsseren hadde helgens beste snitt per sal (436).

Paranormal Activity ble angivelig laget med et budsjett på 15.000 dollar, ble kjøpt opp av Paramount og har spilt inn mer enn 100 millioner dollar i USA alene! Filmens kommersielle suksess har fått god drahjelp gjennom markedsføring- og lanseringsstrategien; Paramount har blant annet benyttet sosiale medier på en smart og effektiv måte. Særlig de oppfinnsomme trailerne og videoene som viser at filmen skremmer vannet av amerikanske ungdommer, har vært svært populære. Paramount oppmuntret også publikum til å ”tweet your scream” og bli fans av Paranormal ActivityFacebook (hittil er over 200.000 fans). Det skal også legges til at filmen har fått ganske gode anmeldelser.

paranormal bilde

Hva mener så Åge Hoffart, leder for SF Norges kinoavdeling, om Paranormal Activity-fenomenet?

– Rett som det er dukker det opp filmer som har kostet bare lommerusk, men som blir store kassasukssesser. Men dette med de lave kostnadene bør tas med en klype salt; både Mongoland og Kill Buljo var også filmer som i utgangspunktet kostet veldig lite, men innen de var på kino så var kostnadene en god del større. Det samme gjelder nok her; det er fortsatt mulig å lage film med en god idé og et par porsjoner idealisme, men i det øyeblikk folk faktisk skal få betalt for det arbeidet som er gjort, så blir ikke produksjonsbudsjettene like små. Forestillingen om at det som skjer i filmen er «fra virkeligheten» spiller nok mindre rolle, vi kan la oss lure én gang , men ikke mange ganger. Jeg tror ikke folk har villet se filmen fordi den virker «sann», men fordi det er en film som byr på noen gode grøss.

– Vi har også laget vår egen trailer innspilt på Colosseum (se den her) og hatt en rekke visninger, også nattkinovisninger for å øke snakket, i tillegg til å legge vekt på nettannonsering, også på steder hvor vi normalt ikke annonserer (som for eksempel Spotify). Men siden filmen har skapt så mye buzz ute, så drar vi selvfølgelig også nytte av det her hjemme.

Hoffart tror at 50.000-60.000 kommer til å se filmen på norske kinoer.

I tillegg til Paranormal Activity, hadde tre filmer premiere. De franske filmene Stellas verden og Seraphine ble henholdsvis sett av 197 og 884. Luc Besson nyeste film, Arthur og Maltazards hevn, premiere, klarte bare å trekke 3.005 i løpet av helgen.

Tallenes tale: Helg uke 50, 2009

Paranormal Activity

Høstens store kinofenomen i USA, Paranormal Activity, klarte ikke å erobre 1.plassen her hjemme. Luftslottet som sprengtes ligger fortsatt på topp, og den  ble sett av 37.221 publikummere. Til nå er den sett av 139.622. Paranormal Activity åpnet på 5.plass med 10.910, fordelt på 25 saler. Grøsseren hadde helgens beste snitt per sal (436).

Paranormal Activity ble angivelig laget med et budsjett på 15.000 dollar, ble kjøpt opp av Paramount og har spilt inn mer enn 100 millioner dollar i USA alene! Filmens kommersielle suksess har fått god drahjelp gjennom markedsføring- og lanseringsstrategien; Paramount har blant annet benyttet sosiale medier på en smart og effektiv måte. Særlig de oppfinnsomme trailerne og videoene som viser at filmen skremmer vannet av amerikanske ungdommer, har vært svært populære. Paramount oppmuntret også publikum til å ”tweet your scream” og bli fans av Paranormal ActivityFacebook (hittil er over 200.000 fans). Det skal også legges til at filmen har fått ganske gode anmeldelser.

paranormal bilde

Hva mener så Åge Hoffart, leder for SF Norges kinoavdeling, om Paranormal Activity-fenomenet?

– Rett som det er dukker det opp filmer som har kostet bare lommerusk, men som blir store kassasukssesser. Men dette med de lave kostnadene bør tas med en klype salt; både Mongoland og Kill Buljo var også filmer som i utgangspunktet kostet veldig lite, men innen de var på kino så var kostnadene en god del større. Det samme gjelder nok her; det er fortsatt mulig å lage film med en god idé og et par porsjoner idealisme, men i det øyeblikk folk faktisk skal få betalt for det arbeidet som er gjort, så blir ikke produksjonsbudsjettene like små. Forestillingen om at det som skjer i filmen er «fra virkeligheten» spiller nok mindre rolle, vi kan la oss lure én gang , men ikke mange ganger. Jeg tror ikke folk har villet se filmen fordi den virker «sann», men fordi det er en film som byr på noen gode grøss.

– Vi har også laget vår egen trailer innspilt på Colosseum (se den her) og hatt en rekke visninger, også nattkinovisninger for å øke snakket, i tillegg til å legge vekt på nettannonsering, også på steder hvor vi normalt ikke annonserer (som for eksempel Spotify). Men siden filmen har skapt så mye buzz ute, så drar vi selvfølgelig også nytte av det her hjemme.

Hoffart tror at 50.000-60.000 kommer til å se filmen på norske kinoer.

I tillegg til Paranormal Activity, hadde tre filmer premiere. De franske filmene Stellas verden og Seraphine ble henholdsvis sett av 197 og 884. Luc Besson nyeste film, Arthur og Maltazards hevn, premiere, klarte bare å trekke 3.005 i løpet av helgen.

MENY