Vampyren er mer populær enn noensinne. Sammen med True Blod og The Southern Vampire Mysteries, har Twilight gjenopplivet interessen for vampyren.
Twilight: New Moon satte tidenes åpningsrekord på amerikanske kinoer fredag. I løpet av første visningsdag spilte filmen inn 72,7 millioner dollar, noe som tilsvarer cirka 412 millioner kroner. Det var The Dark Knight som hadde den tidligere rekorden med 67 millioner dollar. New Moon spilte inn totalt 140,7 millioner dollar gjennom helgen, som er den tredje største gjennom tidene!
Også i Norge gjorde New Moon det svært godt. Over 130.000 har sett filmen i løpet av helgen. Filmen åpnet på 1.plass. Til sammenligning hadde den første filmen, Twilight, et besøk på 26.803 premièrehelgen. Oppfølgeren trekker med andre ord fem ganger så mange på kino første helgen. Det sjeldne har skjedd at film nummer to gjør det bedre enn film nummer én i serien.
Billettsalget til New Moon har vært overveldende og ble utsolgt i lang tid før premieren flere steder i landet. For eksempel ble festpremièren 19. november i Oslo utsolgt på rundt en halv time. Nordisk films forventninger både til ”Beatles-stemning” på premieren og til filmens suksess ble overgått med glans. Det ble solgt flere billetter til New Moon på tre dager enn Twilight gjorde totalt.
– Hele Twilight-fenomenet har vokst voldsomt i Norge siden den første filmen hadde premiere 9. januar. Da var det ca 20.000 bøker i trykk på norsk, nå er det 200.000 i tillegg til de rundt 100.000 engelskspråklige som er beregnet solgt. Kort fortalt så kom den første filmen ut akkurat da Stephenie Meyers bøker begynte å ta av, mens man kan si at nå i november og med film nummer to treffer vi et marked som er modent tilsvarende det vi ser i USA og i mange andre land. Vi har for eksempel solgt 115.000 DVDer av den første filmen, og solgt veldig jevnt over lang tid, noe som både i seg selv og i forhold til billettsalget på kino for Twilight viser at nye fans har kommet til hele veien, forteller Tom Erik Kolåsæter, markedssjef i Nordisk Film, til Rushblogg.
Han mener det er vanskelig å spå hvor mange publikummere som vil se New Moon totalt.
– Men det er soleklart en langt mer ”fremtung” film i markedet enn den første. Filmens publikum er veldig tidlig ute, men likevel begrenset i antall, så selv om svært mange ser den to eller flere ganger har en slik film et helt klart tak på potensialet. Et sted mellom to og tre ganger åpningshelgen er naturlig å tenke seg.
New Moon erobret 1.plassen fra Julenatt i Blåfjell. Filmen om blånissene ble sett av 57.233, en nedgang på 24 % sammenliknet med forrige helg.
De øvrige premierefilmene: De skandinaviske filmene Fryktelig lykkelig og I skyggen av varmen ble henholdsvis sett av 703 og 179 besøkende. Den rå og brutale Los Bastardos ble sett av 384, mens Rød som himmelen åpnet på en 26.plass med 305 besøkende. Og den franske thriller Alt for henne trakk til seg 283.