Storfilmen 2012 klarte ikke å erobre 1.plassen fra Knerten. Men det gjorde Julenatt i Blåfjell. Filmen om blånissene åpnet veldig sterkt med 75.090 besøkende. Det er den nestbeste åpningshelgen for en norsk barnefilm noen gang (Solan, Ludvig og Gurin med reverumpa rundet 90 000 allerede første helgen). Årsrekorden til Knerten (65.214) ble en knapp måned gammel før Blånissene gjorde beslag på den.
I en pressemelding forteller produsentene Jørgen Storm Rosenberg og Lasse Greve Alsos (Norges svar på Jerry Bruckheimer og Don Simpson) at ”vi har tidligere vært freidige og sagt at Julenatt i Blåfjell skal bli en av årets største kinosuksesser og åpningen vi nå har, viser at vi er på god vei!” Produsentene er allerede i gang med utviklingen av to nye Blåfjell-filmer.
Hva skyldes denne formidable publikumssuksessen?
Julenatt i Blåfjell er en av høstens mest omtalte filmer og den er markedsført tydelig og målrettet. Markedsføringen er utvilsomt en av de største i norsk films historie; med et markedsføringsbudsjett på hele 15 millioner kroner. Produksjonsselskapet og distributøren har gjort det lurt i å samarbeide med blant annet Lano og McDonald’s, og den markerte strategien har vært en stor synlighet. I likhet med Fritt vilt-filmene, er Julenatt i Blåfjell en svært vellykket norsk franchisefilm. Dessuten er den nokså spektakulær, først og fremst på grunn av settene og effektene, og den drar veksler på de norske folkeeventyrene. Julenatt i Blåfjell er også den første store norske julefilmen etter Reisen til julestjernen for 33 år siden, og savnet etter en ny norsk julefilm har vært der til å fylles.
Julenatt i Blåfjell er en sesongfilm, det betyr at den må bli sett av mange i løpet av kort tid. Den kan gå til rett over nyttår. I tiden fremover vil mange se den og besøket vil etter all sannsynelighet passere 400.000. Romjulen er ekstra viktig for filmen, siden publikum har ro og fridager til å se film.
Katastrofefilmen 2012 åpnet på 2.plass med 71.160 besøkende. Den åpnet også bra på verdensbasis. Filmen har nemlig spilt inn rundt 1,2 milliarder norske kroner. Allerede. New York Times skriver: «It is rare for a movie not based on a pre-existing brand, franchise or hit novel to deliver such robust results. Sony said “2012,” with a budget of $200 million, had the highest worldwide opening ever for an original movie».
Michael Moore står bak filmhistoriens mest innbringende dokumentarfilmer. Men hans nyeste, Capitalism: A Love Story, har ikke blitt en like stor publikumssuksess som Bowling for Columbine og Fahrenheit 9/11. Capitalism: A Love åpnet svakt på amerikanske kinoer. Det gjorde den også på norske kinoer. Her så 788 personer den. Distributøren SF Norge valgte å slippe den i 4 kopier.
Den tidligere skrekkfilmregissør Kiyoshi Kurosawa har laget Tokyo Sonata. Filmen har fått gode kritikker og den fikk juryens spesialpris på filmfestivalen i Cannes i 2008, men publikum har desverre ikke oppdaget filmen. Den åpnet på en 38.plass med 85 besøkende.
Helgens siste premierefilm, den romantiske komedien Couples Retreat, ble sett av 6.220.
Her finner du listen over kinobesøket.