Quantum of Solace dominerer totalt samtlige markeder den har åpnet i. James Bond-filmen har sålangt spilt inn 322 millioner dollar verden over, frontet av en historisk stor åpningshelg på 70,4 millioner i Statene. Her hjemme åpnet filmen til årsbeste besøk forrige helg, og passerte allerede i går 300,000 solgte billetter. Det gjør den 22. produksjonen i serien til den overlegent største, og det endelige besøket vil uten tvil overgå Casino Royales total på 592,239,066 inntjente dollars. Allikevel opplever nok produsentene denne suksessen med en bitter ettersmak, og kanskje en smule nervøsitet for fremtiden.
Man kan analysere frem og tilbake, opp og ned, hit og dit, men det er ikke til å komme bort fra at hovedårsaken til Quantums massive suksess først og fremst handler om én ting: Publikum elsket forgjengeren Casino Royale, og produsentene lykkes til fulle med sitt forsøk på å revitalisere Bond. Istedenfor å avvise en blond Bond uten spesiell interesse hverken for Dry Martinis eller kvikke replikker, elsket vi Daniel Craig i den tidligere så strengt normerte rollen. Det blir sagt at sjelden har både kvinner og menn falt like pladask for en actionhelt.
På samme måten som Batman Begins kvaliteter skapte enorm interesse for The Dark Knight og igjen vekket til live Batman-myten, la Casino Royale grunnlaget for besøket vi i dag blendes av.
Det må derfor være med en viss skuffelse at produsentene nå konstaterer at det generelle publikummet og kritikere vender tommelen ned for Quantum of Solace. Det som burde vært en heidundrende fortsettelse av et meget vellykket actioneventyr, er isteden blitt en kjedelig og kaotisk forestilling. Resultatet blir en film som trass massive åpningstall, ikke vil greie å holde på den nyfunne interessen for Bond-serien. Et hint er besøket her til lands, som faller hele 50% fra åpningshelgen til 76,815 solgte billetter. Solide tall såvisst, men allikevel et hint om at jungeltelegrafen ikke er spesielt positiv, og at flere billettkjøpere har falt av lasset den siste uka. I sum vil allikevel denne filmen uten tvil bli den mest sette. Spørsmålet er snarere hvordan neste film vil gjøre det, med et publikum som langtfra fikk den festen de var lovet.
De neste plassene på lista er omtrent like som forrige helg, bortsett fra et par småjusteringer. High School Musical 3 fortsetter å trekke desperate foreldre og de masete barna deres til kinosalene; hele 12,975 av dem denne helga. 212,959 billetter solgt sålangt betyr at filmen vil markere seg sterkt når årets regnskap skal gjøres opp. Kurt blir grusom tviholder også på sin plass i teten, og 9,271 besøkende betyr en foreløpig total på 68,395. Fatso faller 24% fra forrige helg, og henter 8,354 nordmenn til salene. 117,012 etter fire uker på kino er finfint, men kanskje litt i underkant av hva man kan forvente av en så omtalt publikumskomedie? Det samme kan kanskje sies om Fritt Vilt 2, som først den kommende uka passerer forgjengerens besøk på snaue 260,000. 3,973 så horrorslasherfilmen denne helga, noe som tilsier at det endelige tallet ikke vil ligge spesielt mye over den første.
Allikevel er det bare å gjenta det som er sagt flere ganger i høst: norsk film går så det suser, og det er bare å glede seg over synet av tre hjemlige produksjoner på Topp 5. Hurra!
Saw 5 presterte å motta Aftenposten-anmelder Per Haddals første 0er på terningen. Jeg siterer; det undrer meg at en seriøs bedrift som Oslo Kino ser seg tjent med å vise dette. Eller kanskje tjent er nøkkelordet? Personlig er jeg ingen stor fan av Saw-filmene, ja, faktisk har jeg kun sett den første (og dét etter noen demis med Leffe) på en sliten Paris-kino. Søppel uten tvil, men det er søppel som 3,895 nordmenn valgte å konsumere i helga. Snittet per kinosal er blant listas høyeste, noe som bare understreker hvor lukrativ denne serien er. Budsjettet på de fem filmene tilsammen er på rundt regnet 35 millioner dollar. Inntjeningen? Ufattelige 634 millioner. Dette er med andre ord en større franchise en James Bond hva angår reel inntjening.
Om vi hopper bukk over stabile besøkstall på titler som Mamma Mia og Burn After Reading, finner vi De Usynlige nede på en 10. plass med et samlet besøk sålangt på 85,626. Det er selvsagt milevis unna de 181,219 som så Erik Poppes forrige film Hawaii, Oslo, og jeg aner ikke hva Paradox og Scanbox selv hadde forventet av besøket. Men for denne typen voksenfilm, med tung tematikk, skuespill og historien i seg selv som det største trekkplasteret, er dette solide tall. Faktisk vil jeg påstå det er et tegn på at vi trenger flere slike dagsaktuelle filmer.
Nykommerne Tilbake til Yorkshire, Historien om julenissen, Netter i Rodanthe og The Wackness inntar 11. og 12, 17. og 18, plassen i sin åpningshelg. Sistnevne med listas nesthøyeste snitt per kinosal med 869 billetter solgt til tre små saler i Bergen, Trondheim og Oslo. Enda lenger ned, på en mager 30. plass, ligger den italienske Stille kaos etter et manus av Nanni Moretti.
Neste helg åpner Ringen kino i Oslo – en merkedag for den digitale kinorevolusjonen i Skandinavia. På programmet står en rekke potensielle godbiter, blant annet førpremiere på Gul
lpalmevinneren Klassen og Oliver Stones Bush-satire W. Mest interessant er kanskje allikevel kinoens storstilte premiere på Madagaskar 2, som takket være digitaliseringen kan vises overlappende i samtlige saler. Mon tro hvordan det vil påvirke besøkstallet!