This is It klarte ikke å kapre 1.plassen fra Knerten. I sin tredje helg ble Knerten sett av 35.402 og nå er den totalt sett av 219.517. Publikum valgte dermed Knerten framfor premierefilmen Bestevenner. Nykommeren åpnet på en 5.plass med 6.034 besøkende. Det er ikke overraskende at Bestevenner havnet i skyggen av Knerten. Den appellerer ikke til publikum i like stor grad som Knerten, som mange har et sterkt forhold til. Kanskje vegrer en del foreldre seg for å ta med barna for å se Bestevenner på grunn av den litt dystre og tunge tematikken.
Var det klokt å slippe Bestevenner på kino nå? Ja. Det hadde ikke vært klokt å slippe filmen nærmere jul, for om et par uker har Julenatt i blåfjell premiere – en annen sterk merkevare som til filmversjonen har et markedsføringsbudsjett på hele 15 millioner kroner!
Sony betalte 60 millioner dollar for opptak fra prøvene til den planlagte This Is It-turneen, og filmen ser ut til å bli en stor suksess. Ifølge Los Angeles Times har filmen spilt inn 101 millioner dollar på verdensbasis. Her hjemme er den sett av 66.045. This Is It tas av plakaten i neste uke, og den kommer nok til å bli sett av rundt 150.000.
Steven Soderberghs nyeste film, The Informant, åpnet på en 11.plass med 2.601 solgte billetter. Det er en ganske bra besøk for en film som ble sluppet i kun 5 kopier. Filmen hadde helgens nest beste snitt per sal (520).
(500) Days of Summer er en romantisk komedie som har et stort publikumspotensiale, men distributøren Fox har ikke klart å skape nok oppmerksomhet rundt den. Filmen åpnet på en 13.plass med 1.684 besøkende.
To islandske filmer hadde også premiere: Barn og Foreldre. De færreste har fått med seg at filmene går på kino – og at de er laget av samme regissør og hører sammen. Barn ble sett av 18 personer, mens Foreldre ble sett av 15. Begge filmene er ute i 2 kopier.
804 personer kjøpte billetter Still Walking, regissert av en Japans mest anerkjente regissører, Hirokazu Kore-eda. Filmen fikk Oslo Kinos lanseringspris 2009, så den har fått litt ekstra støtte til markedsføring og lansering i Oslo.