Tallenes tale: Helg uke 45, 2008

53.jpg

Denne helga blir nok husket som en milepæl når det norske filmåret 2008 skal oppsummeres. Først stakk Mannen som elsket Yngve, Kautokeino-opprøret og SOS Svartskjær av med hovedprisene på De nordiske filmdagene i Lübeck, deretter passerte publikumsbesøket på våre hjemlige produksjoner 2 millioner. Tallet er det høyeste siden 2003, mens året sett under ett sannsynligvis vil plassere seg blant de desidert beste noensinne. Godt besøk ble det også på Den store kinodagen som ble arrangert over hele landet på lørdag, med 172,051 solgte billetter og en oppgang på 6% fra i fjor. La oss ta en titt på hvordan festlighetene påvirket kinobesøket ellers.
Jeg må bare innrømme det – jeg grøsser når jeg ser hvor mange barnefamilier Disney-konsernet greier å få inn i salene til sin High school musical 3. Åpningshelga satte filmen rekorder, men godt hjulpet av kinodagen valgte vel så imponerende 53,529 å se den andre helga. Riktignok er det en nedgang på 49%, og uten kinodagen ville vel tallet vært enda høyere. Men en total på 176,939 på to uker er det bare å bøye seg i støvet for, og kynikere som meg må bare innse at musefabrikken fortsatt vet å lage publikumsfilm.

3.jpg

Fatso åpnet med bra besøk forrige helg, men det var først i den viktige andrehelga at filmens potensiale som publikumsmagnet virkelig skulle bli testet. Igjen skal kinodagen ha mye av æren for resultatet, men at filmens besøk gikk opp med 8% er uansett veldig hyggelig lesning. 32,349 solgte billetter gir en total på 80,756, og den tidligere så magiske passeringen av 100,000 besøkende burde være nådd allerede når neste tallenes tale skrives.

Kurt blir grusom
er også en film mange har hatt store forventninger til. Ikke bare fordi den er basert på en kultroman av Erlend Loe, men kanskje også fordi norsk animasjon som oftest er skikkelig god. Allikevel er dette en produksjon som ihvertfall undertegnede har hatt problemer med å identifisere, kanskje spesielt dens målgruppe. Men et besøk i åpningshelga på 32,065 viser ihvertfall at interessen er stor, og ikke minst at det var strategisk veldig klokt å lansere den nettopp i forbindelse med kinoens dag. Det blir interessant å se hva jungeltelegrafen bidrar med til neste helg.

4.jpg

Mamma Mia! ble selvsagt en publikumsfavoritt på kinodagen, behørig markert med en oppgang på 135%. 19,151 solgte billetter i 17. uke er latterlig bra, og straks passerer da også filmen 1,1 millioner besøkende. Fritt Vilt 2 nøt også godt av arrangementet, men falt 4% fra forrige helg. 17,587 nordmenn bidro til en foreløpig total på 242,052. Det tilsier at 1erns besøk vil bli slått med god margin, noe som kanskje åpner for en noe så sjeldent som en norsk 3er?

Om vi hopper litt nedover lista, kan vi konstatere at Wall E snuser på 300,000-grensen, mens Kung Fu Panda passerer den i løpet av kvelden. De Usynlige ligger nede på en 12. plass med 77,137 besøkende etter seks uker, mens I et speil, i en gåte innehar plassen bak med 16,791 interesserte sålangt. The Strangers havner på en 13. plass i sin åpningshelg, mens de siste nykommerne Hest er best 2, Baader Meinhof og Gjensyn med Brideshead lander på plassene fra 17 til 19.

7.jpg

Nede på en 21. og 22. plass ligger to store filmopplevelser som begge er ute i ytterst få kopier, men som later til å fylle salene der de går. La den rette rette komme inn og Marias Larssons evige øyeblikk viser ikke bare spennvidden i svensk film, men også at de kan gjøre produksjoner av ypperste verdensklasse. Førstnevnte film ble sluppet samtidig i Norge, Sverige og USA, og som IndieWire kunne rapportere forrige helg er den blitt en suksess over there. Den har videre vunnet nærmere 20 festivalpriser, og visningsrettighetene er solgt til over 50 land. I Sverige lå den på en solid 3. plass forrige helg, og har fått massiv oppmerksomhet også der. Kanskje hadde filmen fortjent flere kopier også her i Norge, kanskje hadde en større satsing vært på sin plass?

Det samme gjelder også mesterregissør Jan Troells film om Maria Larsson, som da også har skapt mye debatt i forbindelse med det opphavsmennene mener er nettopp en manglende satsing fra distributøren i Sverige. Produksjonen er svenskenes Oscar-kandidat, og er å finne på bookmakernes lister over favoritter til å vinne troféet. Den har videre fått nær sagt utelukkende strålende mottakelse både her i Skandinavia og ute i verden. Trass i dette, er den her i Norge altså gjemt bort på fire kinosaler: Vika 3 i Oslo, Konsertpaleets 7. sal i Bergen, i Stavanger i kinosal nummer 3, mens den i Trondheim er henvist til Nova 11.

14.jpg

Det er for meg liten tvil om at disse filmene ikke får den oppmerksomheten de fortjener, men kanskje har distributøren forlengst innsett det jeg ikke vil tenke – at publikum i det store og hele er mer interessert i konfliktene på amerkanske high schools enn i vårt naboland.

Se topp 20 i sin helhet her.

Tallenes tale: Helg uke 45, 2008

53.jpg

Denne helga blir nok husket som en milepæl når det norske filmåret 2008 skal oppsummeres. Først stakk Mannen som elsket Yngve, Kautokeino-opprøret og SOS Svartskjær av med hovedprisene på De nordiske filmdagene i Lübeck, deretter passerte publikumsbesøket på våre hjemlige produksjoner 2 millioner. Tallet er det høyeste siden 2003, mens året sett under ett sannsynligvis vil plassere seg blant de desidert beste noensinne. Godt besøk ble det også på Den store kinodagen som ble arrangert over hele landet på lørdag, med 172,051 solgte billetter og en oppgang på 6% fra i fjor. La oss ta en titt på hvordan festlighetene påvirket kinobesøket ellers.
Jeg må bare innrømme det – jeg grøsser når jeg ser hvor mange barnefamilier Disney-konsernet greier å få inn i salene til sin High school musical 3. Åpningshelga satte filmen rekorder, men godt hjulpet av kinodagen valgte vel så imponerende 53,529 å se den andre helga. Riktignok er det en nedgang på 49%, og uten kinodagen ville vel tallet vært enda høyere. Men en total på 176,939 på to uker er det bare å bøye seg i støvet for, og kynikere som meg må bare innse at musefabrikken fortsatt vet å lage publikumsfilm.

3.jpg

Fatso åpnet med bra besøk forrige helg, men det var først i den viktige andrehelga at filmens potensiale som publikumsmagnet virkelig skulle bli testet. Igjen skal kinodagen ha mye av æren for resultatet, men at filmens besøk gikk opp med 8% er uansett veldig hyggelig lesning. 32,349 solgte billetter gir en total på 80,756, og den tidligere så magiske passeringen av 100,000 besøkende burde være nådd allerede når neste tallenes tale skrives.

Kurt blir grusom
er også en film mange har hatt store forventninger til. Ikke bare fordi den er basert på en kultroman av Erlend Loe, men kanskje også fordi norsk animasjon som oftest er skikkelig god. Allikevel er dette en produksjon som ihvertfall undertegnede har hatt problemer med å identifisere, kanskje spesielt dens målgruppe. Men et besøk i åpningshelga på 32,065 viser ihvertfall at interessen er stor, og ikke minst at det var strategisk veldig klokt å lansere den nettopp i forbindelse med kinoens dag. Det blir interessant å se hva jungeltelegrafen bidrar med til neste helg.

4.jpg

Mamma Mia! ble selvsagt en publikumsfavoritt på kinodagen, behørig markert med en oppgang på 135%. 19,151 solgte billetter i 17. uke er latterlig bra, og straks passerer da også filmen 1,1 millioner besøkende. Fritt Vilt 2 nøt også godt av arrangementet, men falt 4% fra forrige helg. 17,587 nordmenn bidro til en foreløpig total på 242,052. Det tilsier at 1erns besøk vil bli slått med god margin, noe som kanskje åpner for en noe så sjeldent som en norsk 3er?

Om vi hopper litt nedover lista, kan vi konstatere at Wall E snuser på 300,000-grensen, mens Kung Fu Panda passerer den i løpet av kvelden. De Usynlige ligger nede på en 12. plass med 77,137 besøkende etter seks uker, mens I et speil, i en gåte innehar plassen bak med 16,791 interesserte sålangt. The Strangers havner på en 13. plass i sin åpningshelg, mens de siste nykommerne Hest er best 2, Baader Meinhof og Gjensyn med Brideshead lander på plassene fra 17 til 19.

7.jpg

Nede på en 21. og 22. plass ligger to store filmopplevelser som begge er ute i ytterst få kopier, men som later til å fylle salene der de går. La den rette rette komme inn og Marias Larssons evige øyeblikk viser ikke bare spennvidden i svensk film, men også at de kan gjøre produksjoner av ypperste verdensklasse. Førstnevnte film ble sluppet samtidig i Norge, Sverige og USA, og som IndieWire kunne rapportere forrige helg er den blitt en suksess over there. Den har videre vunnet nærmere 20 festivalpriser, og visningsrettighetene er solgt til over 50 land. I Sverige lå den på en solid 3. plass forrige helg, og har fått massiv oppmerksomhet også der. Kanskje hadde filmen fortjent flere kopier også her i Norge, kanskje hadde en større satsing vært på sin plass?

Det samme gjelder også mesterregissør Jan Troells film om Maria Larsson, som da også har skapt mye debatt i forbindelse med det opphavsmennene mener er nettopp en manglende satsing fra distributøren i Sverige. Produksjonen er svenskenes Oscar-kandidat, og er å finne på bookmakernes lister over favoritter til å vinne troféet. Den har videre fått nær sagt utelukkende strålende mottakelse både her i Skandinavia og ute i verden. Trass i dette, er den her i Norge altså gjemt bort på fire kinosaler: Vika 3 i Oslo, Konsertpaleets 7. sal i Bergen, i Stavanger i kinosal nummer 3, mens den i Trondheim er henvist til Nova 11.

14.jpg

Det er for meg liten tvil om at disse filmene ikke får den oppmerksomheten de fortjener, men kanskje har distributøren forlengst innsett det jeg ikke vil tenke – at publikum i det store og hele er mer interessert i konfliktene på amerkanske high schools enn i vårt naboland.

Se topp 20 i sin helhet her.

MENY