Jeg kunne gått på kino og sett en film med tittelen High School Fatso, med helgens to best besøkte kinofilmer i Norge smeltet sammen til én og samme film. Noe sier meg i alle fall at Disney-filmen High School Musical 3, som tydeligvis er enormt populær blant tenåringer, ville ha interessert meg mer om den også hadde Fatso på rollelisten. Premiere denne helgen hadde også en av årets beste filmer – La den rette komme inn.
Overlegen listetopp er altså det ytterst kommersielle underholdningsproduktet High School Musical 3, som ble sett av 104.085 forventningsfulle fans i løpet av helgen som gikk. Dette er årets beste premierehelg her til lands (hakket over Fritt vilt II), og det kommer rimelig overraskende – i alle fall på meg. For tre uker siden ante jeg ikke en gang at denne filmen var på vei. Men man skal ikke undervurdere strømningene i tenåringskulturen som vi eldre ikke helt kan se – før den er overalt. Ei heller skal man kimse av fanbasen som bygges av et DVD-salg i hundretusenvis (fra de to foregående filmene i serien som ikke fikk kinolansering). Disney har naturligvis sett dette komme, men har nok fått ekstra vind i seilene av at Mamma mia! har varmet opp det musikalelskende kinopublikummet Norge er fylt til randen av. Forvent at High School Musical 3 holder et tyggisluktende grep om norske kinoer til langt inn i vintermørket.
Så til den ferskeste av de norskproduserte kinofilmene, Fatso, som inntar andreplass med 29.782 solgte billetter i sin premierehelg. Etter en ferd mot lerretet som har tatt mange år, har Fatso opprettholdt en stødig plass i offentligheten og samlet en lang hale av hype underveis. Vi forventet at dette ville forløses i et solid besøkstall, og det har Paradox og distributør Scanbox nå oppnådd. Ca. 30.000 solgte billetter i premierehelgen minner om det Den siste revejakta fikk sent i august. Og den filmen har nådd et kommersielt respektabelt totalbesøk på 142.079 til nå. Ettersom filmene også har fått omtrent lik omtale i pressen, og tilhører circa samme sjanger, er en potensiell total for Fatso på rundt 140.000 et relevant overslag. Regissør Arild Frölich, som også laget suksessen Pitbull-Terje, kan dermed notere seg for sin andre kommersielle kinoslager på rad.
Videre på listen ser vi at vår hjemlige horrorvinner Fritt vilt II faller til tredjeplass med et høyt tap av besøkende; 18.221 solgte billetter er hele 58 prosent færre enn forrige helg. Med en total på 216.974 til nå er Fantefilm og Nordisk naturligvis fortsatt fornøyd. Men om nedgangen fortsetter å være så bratt i ukene som kommer vil ikke det endelige totalbesøket bli drastisk høyere enn originalens. På fjerdeplass lander Coen-brødrenes fornøyelige Burn After Reading, som 9.194 besøkende fant veien til, mens Mamma mia! kommer på femteplass i sin sekstende (!) uke med 8.163 dedikerte fans som returnerer til kinoen igjen (og igjen). På åttendeplass finner vi helgens mest generiske Hollywood-premiere; thrilleren Eagle Eye ble sett av 5.421 personer som ikke er lei av Shia LeBeouf.
På tiendeplass fortsetter Erik Poppes kritikerroste og publikumsomfavnede deUSYNLIGE å imponere med sitt grep om publikum; 3.755 besøkende er kanskje intet kanontall – men i filmens femte uke er en nedgang på 20 prosent ganske bra. Til nå har 72.083 nordmenn sett filmen. For forrige helgs store norske skuffelse målt i besøkstall, I et speil, i en gåte, gir denne helgens ellevteplass et lite glimt av håp; 3.023 avrevne billettstubber øker totalbesøket til 11.404. Men nedgangen på 41 prosent er for bratt til at filmen ser ut til å få noen word-of-mouth-effekt. Per Haddals kommentar om norske filmers kinokannibalisme blir relevant lesning her; noe sier meg at I et speil, i en gåte er filmen fremfor noen som ble "slukt" av alle de andre denne høsten.
Så: La den rette komme inn. Sandrew har lansert dette ytterst briljante svenske mesterverket, som vi har skrevet en hel god del om, på fem norske kinoer denne helgen. Det er publikum i Oslo, Kristiansand, Stavanger, Bergen og Trondheim som for øyeblikket har høstens beste anledning til å oppleve sann, original filmmagi på en kino nær seg. Jeg bare sier det. I helgen som gikk benyttet 1.399 personer i disse byene seg av denne muligheten, noe som betyr at filmen er på femtendeplass på den nasjonale kinobesøkslisten. Logg av internett, og kom deg ut i det herlige skandinaviske vampyrvintermørket i kinosalene – og se La den rette komme inn. Så enkelt er det.
På hjemmebane i Sverige fikk filmen en langt bredere lansering, og inntok tredjeplass der med 25.821 besøkende – til Sandrew Sverige sin begeistring. Også i USA har filmen hatt premiere denne helgen, i New York og Los Angeles, men besøkstallene var ennå ikke sluppet ved denne artikkelens publiseringstidspunkt (men sjekk her). I en perfekt verden hadde alle som så High School Musical 3, også sett La den rette komme inn – for dette er i mine øyne vår generasjons fineste oppvekstfilm… Ronja Røverdatter-bra.
PS: Arthaus’ kritikerroste premierefilm Stille lys åpnet til syvogtyvendeplass med 423 solgte billetter på to kinosaler.