Filmer som Fame og Solisten hadde premiere i helgen, men ingen av filmene klarte å erobre 1.plassen. Men det gjorde en norsk barnefilm, nemlig Knerten, som åpnet veldig sterkt med 65.214 besøkende.
Det er trolig den sterkeste åpningshelgen for en norsk barnefilm noen gang.
Åpningshelgen er høyere enn førstehelgsbesøket for de mest populære barnefilmene siden 2003. «Vi har hatt et sterk tro på dette prosjektet siden start, men det er utrolig hyggelig når resultatene viser seg så konkret som dette. Særlig stas er det selvsagt for debuterende filmregissør Åsleik Engmark, men også for hele staben og skuespillere som har jobbet hardt og ventet spent på dette i lang tid, sammen med oss.», forteller produsent Finn Gjerdrum i produksjonsselskapet Paradox. Filmen åpnet på en 1.plass.
Medregnet førpremierer-besøket er filmen sett av 78.510.
Knerten åpnet bedre enn tidligere norske barnefilmer som Olsenbanden jr og sølvgruvene, Elias og Kongeskipet og Olsenbanden jr på rocker’n, som ble sett av henholdsvis 60.640, 60.567 og 60.491 besøkende første helg. Knerten åpnet også bedre enn mange andre norske filmer, som for eksempel Fritt vilt og Død snø. Knerten åpnet sterkt fordi den appellerer til store og små og fordi den har en kort spilletid på 1 time og 14 minutter som gjør at kinoene kan vise den mange ganger i løpet av en ettermiddag/kveld.
Remaken av Fame åpnet med 27.850 besøkende, som gir et snitt per sal på 568. På verdensbasis har filmen spilt inn over 25 millioner dollar. Fame er altså ingen megasuksss. Box Offie Mojo forklarer besøket med at «With only its loose theme, it rested on the niche appeal of its performing arts milieu, and largely amounted to watching random kids sing and dance, something that people can see anywhere, including free clips on the Internet.»
1.314 løste billetter til Solisten og jeg vil tro at distributøren UIP hadde forventet et langt bedre åpningsbesøk. Filmen er tross alt regissert av Joe Wright (Om forlatelse) og den har Jamie Foxx og Robert Downey Jr. i hovedrollene.
Den britiske filmrefseren Ken Loachs nyeste film Looking for Eric ble besøkt av 1.201. Det er et nokså bra besøk for en film som ute i kun 10 kopier. Snittet per sal er 120. Jeg tror at flere av publikummerne valgte å se filmen fordi den tidligere fotballspilleren Eric Cantona spiller i den og fordi den er varmere og mer humoristisk enn Loachs siste filmer. Looking for Eric tjener nok på «word-of-mouth» og det er grunn til å tro at den får et langt liv på kinoene.
En norsk-polsk film hadde også premiere, Yodok. Filmen, som handler om nordkoreanske konsentrasjonsleire, har høstet mange internajsonale priser og flotte kritikker, men det var ikke mange som så den. Kun 448 stykker.
Til slutt: Gullbjørvinneren Faustas perler ble lansert i 8 kopier og den ble besøkt av 1.193.