Svik var den eneste filmen som hadde premiere i helgen som gikk. Dermed unngikk den konkurranse fra andre premierefilmer, men den ble likevel ikke godt besøkt. Filmen åpnet på en 7.plass med 5.319 solgte billetter, som gir et snitt per sal på 70. Det var ikke et slikt besøk distributøren SF Norge hadde forventet:
«Tallene er altfor lave. Jeg tror mottakelsen av filmen er blitt ødelagt av kritikken, som var såpass dårlig hos flere. Svik er en film som henvender seg til voksne og de leser anmeldelsene. Hadde dette vært en ungdomsfilm ville det ikke slått slik ut.», forteller Guttorm Petterson, administrerende direktør i SF Norge til Release.
Etter mitt syn blir det feil å skylde på filmkritikerne. Det er tross alt mange filmer som får dårlige kritikker, og som likevel går for fulle hus. Er en konvensjonelt laget film som Svik virkelig så avhengig av gode kritikker?
Investorene bak den privatfinansierte Svik hadde sikkert forventet å profittere på suksessen til Max Manus. Men Svik forteller en ganske annerledes historie som mange publikummere ikke har noe spesielt forhold til. Det har også hersket usikkerhet i forhold til hvilken målgruppe filmen henvender seg til. Det har vært veldig mye fokus på Max Manus og Norge under 2. verdenskrig det siste året, og kanskje er publikum blitt ganske mette på norsk krigshistorie? Kanskje burde ikke SF Norge sluppet Svik i år. Men selv om filmen åpnet svakt, kan det hende at den får et godt besøk – på sikt. Svik er dessuten en internasjonal coproduksjon som også sikter mot et utenlandsk marked.
Helgens best besøkte film var Up. Animasjonsfilmen solgte 38.067 billetter og den er så langt er den sett av 218.422. En plass bak befinner Jenta som lekte med ilden seg. 27.507 så Lisbeth Salander gjøre opp med fortiden. Som det kommer frem i intervjuet om markedsføringen av Engelen er Olins film fortsatt veldig populær, selv tre uker etter premieren. Engelen befinner seg på en 3.plass og ble sett av 9.528. Totalt er den sett av 34.078.