Tallenes tale: Helg uke 42, 2008

Fritt vilt II

Fritt vilt II har i løpet av helgen hakket alle norske kinobesøksrekorder i fillebiter. Og absolutt alle norske medier ser ut til å rapportert det i dag, til og med Dagsrevyen. Kinobesøkstall er blitt allemannseie, akkurat slik det har vært i USA i årevis. Vi kan lese dette som nok et tegn på at posisjonen for norsk film i vår offentlighet styrkes. Likevel skal vi vokte oss for å bli hengt opp i å måle en films kvalitet og suksess ut fra besøkstall (selv i en spalte som dette). Billettsalg og markedsføring er usedvanlig viktig, men hvis filmen er svak bringer den filmbransjen ikke en gang et museskritt videre. (Og vi har fremdeles en lang vei å gå!)

Denne gangen er det dog bare å glede seg, og bade i de fantastiske besøkstallene – for Fritt vilt II er noe så sjeldent som en svært vellykket norsk franchisefilm; og i manges øyne til og med bedre enn originalen. La oss kikke på tallene:
Fritt Vilt II

101.564 billetter ble solgt til Fritt vilt II i løpet av helgen, og filmen knuser dermed rekorden for beste åpningshelgsbesøkstall for en norsk kinofilm (tidligere innehatt av Mors Elling (også en oppfølger) med 70.952 besøkende.). Snittet på 1.080 solgte billetter per kopi er antageligvis også en rekord, for ikke å snakke om at over 100.000 besøkende på én helg også er en betydelig barriere. Bare i Oslo ble filmen sett av 11.965 personer, og programsjef Christin Berg skriver til Rushblogg om proppfulle seter på Colosseum 1. Det alle andre norske produsenter nå vel spørs seg er: Hvordan setter man en slik rekord?

Fritt vilt - plakatRegissør Roar Uthaugs originale slasher Fritt vilt fra 2006 er et naturlig sted å begynne. Perfekt konstruert for et sultent publikum som den første norske fjellgrøsser, og pakket inn i målbevisst og tydelig markedsføring ble filmen sett av over 260.000 nordmenn. Om ikke en innertier hos kritikerne, flokket særlig den attraktive målgruppen "18-35 år" til kinoene. Produsentene lyktes perfekt med sin markerte strategi, med stor synlighet og ingen reklameplass uprøvd. Til oppfølgeren har de nå høy gjenkjennelighet hos publikum (husk at originalen også har gjort det glimrende på DVD). Premisset for plottet i oppfølgeren (den plukker opp historien til hovedpersonen der Fritt vilt slutter) er dessuten originalt nok til at filmen ikke beskyldes for å være (bare) et kynisk pengeprosjekt. Og så har de kjørt på med samme – om ikke større – markedsføringspush, og voilà – besøksrekord!

Fritt vilt II er da naturligvis allerede en gigantisk suksess for produsenten Fantefilm og distributøren Nordisk. Rushblogg gratulerer, og håper at "Fritt vilt"-franchisen i fremtiden opprettholder samme krav om underholdningsverdi, produksjonskvalitet og kreative bruk av norske omgivelser som krydder til grøsseroppskriften.

På andreplass denne helgen finner vi Mamma mia!, som med 13.881 nye besøkende nå har passert over 1 million solgte billetter. Like bak følger WALL-E på tredjeplass med 9.989 nye fans, akkurat nok til å slå en annen barnefilm, nyheten Mamma Mø og Kråka som debuterer på fjerdeplass med 8.989 små og store besøkende. Så, på femteplass, finner vi Erik Poppes knallsterke drama deUSYNLIGE. Filmen fortsetter å utvide sitt publikum, og 7.287 nye nysgjerrige betyr en minimal nedgang på 27 % fra forrige helg. Totalbesøket til nå teller 52.714, og potensialet for at det vokser med ytterligere 50.000 er ingen umulighet – så lenge vi fortsetter samtalene denne filmen har satt i gang.

Iskyss

Videre legger vi merke til at Woody Allens Vicky Cristina Barcelona holder godt på syvendeplass med 5.455 solgte billetter. Ikke så rart; filmen er en lettfordøyelig sjarmbombe med latinsk temperament og allensk dialog. På tolvteplass finner vi en ikke like energisk og sjarmerende film om kjærlighet, nemlig Knut Erik Jensens Iskyss. Tro mot filmens kjølige tittel har publikum latt denne passere i stillhet, for kun 1.914 nye besøkende denne helgen betyr et drastisk fall på 40 % fra forrige helg – og en total på kun 9.991 til nå sier også sitt. Dessverre.

Til slutt vil jeg rette fokus mot to smalere titler som hadde norgespremiere denne helgen: Mike Leighs Happy-Go-Lucky inntok fjortendeplass med 1.665 solgte billetter fra kun fem kopier, og Matteo Garrones mye omtalte skildring av den napolitanske mafiaen, Gomorra, ble sett av 1.507 stykker fra fire kopier, godt nok til syttendeplass og listens nest beste snitt per kopi (377). Disse to vidt forskjellige filmene kommer varmt anbefalt fra Rushblogg.

Gomorra

Her er alle detaljene om besøkstallene fra helgen som gikk.

Tallenes tale: Helg uke 42, 2008

Fritt vilt II

Fritt vilt II har i løpet av helgen hakket alle norske kinobesøksrekorder i fillebiter. Og absolutt alle norske medier ser ut til å rapportert det i dag, til og med Dagsrevyen. Kinobesøkstall er blitt allemannseie, akkurat slik det har vært i USA i årevis. Vi kan lese dette som nok et tegn på at posisjonen for norsk film i vår offentlighet styrkes. Likevel skal vi vokte oss for å bli hengt opp i å måle en films kvalitet og suksess ut fra besøkstall (selv i en spalte som dette). Billettsalg og markedsføring er usedvanlig viktig, men hvis filmen er svak bringer den filmbransjen ikke en gang et museskritt videre. (Og vi har fremdeles en lang vei å gå!)

Denne gangen er det dog bare å glede seg, og bade i de fantastiske besøkstallene – for Fritt vilt II er noe så sjeldent som en svært vellykket norsk franchisefilm; og i manges øyne til og med bedre enn originalen. La oss kikke på tallene:
Fritt Vilt II

101.564 billetter ble solgt til Fritt vilt II i løpet av helgen, og filmen knuser dermed rekorden for beste åpningshelgsbesøkstall for en norsk kinofilm (tidligere innehatt av Mors Elling (også en oppfølger) med 70.952 besøkende.). Snittet på 1.080 solgte billetter per kopi er antageligvis også en rekord, for ikke å snakke om at over 100.000 besøkende på én helg også er en betydelig barriere. Bare i Oslo ble filmen sett av 11.965 personer, og programsjef Christin Berg skriver til Rushblogg om proppfulle seter på Colosseum 1. Det alle andre norske produsenter nå vel spørs seg er: Hvordan setter man en slik rekord?

Fritt vilt - plakatRegissør Roar Uthaugs originale slasher Fritt vilt fra 2006 er et naturlig sted å begynne. Perfekt konstruert for et sultent publikum som den første norske fjellgrøsser, og pakket inn i målbevisst og tydelig markedsføring ble filmen sett av over 260.000 nordmenn. Om ikke en innertier hos kritikerne, flokket særlig den attraktive målgruppen "18-35 år" til kinoene. Produsentene lyktes perfekt med sin markerte strategi, med stor synlighet og ingen reklameplass uprøvd. Til oppfølgeren har de nå høy gjenkjennelighet hos publikum (husk at originalen også har gjort det glimrende på DVD). Premisset for plottet i oppfølgeren (den plukker opp historien til hovedpersonen der Fritt vilt slutter) er dessuten originalt nok til at filmen ikke beskyldes for å være (bare) et kynisk pengeprosjekt. Og så har de kjørt på med samme – om ikke større – markedsføringspush, og voilà – besøksrekord!

Fritt vilt II er da naturligvis allerede en gigantisk suksess for produsenten Fantefilm og distributøren Nordisk. Rushblogg gratulerer, og håper at "Fritt vilt"-franchisen i fremtiden opprettholder samme krav om underholdningsverdi, produksjonskvalitet og kreative bruk av norske omgivelser som krydder til grøsseroppskriften.

På andreplass denne helgen finner vi Mamma mia!, som med 13.881 nye besøkende nå har passert over 1 million solgte billetter. Like bak følger WALL-E på tredjeplass med 9.989 nye fans, akkurat nok til å slå en annen barnefilm, nyheten Mamma Mø og Kråka som debuterer på fjerdeplass med 8.989 små og store besøkende. Så, på femteplass, finner vi Erik Poppes knallsterke drama deUSYNLIGE. Filmen fortsetter å utvide sitt publikum, og 7.287 nye nysgjerrige betyr en minimal nedgang på 27 % fra forrige helg. Totalbesøket til nå teller 52.714, og potensialet for at det vokser med ytterligere 50.000 er ingen umulighet – så lenge vi fortsetter samtalene denne filmen har satt i gang.

Iskyss

Videre legger vi merke til at Woody Allens Vicky Cristina Barcelona holder godt på syvendeplass med 5.455 solgte billetter. Ikke så rart; filmen er en lettfordøyelig sjarmbombe med latinsk temperament og allensk dialog. På tolvteplass finner vi en ikke like energisk og sjarmerende film om kjærlighet, nemlig Knut Erik Jensens Iskyss. Tro mot filmens kjølige tittel har publikum latt denne passere i stillhet, for kun 1.914 nye besøkende denne helgen betyr et drastisk fall på 40 % fra forrige helg – og en total på kun 9.991 til nå sier også sitt. Dessverre.

Til slutt vil jeg rette fokus mot to smalere titler som hadde norgespremiere denne helgen: Mike Leighs Happy-Go-Lucky inntok fjortendeplass med 1.665 solgte billetter fra kun fem kopier, og Matteo Garrones mye omtalte skildring av den napolitanske mafiaen, Gomorra, ble sett av 1.507 stykker fra fire kopier, godt nok til syttendeplass og listens nest beste snitt per kopi (377). Disse to vidt forskjellige filmene kommer varmt anbefalt fra Rushblogg.

Gomorra

Her er alle detaljene om besøkstallene fra helgen som gikk.

MENY