Tallenes Tale: Helg uke 41, 2009

engelen rush2

I helgen åpnet Margreth Olins mye omtalte Engelen med 10.279 besøkende. Filmens distributør fremstiller besøket som bra. I en fersk pressemelding skriver Sandrew Metronome:
Engelen er blitt Olins største åpningshelg, sammenlignet med hennes tidligere kinodokumentarer. Åpningstallene er absolutt i tråd med hva vi håpet på første helgen, og vi er sikre på at filmen vil få et langt og godt liv på kino rundt over hele landet, sier Frida Ohrvik, direktør i Sandrew Metronome.

Er besøket så bra som Sandrew Metronome vil ha det til? Engelen åpnet riktignok bedre enn filmer som Appelsinpiken (6.622 publikummere), Yatzy (8.805), Rottenetter (5.962) og Vegas (7.579). Men hvis man sammenlikner med en film som Upperdog, finner man ut at Engelen åpnet svakt. Til tross for at Engelen ble lansert i like mange kopier som Upperdog, solgte Engelen 7.000 færre billetter. Besøket er kanskje som forventet. Få filmer om rusavhengighet har blitt store publikumssuksesser og jeg tror heller ikke at Maria Bonnevie som heroinist er et trekkplaster. Olin har fungert effektivt i media, men markedsføringen av selve filmen har vært litt tam og kjedelig.

Bruce W.

Bruce Willis er en skuespiller som vanligvis klarer å få mange publikummere inn i kinosalene, men det klarte han ikke med Surrugates. Filmen ble sett av 8.561. Den har klare likhetstrekk med filmer som Paycheck og I.Robot, og jeg vil tro at publikum er litt lei slike filmer.

Box Office Mojo skriver at «Much of the awkwardly-titled Surrogates‘ marketing time was devoted to establishing the context and setting of its near future world where humans live their lives through robot surrogates, from a trailer that started as a commercial (a la ads for The Island and others) to billboards of models with parts of their robotic skeletons exposed. However, relatively little time was devoted to the story, characters and action, which were left vague and nondescript. Given the volume of other like-minded movies, the robot or avatar premise alone does not possess the wow factor with audiences, and, lacking a clear connection to the real world, served only to disconnect Surrogates from moviegoers.»

Det er verdt å legge merke til at filmen har spilt inn lite på verdensbasis. Hittil har den spilt inn 35 millioner dollar.  Ikke mye til å være en stor Hollywood-film.

Meryl Streep har i de siste årene medvirket i store publikumssuksesser som Mamma Mia! og The Devil Wears Prada. Suksessene tyder på at dama kan tiltrekke et stort publikum. Og det var vel en av grunnene til at hun ble castet til å spille en av USAs mest kjente kokker, Julie Powell, i Julia & Julia. Filmen har spilt inn nærmere 100 millioner dollar på verdensbasis. Og i helgen ble den sett av 6.517 på norske kinoer. Snittet per sal var 233 – nesten på samme nivå som snittet til Engelen.

Forrige helg lå Se opp på 2.plass. Men denne helgen klatret den til topps, selv om besøket sank med med 2 % sammenliknet med forrige helg. Animasjonsfilmen solgte 44.671 billetter og den er totalt sett av 148.455. Jenta som lekte med ilden må nøye seg med 2.plass. Den svenske filmen solgte 38.210 billetter.

Tallenes Tale: Helg uke 41, 2009

engelen rush2

I helgen åpnet Margreth Olins mye omtalte Engelen med 10.279 besøkende. Filmens distributør fremstiller besøket som bra. I en fersk pressemelding skriver Sandrew Metronome:
Engelen er blitt Olins største åpningshelg, sammenlignet med hennes tidligere kinodokumentarer. Åpningstallene er absolutt i tråd med hva vi håpet på første helgen, og vi er sikre på at filmen vil få et langt og godt liv på kino rundt over hele landet, sier Frida Ohrvik, direktør i Sandrew Metronome.

Er besøket så bra som Sandrew Metronome vil ha det til? Engelen åpnet riktignok bedre enn filmer som Appelsinpiken (6.622 publikummere), Yatzy (8.805), Rottenetter (5.962) og Vegas (7.579). Men hvis man sammenlikner med en film som Upperdog, finner man ut at Engelen åpnet svakt. Til tross for at Engelen ble lansert i like mange kopier som Upperdog, solgte Engelen 7.000 færre billetter. Besøket er kanskje som forventet. Få filmer om rusavhengighet har blitt store publikumssuksesser og jeg tror heller ikke at Maria Bonnevie som heroinist er et trekkplaster. Olin har fungert effektivt i media, men markedsføringen av selve filmen har vært litt tam og kjedelig.

Bruce W.

Bruce Willis er en skuespiller som vanligvis klarer å få mange publikummere inn i kinosalene, men det klarte han ikke med Surrugates. Filmen ble sett av 8.561. Den har klare likhetstrekk med filmer som Paycheck og I.Robot, og jeg vil tro at publikum er litt lei slike filmer.

Box Office Mojo skriver at «Much of the awkwardly-titled Surrogates‘ marketing time was devoted to establishing the context and setting of its near future world where humans live their lives through robot surrogates, from a trailer that started as a commercial (a la ads for The Island and others) to billboards of models with parts of their robotic skeletons exposed. However, relatively little time was devoted to the story, characters and action, which were left vague and nondescript. Given the volume of other like-minded movies, the robot or avatar premise alone does not possess the wow factor with audiences, and, lacking a clear connection to the real world, served only to disconnect Surrogates from moviegoers.»

Det er verdt å legge merke til at filmen har spilt inn lite på verdensbasis. Hittil har den spilt inn 35 millioner dollar.  Ikke mye til å være en stor Hollywood-film.

Meryl Streep har i de siste årene medvirket i store publikumssuksesser som Mamma Mia! og The Devil Wears Prada. Suksessene tyder på at dama kan tiltrekke et stort publikum. Og det var vel en av grunnene til at hun ble castet til å spille en av USAs mest kjente kokker, Julie Powell, i Julia & Julia. Filmen har spilt inn nærmere 100 millioner dollar på verdensbasis. Og i helgen ble den sett av 6.517 på norske kinoer. Snittet per sal var 233 – nesten på samme nivå som snittet til Engelen.

Forrige helg lå Se opp på 2.plass. Men denne helgen klatret den til topps, selv om besøket sank med med 2 % sammenliknet med forrige helg. Animasjonsfilmen solgte 44.671 billetter og den er totalt sett av 148.455. Jenta som lekte med ilden må nøye seg med 2.plass. Den svenske filmen solgte 38.210 billetter.

MENY