Tallenes tale: Helg uke 41, 2008

kxuakgj18.jpg

I løpet av denne mandagskvelden passerer
Mamma Mia! én million solgte kinobilletter i Norge. Det gjør den samtidig som den i sin 13. uke gjenvinner 1. plassen på helgas besøkslister med 19,484 besøkende, noe som bare understreker hvor absurd bra denne filmen har gjort det her til lands. Tilstandene i Sverige er de samme der musikalen også troner på topp. Det er interessant, overraskende, litt urovekkende, men dette er et fenomen vi har skrevet om i tretten utgaver av Tallenes tale. Mer oppmerksomhet får derfor ikke Mamma Mia! av Rushblogg i dag, annet enn at vi konstaterer at filmen nå er blant historiens mest sette her til lands.
For det skjer unektelig mer interessante ting lenger ned på lista. Den sjarmerende, naive og ikke så rent lite selskapssyke roboten Wall E har eksempelvis endelig festet grep om sitt publikum. Riktignok har den gjort det bra siden premierehelgen, men nå har besøket stabilisert seg og synker bare minimalt fra uke til uke. 14,906 løste billett til Pixar-produksjonen denne helga, og filmen passerer dermed straks 250,000 totalt. Tropic Thunder holder seg også foreløpig godt, men faller 31% fra premierehelgen. 12,139 nordmenn så Ben Stiller & kompani, noe som speiler de bittelitt skuffende tallene fra USA.

ownmjop16.jpg

Men først på 4. plass skjer det virkelig noe interessant. Erik Poppes De Usynlige har årets sålangt beste anmeldelser, en massiv pr-kampanje og ikke minst bred og engasjerende dekning på alt fra nyhetsendinger til Store Studio i ryggen. På toppen av det hele virker det på meg som om dette er en film folk snakker mye om. La meg stille spørsmålet rett ut – når snakket noen sist så engasjert og varmt om en norsk film? Når bidro sist en norsk film til så stor debatt blant publikum?

Og interessen betaler seg også i besøk. Filmen faller bare 19% fra åpningshelgen, med 10,038 solgte billetter. Bra i seg selv, selv om snittet per kinosal er på ganske så gjennomsnittlige 251. Dette siste er litt overraskende, ettersom filmen i premiereuka var oppe i hele 653 besøkende per kopi. Det er i så måte et poeng å understreke at den i hovedstaden går i storstua Colosseum 1; en sal som alene tilfører 978 solgte billetter om den er fullsatt. Det blir spennende å følge De Usynlige i ukene fremover, ikke minst hvordan all den nevnte omtalen og diskusjonen vil bidra til besøket.

pofaewe18.JPG

Woody Allens Vicky Christina Barcelona inntar 5. plassen i sin første helg, med 6,503 solgte billetter fordelt på 16 saler. Det tyder på at publikum fortsatt finner Allen interessant, kanskje hjulpet frem av gode anmeldelser fra inn- og utlandet. 6. og 7. plassen inntas av henholdsvis Wild Child og Wanted, mens Den siste revejakta faller til en 8. plass i sin 6. uke. Produksjonen har nå tippet 130,000 solgte billetter, og Rushblogg koster på seg et halvhjertet hurra.

Etter animasjonsfilmen Kung Fu Panda og Rightheous Kill finner vi endelig Knut Erik Jensens Iskyss. En 11. plass er selvsagt veldig skuffende for denne produksjonen, og det er fristende å trekke frem en mildt sagt elendig trailer og intetsigende plakat som to årsaker. Lunkne anmeldelser er kanskje også en annen grunn til at filmen altså ikke er å finne på topp 10 i sin åpningshelg. 3,165 nordmenn løste billett, et tall som nok tilsier at denne vil slite med å komme seg over 20,000 totalt. Det er naturlig å spørre hvorfor. Tematikken er interessant, sjangeren er forholdsvis ny i norsk sammenheng, historien er ukjent for de fleste nordmenn – mye ved denne filmen burde kunne vekket interessen hos publikum. Hva skjedde?

vqshnao5.jpg

Det var ytterligere tre titler blant nykommerne denne helga. Den danske krigsfilmen Flammen & Citronen havner på en 15. plass med 2,190 solgte billetter, mens Matthieu Kassovitz sitt sci-fi (makk)verk Babylon A.D. havner på en 19. plass med 1,493 solgte. Til slutt, helt nede på 35. plass, ligger den norske dokumentaren Prøvetid i regi av Thor Bekkavik. Sluppet i 8 kopier av distributør Oro/CCV, men med bare 131 solgte billetter er det bare å konstatere – norsk dokumentar går ikke bra på kino om dagen.

Til helga er det klart for Fritt Vilt 2 i de aller fleste kinosaler Norge har å by på, men jeg vil allikevel heller anbefale deg å se det italienske mafiaeposet Gomorra eller Mike Leighs deilige Happy-Go-Lucky. (Rushbloggs omtale av førstevnte kan leses her, sistnevne her) Skrekkfilmen kommer uansett til å herje i mange, mange uker fremover, mens de to andre nok dessverre bare vil få noen få uker i kinosalene..

6a00e5523026f5883400e55268c6768834-800wi.jpg
 

Tallenes tale: Helg uke 41, 2008

kxuakgj18.jpg

I løpet av denne mandagskvelden passerer
Mamma Mia! én million solgte kinobilletter i Norge. Det gjør den samtidig som den i sin 13. uke gjenvinner 1. plassen på helgas besøkslister med 19,484 besøkende, noe som bare understreker hvor absurd bra denne filmen har gjort det her til lands. Tilstandene i Sverige er de samme der musikalen også troner på topp. Det er interessant, overraskende, litt urovekkende, men dette er et fenomen vi har skrevet om i tretten utgaver av Tallenes tale. Mer oppmerksomhet får derfor ikke Mamma Mia! av Rushblogg i dag, annet enn at vi konstaterer at filmen nå er blant historiens mest sette her til lands.
For det skjer unektelig mer interessante ting lenger ned på lista. Den sjarmerende, naive og ikke så rent lite selskapssyke roboten Wall E har eksempelvis endelig festet grep om sitt publikum. Riktignok har den gjort det bra siden premierehelgen, men nå har besøket stabilisert seg og synker bare minimalt fra uke til uke. 14,906 løste billett til Pixar-produksjonen denne helga, og filmen passerer dermed straks 250,000 totalt. Tropic Thunder holder seg også foreløpig godt, men faller 31% fra premierehelgen. 12,139 nordmenn så Ben Stiller & kompani, noe som speiler de bittelitt skuffende tallene fra USA.

ownmjop16.jpg

Men først på 4. plass skjer det virkelig noe interessant. Erik Poppes De Usynlige har årets sålangt beste anmeldelser, en massiv pr-kampanje og ikke minst bred og engasjerende dekning på alt fra nyhetsendinger til Store Studio i ryggen. På toppen av det hele virker det på meg som om dette er en film folk snakker mye om. La meg stille spørsmålet rett ut – når snakket noen sist så engasjert og varmt om en norsk film? Når bidro sist en norsk film til så stor debatt blant publikum?

Og interessen betaler seg også i besøk. Filmen faller bare 19% fra åpningshelgen, med 10,038 solgte billetter. Bra i seg selv, selv om snittet per kinosal er på ganske så gjennomsnittlige 251. Dette siste er litt overraskende, ettersom filmen i premiereuka var oppe i hele 653 besøkende per kopi. Det er i så måte et poeng å understreke at den i hovedstaden går i storstua Colosseum 1; en sal som alene tilfører 978 solgte billetter om den er fullsatt. Det blir spennende å følge De Usynlige i ukene fremover, ikke minst hvordan all den nevnte omtalen og diskusjonen vil bidra til besøket.

pofaewe18.JPG

Woody Allens Vicky Christina Barcelona inntar 5. plassen i sin første helg, med 6,503 solgte billetter fordelt på 16 saler. Det tyder på at publikum fortsatt finner Allen interessant, kanskje hjulpet frem av gode anmeldelser fra inn- og utlandet. 6. og 7. plassen inntas av henholdsvis Wild Child og Wanted, mens Den siste revejakta faller til en 8. plass i sin 6. uke. Produksjonen har nå tippet 130,000 solgte billetter, og Rushblogg koster på seg et halvhjertet hurra.

Etter animasjonsfilmen Kung Fu Panda og Rightheous Kill finner vi endelig Knut Erik Jensens Iskyss. En 11. plass er selvsagt veldig skuffende for denne produksjonen, og det er fristende å trekke frem en mildt sagt elendig trailer og intetsigende plakat som to årsaker. Lunkne anmeldelser er kanskje også en annen grunn til at filmen altså ikke er å finne på topp 10 i sin åpningshelg. 3,165 nordmenn løste billett, et tall som nok tilsier at denne vil slite med å komme seg over 20,000 totalt. Det er naturlig å spørre hvorfor. Tematikken er interessant, sjangeren er forholdsvis ny i norsk sammenheng, historien er ukjent for de fleste nordmenn – mye ved denne filmen burde kunne vekket interessen hos publikum. Hva skjedde?

vqshnao5.jpg

Det var ytterligere tre titler blant nykommerne denne helga. Den danske krigsfilmen Flammen & Citronen havner på en 15. plass med 2,190 solgte billetter, mens Matthieu Kassovitz sitt sci-fi (makk)verk Babylon A.D. havner på en 19. plass med 1,493 solgte. Til slutt, helt nede på 35. plass, ligger den norske dokumentaren Prøvetid i regi av Thor Bekkavik. Sluppet i 8 kopier av distributør Oro/CCV, men med bare 131 solgte billetter er det bare å konstatere – norsk dokumentar går ikke bra på kino om dagen.

Til helga er det klart for Fritt Vilt 2 i de aller fleste kinosaler Norge har å by på, men jeg vil allikevel heller anbefale deg å se det italienske mafiaeposet Gomorra eller Mike Leighs deilige Happy-Go-Lucky. (Rushbloggs omtale av førstevnte kan leses her, sistnevne her) Skrekkfilmen kommer uansett til å herje i mange, mange uker fremover, mens de to andre nok dessverre bare vil få noen få uker i kinosalene..

6a00e5523026f5883400e55268c6768834-800wi.jpg
 

MENY