Tallenes Tale: Helg uke 40, 2009

Vegas rushprint

Til tross for at Vegas er en veldig god film, åpnet den ganske svakt. 7.579 løste billetter. Filmen hadde gode forutsetninger for å åpne langt bedre: Vegas er høstens eneste norske ungdomsfilm, den har fått strålende kritikker og den er markedsført godt (SF Norge har blant annet vært flinke til å bruke sosiale medier).

Noe av grunnen til det svake besøket skyldes nok tematikken. Jeg tror ikke det er så mange publikummere som lar seg lokke av en film om ungdom som blir plassert på et ungdomshjem. Tematikken selger ikke, slike filmer bør  kanskje lokke med noe mer. Filmen fikk også hard konkurransen fra mastodonten Se opp.

Pixar-filmene henvender seg til et bredt publikum og det var ikke overraskende at Se opp åpnet på en 2.plass. 45.658 solgte billetter fra 107 saler gir et snitt på 427. Den klarte å åpne noe bedre enn Wall-E, som solgte 44.852 i åpningshelgen. Se opp er på mange måter en utradisjonell Pixar-film og derfor er den markedsført på en litt annen måte. Box Office Mojo skriver::

«Pixar has held up as a brand by focusing on story over spectacle, celebrity voices and pop culture references. In its marketing campaign, Up stood out with its tale of an old man who attaches balloons to his house and flies away on an adventure, which the advertising promised would have scope and humor and be less reliant on the crutch of talking animals or creatures than typical animated fare. Ads also cashed in on brand equity with references to Pixar’s past movies.»

Se opp klarte imidlertid ikke å kapre 1.plassen fra Jenta som lekte med ilden, som ble sett av 57.618.

The Hurt Locker er en film som har vakt stor internasjonal oppmerksomhet. Filmen blir hyllet av kritikere verden rundt og den er vist på flere prestisjefulle  filmfestivaler (som for eksempel Venezia). Nordisk film valgte å slippe The Hurt Locker i 6 kopier og 1.662 publikummere så den i helgen. Besøket kunne vært mye høyere dersom Nordisk film hadde satset mer på filmen og markedsført den mer offensivt.

Ytterligere en film hadde premiere: Orphan. Den middelmådige grøsseren begeistret ikke publikum. Filmen solgte 1.146 billetter.

Tallenes Tale: Helg uke 40, 2009

Vegas rushprint

Til tross for at Vegas er en veldig god film, åpnet den ganske svakt. 7.579 løste billetter. Filmen hadde gode forutsetninger for å åpne langt bedre: Vegas er høstens eneste norske ungdomsfilm, den har fått strålende kritikker og den er markedsført godt (SF Norge har blant annet vært flinke til å bruke sosiale medier).

Noe av grunnen til det svake besøket skyldes nok tematikken. Jeg tror ikke det er så mange publikummere som lar seg lokke av en film om ungdom som blir plassert på et ungdomshjem. Tematikken selger ikke, slike filmer bør  kanskje lokke med noe mer. Filmen fikk også hard konkurransen fra mastodonten Se opp.

Pixar-filmene henvender seg til et bredt publikum og det var ikke overraskende at Se opp åpnet på en 2.plass. 45.658 solgte billetter fra 107 saler gir et snitt på 427. Den klarte å åpne noe bedre enn Wall-E, som solgte 44.852 i åpningshelgen. Se opp er på mange måter en utradisjonell Pixar-film og derfor er den markedsført på en litt annen måte. Box Office Mojo skriver::

«Pixar has held up as a brand by focusing on story over spectacle, celebrity voices and pop culture references. In its marketing campaign, Up stood out with its tale of an old man who attaches balloons to his house and flies away on an adventure, which the advertising promised would have scope and humor and be less reliant on the crutch of talking animals or creatures than typical animated fare. Ads also cashed in on brand equity with references to Pixar’s past movies.»

Se opp klarte imidlertid ikke å kapre 1.plassen fra Jenta som lekte med ilden, som ble sett av 57.618.

The Hurt Locker er en film som har vakt stor internasjonal oppmerksomhet. Filmen blir hyllet av kritikere verden rundt og den er vist på flere prestisjefulle  filmfestivaler (som for eksempel Venezia). Nordisk film valgte å slippe The Hurt Locker i 6 kopier og 1.662 publikummere så den i helgen. Besøket kunne vært mye høyere dersom Nordisk film hadde satset mer på filmen og markedsført den mer offensivt.

Ytterligere en film hadde premiere: Orphan. Den middelmådige grøsseren begeistret ikke publikum. Filmen solgte 1.146 billetter.

MENY