Høstens til nå mest kritikerroste norske kinofilm, deUSYNLIGE, nådde endelig sin premieredato denne helgen. Med en perlerad av høye terningkast, tett redaksjonell omtale i pressen og en synlig plakatkampanje i ryggen gikk filmen inn i helgen med et svært godt utgangspunkt. Hollywood-komedien Tropic Thunder var den eneste andre premierefilmen med stort publikumspotensiale. Og siden disse har ganske forskjellige målgrupper, blir spørsmålet: Hvilken av dem ønsket flest publikummere å se?
På førsteplass over de best besøkte kinofilmene i fra helgen som gikk finner vi Tropic Thunder. Komedien er en hysterisk morsom, over-the-top satire om Hollywood-systemet, om overflatiske skuespillere og om krigsfilm generelt. Det overrasker meg ikke at filmen også er landets mest populære for øyeblikket. Ben Stillers prosjekt (skuespilleren har skrevet og regissert filmen selv) er ganske enkelt superunderholdende; nok til at 19.299 nordmenn løste billett. På andreplass finner vi (selvfølgelig) Mamma mia! som med 17.272 nysolgte billetter oppnådde et totalbesøk på 956.412 innen utgangen av helgen. I sin tolvte uke beholder kinosjefene fremdeles musikalen i sine største saler, og folk strømmer til. Nedgangen er på 23 prosent denne helgen, men forvent å se et tall forbi millionen i løpet av neste helg.
Pixars supersjarmerende mesterverk WALL-E inntar tredjeplass denne helgen, og som eneste bredt tilgjengelige barnefilm på markedet har den også svært knapp nedgang i besøket. 16.880 solgte billetter denne helgen er kun 24 prosent færre enn forrige uke. Den lille søppelroboten med det store hjertet har til nå samlet 213.026 av oss rundt det cinematiske leirbålet, og flere skal det bli. (Jeg vet at i alle fall jeg blir å se den et par ganger til.)
Så kommer vi til Erik Poppes deUSYNLIGE. Fordelt på 40 kinosaler rundt om i landet ble filmen besøkt av 12.389 nysgjerrige. Dette betyr en fjerdeplass på kinotoppen, og et snitt på 310 solgte billetter per sal (kun slått av Tropic Thunder). Dette slår meg som en smule skuffende tall, særlig satt opp mot den voldsomme oppmerksomheten som har blitt filmen til del. Samtidig er det ikke så overraskende. deUSYNLIGE er en sterk og vond historie, som fortelles på et egenartet, men kompromissløst, vis. Den er ikke lettsolgt; men den er knallgod, og bør ses av så mange som mulig!
Men det tar sannsynligvis mer tid enn én helg å bygge et publikum for denne filmen. Produsent Paradox har dog klokelig hatt en hel del forhåndsvisninger av filmen rundt om i landet, slik at en utvidet gruppe publikummere allerede har kunnet få i gang samtalene rundt filmen. For jeg tror deUSYNLIGE er en film som først vil finne størrelsen på sitt potensielle publikum når samtalene rundt den har fått komme i gang. Derfor håper jeg distributør, produsent og kinosjefer gir filmen tid og plass til å vokse hos publikum i ukene som kommer. (Det hadde ikke vært skamfullt å ofre Mamma mia! til fordel for deUSYNLIGE i de største salene!)
De to neste norske filmene på lista, Den siste revejakta og De gales hus, innfant seg denne helgen respektivt på syvende- og niendeplass. Førstnevnte ble sett av 5.090 og har nå et totalbesøk på 123.313, mens sistnevnte ble sett av 3.695 personer og har en total som er noe magrere; 30.559.
På femtendeplass finner vi en tredje premierefilm denne helgen; årets Gullbjørn-vinner Tropa de Elite fra Brasil. Om filmen fikk et ekstraordinært stort nynorsk-publikum sier statistikken foreløpig ikke så mye om, men at 1.505 nordmenn løste kinobillett er utvilsomt. Det instense krimdramaet fra dypet av favelaene ble distribuert ut til åtte kinosaler denne helgen, og kunne sikkert oppnådd et enda større besøk. Mon tro om historien rundt den brasilianske distribusjonen også har fått effekt på det norske markedet? Fra IMDb:
This film was already a best-seller almost three months before its official release. Illegal copies of what the director called the "3rd cut" flooded the streets of all major capitals in Brazil, for the equivalent of five dollars a piece. Criminal investigation revealed that the original DVD was robbed in the Company Drei Marc, which does the subtitles. According to estimates at least three million people watched the bootleg version, which is six hundred thousand more than it managed during its theatrical run. However, it was the most seen Brazilian film that year in Brazilian theaters.
Kanskje har også det norske torrentpublikummet allerede sett den? Noe sier meg at også den statistikken går oss hus forbi.