Filmåret 2009 har kommet seg godt i gang. Filmfestivalen i Tromsø (TIFF) er allerede over, Oscar-nominasjonene er rett om hjørnet, og hele to norske filmer har rukket å ha kinopremiere – Død snø forrige helg, og Jernanger denne helgen. Med mer som står på spill, er det mer spennende å se på tallene. Eller, hvor spennende egentlig? Alt tydet på at fjorårets norskproduserte mastodont, Max Manus, skulle holde besøkstallsfortet også denne helgen.
Og selvfølgelig, Max er fremdeles maks. Med 63.339 solgte billetter i sin femte helg, holdt Max Manus en soleklar kinotopp også i denne runden. Dermed har filmen passert 860.000 solgte billetter, og i samme slengen gjort norske medier interesserte i kinobesøkstall igjen. Siden vi startet denne spalten her på Rushblogg for drøyt to år siden har jeg aldri sett så mye skriverier om kinobillettsalg i norske medier. Alle mener noe om hvor langt Max Manus kan gå, og det børstes støv av gamle tall. Dersom dette også leder til større interesse for norsk film generelt; bra. Dersom det fører til usannsynlige billettsalgskrav til mindre kommersielt anlagte norske filmer; ikke bra.
Andreplass på listen rammes forsåvidt ikke; Død snø er en perfekt lansert norsk sjangerfilm. Med 19.800 solgte billetter i denne andrehelgen er filmen allerede på 83.697 i totalsalg – allerede forbi distributør Euforias forrige satsning, fjorårets Rovdyr. Fallet i besøk fra premierehelgen er dog på noe dramatiske 51%, men det er også noe som ligger til sjangeren. Heldigvis har de festivaldeltagelsen i Sundance til å holde dem aktuelle i mediene minst en uke til.
Nede på femteplass, bak tenåringsvampyr-produktet Twilight og Jim Carreys comeback Yes Man, finner vi denne helgens best besøkte premierefilm; Pål Jackmans Jernanger. Filmen åpnet TIFF, og fikk Publikumsprisen under den avsluttende seremonien. Anmeldelsene har vekslet mellom lave og høye terningkast, mens fokuset i intervjuer og artikler om filmen har vært ganske spisset på det faktum at Jernanger er produsert uten statlig støtte fra NFI. Aftenpostens dobbelside i Kultur-delen for en uke siden fokuserte i så måte konkret på at filmen må selge 120.000 billetter for at investorene skal få pengene sine tilbake. (Nei, saken stod ikke i Økonomi-delen der den hørte hjemme.)
Så presset på den modige produsenten Maria Ekerhovd, og hennes investorer, har nok ikke vært ubetydelig den siste tiden. Da tallene tikket inn her var min første tanke: "Det var jo ikke så verst." Jernanger solgte 10.968 kinobilletter i løpet av helgen (inkl. førvisninger), fra 44 kinosaler. Snittet er altså 201 per kopi – og da må man ta med i betraktningen at Max Manus fremdeles okkuperer landets største kinosaler. Jernangers besøkstall kunne selvfølgelig vært bedre, men de er samtidig ikke så langt unna hva en film som dette bør kunne forvente. Tittelen er tung og deprimerende, Sundquist spiller en grinebiter – og traileren er nok ikke helt sikker på hva den selger. Men likevel drar filmen over 10.000 i premierehelgen! Og buzzen som Rushblogg har plukket opp via f.eks Underskog er at filmen er veldig godt likt. Nå gjenstår det å se om distributør SF Norge, kinosjefene og produsent Kongfilm klarer å omsette word-of-mouth og noen ekstra markedsføringsmidler til et godt og jevnt besøk utover i nyåret. Vi skal følge med.
En annen premierefilm denne helgen var Sam Mendes-dramaet Revolutionary Road – en av vinterens virkelige Oscar-kvalitetsfilmer fra Hollywood. Filmen går inn på syvendeplass her til lands, med 7.623 solgte billetter fra 39 saler – altså med et svakere snitt enn f.eks. Jernanger. Med Kate Winslet i en hjerteskjærende god rolleprestasjon, og Leonardo DiCaprio i glimrende form ved hennes side, skulle man tro publikum ville flokket til denne filmen. Men Revolutionary Road har vel og merke en langt vondere historie å fortelle enn det kan virke som. Kanskje er ikke mørke ekteskapsdramaer akkurat hva nordmenn ønsker seg midt i januar?
På ellevte- og tolvteplass finner vi to vidt forskjellige nykommere; henholdsvis actionfilmen Transporter 3 med 2.803 besøkende og dramaet Doubt med 2.340 betalende tilskuere. Omtrent som forventet av to forutsigbare filmer innen sine respektive sjangere; med Transporter 3 som den med høyest snitt per sal. Like bak disse to, på trettendeplass, finner vi Arthaus’ meget suksessrike romjulslansering; Klassen. Gullpalme-vinneren figurerte både på Eiriks og min toppliste over 2008s beste filmer – og det er åpenbart flere som omfavner den: 2.256 solgte billetter denne helgen er bare 22% færre enn forrige uke, og en total på hele 18.496 solgte billetter til nå er intet annet enn verdig en flaske Champagne! (Og det er ikke på langt nær over ennå.)
Her er den komplette listen over helgens tall. Fredag får vi forøvrig enda en ny norsk film; Mathias Armand Jordals Sammen – sjekk de offisielle nettsidene for mer info om den.