Tallenes Tale: Helg uke 4, 2009

Where the Wild Things Are

Mange har vært spent på filmversjonen av Maurice Sendaks kjente barnebok Where the Wild Things Are fra 1963. Filmen åpnet på en 7.plass og solgte 7.800 billetter, fordelt på 30 kinosaler. At filmen ikke solgte flere billetter i åpningshelgen er ingen overraskelse. Slik jeg ser det har distributøren hatt en vanskelig oppgave med å definere sitt publikum. Hovedproblemet er at publikum er i tvil om dette er en barnefilm eller ikke. Produksjonsselskapet fryktet jo tross alt at filmen skulle blir for skummel for barn og ikke familievennlig nok. I et intervju med The Guardian fortalte regissør Spike Jonze at han ikke ville inngå kompromisser «On everything I do I’m always taking someone’s money, whether it’s a movie studio or a record label. Somebody’s paying for it, and I’m always respectful of that. But I’m never going to compromise.» Jonze, som ikke er en blockbuster-regissør, har videre fortalt at hans mål var å lage en film om barndom, ikke en barnefilm.

En som derimot lager store publikumssuksesser, er James Cameron. Etter seks uker på kino er den fargesprakende Avatar sett av 527.728. Denne helgen ble filmen sett av 37.562 publikummere. Besøket holder seg stabilt; sammenliknet med forrige helg har besøket sunket med kun 11 prosent. Filmen fikk helgenes beste snitt per sal (404). Avatar er nå den mest innbringende filmen noensinne. På verdensbasis har Avatar spilt inn 11 milliarder kroner. 

Oppbruddet var en kassasuksess i hjemlandet, men filmen møter ikke spesielt stor interessere blant publikum her hjemme. Filmen solgte 745 billetter.

planet 51 rushblogg

En av nykommer var animasjonsfilmen Planet 51. Filmen inntok 12.plass med 2.803 solgte billetter fra 44 kinoer. Det er ikke rart at filmen ikke åpnet bedre. Hvem er det som har hørt om Planet 51? Det må være svært vanskelig å markedsføre en amerikansk animasjonsfilm som verken er laget av Pixar, Disney eller DreamWorks Animation.

Forrige helg lå Tomme tønner på en 3.plass. Denne helgen falt den en plass, og ble sett av 12.906. Med et besøk så lang på 80.335 er det ingen tvil om at vi har å gjøre med en av årets store norske publikumssuksesser. I år skal Euforia markedsføre seks norske langfilmer, og neste film ut er Kurt Josef Wagle og legenden om fjordheksa. Det skal bli spennende å se hvordan Euforia kommer til å markedsføre denne mockumentaren. «Enten blir den en flopp eller en suksess. Jeg tror ikke det er mulig å lage noe midt i mellom», har produsent Terje Strømstad uttalt til Altaposten. Filmen var i utgangspunktet mest ment for det nordnorske publikummet, men den får premiere over hele Norge. Kanskje vil filmen i likhet med Kill Buljo og  Død snø få solid oppslutning i Nord-Norge, for så å mobilisere publikum i distriktene.

Tallenes Tale: Helg uke 4, 2009

Where the Wild Things Are

Mange har vært spent på filmversjonen av Maurice Sendaks kjente barnebok Where the Wild Things Are fra 1963. Filmen åpnet på en 7.plass og solgte 7.800 billetter, fordelt på 30 kinosaler. At filmen ikke solgte flere billetter i åpningshelgen er ingen overraskelse. Slik jeg ser det har distributøren hatt en vanskelig oppgave med å definere sitt publikum. Hovedproblemet er at publikum er i tvil om dette er en barnefilm eller ikke. Produksjonsselskapet fryktet jo tross alt at filmen skulle blir for skummel for barn og ikke familievennlig nok. I et intervju med The Guardian fortalte regissør Spike Jonze at han ikke ville inngå kompromisser «On everything I do I’m always taking someone’s money, whether it’s a movie studio or a record label. Somebody’s paying for it, and I’m always respectful of that. But I’m never going to compromise.» Jonze, som ikke er en blockbuster-regissør, har videre fortalt at hans mål var å lage en film om barndom, ikke en barnefilm.

En som derimot lager store publikumssuksesser, er James Cameron. Etter seks uker på kino er den fargesprakende Avatar sett av 527.728. Denne helgen ble filmen sett av 37.562 publikummere. Besøket holder seg stabilt; sammenliknet med forrige helg har besøket sunket med kun 11 prosent. Filmen fikk helgenes beste snitt per sal (404). Avatar er nå den mest innbringende filmen noensinne. På verdensbasis har Avatar spilt inn 11 milliarder kroner. 

Oppbruddet var en kassasuksess i hjemlandet, men filmen møter ikke spesielt stor interessere blant publikum her hjemme. Filmen solgte 745 billetter.

planet 51 rushblogg

En av nykommer var animasjonsfilmen Planet 51. Filmen inntok 12.plass med 2.803 solgte billetter fra 44 kinoer. Det er ikke rart at filmen ikke åpnet bedre. Hvem er det som har hørt om Planet 51? Det må være svært vanskelig å markedsføre en amerikansk animasjonsfilm som verken er laget av Pixar, Disney eller DreamWorks Animation.

Forrige helg lå Tomme tønner på en 3.plass. Denne helgen falt den en plass, og ble sett av 12.906. Med et besøk så lang på 80.335 er det ingen tvil om at vi har å gjøre med en av årets store norske publikumssuksesser. I år skal Euforia markedsføre seks norske langfilmer, og neste film ut er Kurt Josef Wagle og legenden om fjordheksa. Det skal bli spennende å se hvordan Euforia kommer til å markedsføre denne mockumentaren. «Enten blir den en flopp eller en suksess. Jeg tror ikke det er mulig å lage noe midt i mellom», har produsent Terje Strømstad uttalt til Altaposten. Filmen var i utgangspunktet mest ment for det nordnorske publikummet, men den får premiere over hele Norge. Kanskje vil filmen i likhet med Kill Buljo og  Død snø få solid oppslutning i Nord-Norge, for så å mobilisere publikum i distriktene.

MENY