Denne helgens kinobesøkstall ble noe preget av de seks premierefilmene (blant annet to nye norske titler), men de som tiltrekker seg publikum mer enn noen andre er et par gamle travere: WALL-E og Mamma Mia!. La oss se hvem som trakk det lengste strået i helgen som gikk:
Men først en liten presisering. Denne spalten har siden oppstarten for to år siden i all hovedsak omtalt besøkstallene fra helgebillettsalget (i god Box Office-rapporteringskultur). Vi nevner dog ofte totalbesøket en film har oppnådd på et gitt tidspunkt, og det tallet er da naturligvis også basert på billettsalget fra ukedagene. Men sjelden ser billettsalget på ukedagene så annerledes ut enn helgene at det er nyttig å presisere i våre rapporter. Den siste tiden har likevel en tittel som fenomenet Mamma mia! vist seg å være merkbart bedre besøkt i ukedagene enn mot konkurrentene i helgene. (Forrige uke var WALL-E best besøkt i helgen, men Mamma mia! best besøkt i uken totalt sett.) Så fra nå av vil vi spesifisere i tittelen på spalten at det er helg det er snakk om, når vi skriver vår rapport. (Rushblogg takker for innspillet angående dette fra distributør UIP.)
Så, til helgens tall: Pixars lille hjerteknuser av en robot inntar førsteplassen med 30.859 solgte billetter. WALL-E har ikke møtt mye seriøs konkurranse i barnefilmmålgruppen siden den hadde premiere for tre uker siden, og holder godt på sitt publikum også denne helgen med kun 30 prosent fall i billettsalget fra forrige uke. Filmen har fanget både kritikere og publikum og bør leve lenge på norske kinoer. Andreplassen går (ikke overraskende) til Mamma mia!, som definitivt har hatt et langt kinoliv (allerede). 24.929 solgte billetter denne helgen (i sin tiende uke) gjør at ABBA-musikalen nå har et totalbesøk på 877.153. Det betyr at 900.000 passeres i løpet av neste helg, og nå kan UIP begynne å se mot den funklende milepælen "1 million solgte kinobilletter".
Den best besøkte premierefilmen denne helgen er tegneserieactionfilmen Wanted, som inntok tredjeplass med 22.408 solgte billetter – og helgens beste snitt per sal (498). Ved siden av å være en av de mest forferdelige filmene jeg noensinne har sett (og det sier litt), er dette ingen overraskende suksess. Angelina Jolie trekker fremdeles folk på tvers av målgrupper, god actionfilm går det langt mellom i disse dager – og Wanteds trailer er rett og slett en fengende smakebit. Synd da at filmen er så grusomt flævv at publikummet jeg så den med brøt ut i ufrivillig latter mange, mange ganger.
På fjerde- og femteplass følger to norske filmer. Den siste revejakta først, som med 10.533 solgte billetter denne helgen har et stødig totalbesøk på 96.496 til nå. Ingen vil tape penger på denne filmen, men norsk filmhistorie må altså tåle å romme nok en middelmådig, forglemmelig film. Og apropos det; Eva Isaksens De gales hus inntar femteplassen i sin premierehelg med 7.206 solgte billetter på 41 kinosaler. En stor kommersiell skuffelse, altså. Med middels mottagelse fra kritikerne (særlig de bitende 3’erne fra VG og Dagbladet) trenger denne en usedvanlig folkebevegelse for å kunne oppnå suksess med dette utgangspunktet. Det tror jeg ikke den kommer til å få. På tiendeplass denne helgen finner vi forøvrig en annen norsk kinopremiere; dokumentaren 99% ærlig – som Sandrew har distribuert ut i 20 kopier. Med 2.392 solgte billetter blir nok ikke dette heller en hit, men den vil overstige besøket som har blitt Amanda-vinner Blod og ære til del (på tjuefjerdeplass denne helgen, og totalt 4.764 solgte kinobilletter til nå.).
Mot bunnen av listen kan vi nevne at Arthaus hadde premiere på den polske filmen En magisk sommer denne helgen, og fra fire kopier trakk den beskjedne 736 publikummere inn i kinomørket.