Tallenes Tale: Helg uke 36, 2009

Tallenes Tale upperdog2

På fredag hadde Upperdog premiere og i løpet av helgen har ganske mange sett filmen.

I åpningshelgen solgte Upperdog 17.497 billetter. Filmen åpnet på en 3.plass, med et av helgens beste snitt per sal; 432. «Nervene er alltid i høyspenn i premierehelgen på en norsk film. Uttellingen er derfor ekstra stor, når resultatet overstiger forventningene. En god mandag å våkne opp til.», forteller direktøren i distributøren Sandrew Metronome, Frida Ohrvik, i en pressemelding. Upperdog ble sluppet i 40 kopier.

Sandrew Metronome, produksjonsselskapet Friland og PR-byrået Colt Kommunikasjon (som spesialiserer seg innenfor PR i sosiale medier) har vært veldig flinke til å markedsføre Upperdog. I løpet av de siste månedene har filmen vært veldig synlig i tradisjonelle medier og i sosiale medier. Markedsføringen startet for alvor med visningen av filmen på Bloggcamp i Kristiansand 20.juni. Her fikk bloggerne en eksklusiv førpremiere og de fikk se filmen lenge før journalister og kritikere. Flere av bloggerne likte filmen og begynte å twitre om den. Bloggerne fikk også utdelt CD-rom med blant annet trailer, som de kunne bruke via sine blogger. Visningen skapte litt buzz rundt filmen på et tidlig tidspunkt.

«Vi ser på bloggerne som de nye filmkritikerne. For oss er dette et eksperiment, der vi forsøker å spre ordet om filmen på ryktebørsen, via de kommunikasjonskanalene dagens ungdom bruker,», fortalte en av filmens produsenter, Asle Vatn, til Aftenposten. Sandrew Metronome, Friland og Colt har også brukt Twitter, Facebook og YouTube veldig aktivt i markedsføringen. I tillegg har de laget et glimrende nettsted (www.upperdog.no), som fungerer mer som en blogg enn en tradisjonell hjemmeside.

Ny Upper2

Men tilstedeværelsen gjennom sosiale medier er selvsagt ikke den eneste grunnen til at 17.497 har sett filmen. Andre viktige faktorer som spiller inn på besøket er at filmen en kritikersuksess (den har fått åtte seksere og for øvrig stort sett femmere på terningen) og den har nye og interessante skuespillere i de bærende rollene.

Disney har en nykommer på listen, G-gjengen, som åpnet på en 2.plass med 23.573 besøkende. Publikummet kunne velge mellom flere forskjellige versjoner, blant annet 3D med norske stemmer og 3D med originale stemmer. G-gjengen fikk en relativt stor lansering og den ble sluppet i 73 kopier. Men filmen appellerer nok ikke like bredt som Pixar-filmene.

Akkurat nå vises to filmer om motedesigneren Coco Chanel på kino, nemlig Coco Chanel & Igor Stravinsky og Coco før Chanel. Sistnevnte film hadde premiere på fredag og ble sett av 3.201. Jeg vil tro at filmene henvender seg til det samme publikummet, og det er derfor uheldig at filmene vises samtidig på kino. Hvorfor måtte Coco før Chanel ha premiere nå?

Coco

UIP hadde også en nykommer på listen, en film jeg (og sikkert mange andre) aldri har hørt om: Dance Flick. Filmen blir markedsført som «The Funniest Dance Movie of All Time.» Distributøren kan ikke ha særlig tro på filmen, for den ble sluppet i kun 2 kopier. 91 publikummere så filmen.

Jeg synes det er kjempeflott at Oro distribuerer Hayao Miyazakis filmer og publikum var tydeligvis nysgjerrige på hans nyeste film. 2.011 så Ponyo på klippen ved havet. Det er et ganske bra besøkstall for en film som ble lansert i 10 kopier.

Whatever Works inntar 16.plass i sin første helg, med 1.096 solgte billetter fordelt på 6 saler. Filmen åpnet dårligere enn hans forrige film, Vicky Cristina Barcelona, som inntok 5.plass i sin første helg, med 6.503 solgte billetter fordelt på 16 saler.

Årets Sølvbjørn-vinner, Gigante, hadde også premiere. 296 så filmen, som ble vist i 6 saler. Helgens mest sette film var Inglourious Basterds. Antall besøkende var 32.999. Tarantino-filmen hadde også helgens beste snitt per sal (550).

Tallenes Tale: Helg uke 36, 2009

Tallenes Tale upperdog2

På fredag hadde Upperdog premiere og i løpet av helgen har ganske mange sett filmen.

I åpningshelgen solgte Upperdog 17.497 billetter. Filmen åpnet på en 3.plass, med et av helgens beste snitt per sal; 432. «Nervene er alltid i høyspenn i premierehelgen på en norsk film. Uttellingen er derfor ekstra stor, når resultatet overstiger forventningene. En god mandag å våkne opp til.», forteller direktøren i distributøren Sandrew Metronome, Frida Ohrvik, i en pressemelding. Upperdog ble sluppet i 40 kopier.

Sandrew Metronome, produksjonsselskapet Friland og PR-byrået Colt Kommunikasjon (som spesialiserer seg innenfor PR i sosiale medier) har vært veldig flinke til å markedsføre Upperdog. I løpet av de siste månedene har filmen vært veldig synlig i tradisjonelle medier og i sosiale medier. Markedsføringen startet for alvor med visningen av filmen på Bloggcamp i Kristiansand 20.juni. Her fikk bloggerne en eksklusiv førpremiere og de fikk se filmen lenge før journalister og kritikere. Flere av bloggerne likte filmen og begynte å twitre om den. Bloggerne fikk også utdelt CD-rom med blant annet trailer, som de kunne bruke via sine blogger. Visningen skapte litt buzz rundt filmen på et tidlig tidspunkt.

«Vi ser på bloggerne som de nye filmkritikerne. For oss er dette et eksperiment, der vi forsøker å spre ordet om filmen på ryktebørsen, via de kommunikasjonskanalene dagens ungdom bruker,», fortalte en av filmens produsenter, Asle Vatn, til Aftenposten. Sandrew Metronome, Friland og Colt har også brukt Twitter, Facebook og YouTube veldig aktivt i markedsføringen. I tillegg har de laget et glimrende nettsted (www.upperdog.no), som fungerer mer som en blogg enn en tradisjonell hjemmeside.

Ny Upper2

Men tilstedeværelsen gjennom sosiale medier er selvsagt ikke den eneste grunnen til at 17.497 har sett filmen. Andre viktige faktorer som spiller inn på besøket er at filmen en kritikersuksess (den har fått åtte seksere og for øvrig stort sett femmere på terningen) og den har nye og interessante skuespillere i de bærende rollene.

Disney har en nykommer på listen, G-gjengen, som åpnet på en 2.plass med 23.573 besøkende. Publikummet kunne velge mellom flere forskjellige versjoner, blant annet 3D med norske stemmer og 3D med originale stemmer. G-gjengen fikk en relativt stor lansering og den ble sluppet i 73 kopier. Men filmen appellerer nok ikke like bredt som Pixar-filmene.

Akkurat nå vises to filmer om motedesigneren Coco Chanel på kino, nemlig Coco Chanel & Igor Stravinsky og Coco før Chanel. Sistnevnte film hadde premiere på fredag og ble sett av 3.201. Jeg vil tro at filmene henvender seg til det samme publikummet, og det er derfor uheldig at filmene vises samtidig på kino. Hvorfor måtte Coco før Chanel ha premiere nå?

Coco

UIP hadde også en nykommer på listen, en film jeg (og sikkert mange andre) aldri har hørt om: Dance Flick. Filmen blir markedsført som «The Funniest Dance Movie of All Time.» Distributøren kan ikke ha særlig tro på filmen, for den ble sluppet i kun 2 kopier. 91 publikummere så filmen.

Jeg synes det er kjempeflott at Oro distribuerer Hayao Miyazakis filmer og publikum var tydeligvis nysgjerrige på hans nyeste film. 2.011 så Ponyo på klippen ved havet. Det er et ganske bra besøkstall for en film som ble lansert i 10 kopier.

Whatever Works inntar 16.plass i sin første helg, med 1.096 solgte billetter fordelt på 6 saler. Filmen åpnet dårligere enn hans forrige film, Vicky Cristina Barcelona, som inntok 5.plass i sin første helg, med 6.503 solgte billetter fordelt på 16 saler.

Årets Sølvbjørn-vinner, Gigante, hadde også premiere. 296 så filmen, som ble vist i 6 saler. Helgens mest sette film var Inglourious Basterds. Antall besøkende var 32.999. Tarantino-filmen hadde også helgens beste snitt per sal (550).

MENY