The A-Team, filmversjonen av en 1980-tallets mest tidstypiske TV-serier, åpnet med 17.706 solgte billetter. Den kapret dermed 1.plassen fra Sex and the City, som ble sett av 14.918.
The A-Team appellerer nok til de som var unge på 80- og 90-tallet, som nå er i 30- og 40-årene. Men den er åpenbart også laget for en ny generasjon actionfrelste guttunger, og spillversjonen kan neppe være langt unna. Popkulturekspert Elayne Rapping ved University of Buffalo har tidligere uttalt at 80- og 90-tallskulturen nå har høy nostalgifaktor på kino. Les artikkelen «Old School Rules: Hollywood Loves Gen X» her.
Helgens andre premierefilm var Arthaus-filmen Sommerlunsj i Roma. Filmen dro 1.879 stykker til de tolv kinosalene den ble vist på, godt nok til en 9.plass og et av de beste snittbesøkene per sal (157). Det er slett ikke verst for en film som ble vist på så få kinoer. Medregnet førvisninger er filmen sett av 5.078. Besøket har nok også sammenheng med at Sommerlunsj i Roma er en varm og sjarmerende feel-good-film som passer godt på sommeren. Den fungerer dessuten godt som et alternativ til Hollywoodstudioenes sommerfilmer (Shrek – lykkelig alle sine dager, Centurion, The Twilight Saga – Eclipse, Knight and Day, Inception med flere).
She’s Out of My League hadde også premiere. Filmen solgte 2.626 billetter.
Her finner du helgens besøk.