Antichrist, en av helgens premierefilmer, åpnet svakt.
Begynner publikum å bli lei filmseriene som starter på nytt (Batman Begins, The Pink Panther, The Incredible Hulk, Star Trek…)? Tydeligvis ikke. Helgens best besøkte film ble Terminator Salvation. Den fikk 36.272 besøkende. Gjennomsnittet per sal (442) var svært bra. Jeg tror det er en del publikummere som savner Arnold Scwartzenegger i hovedrollen, og besøket ville nok vært enda bedre dersom guvernøren gjorde comeback med denne filmen.
En premierefilm som ikke gjorde det like godt, var Duplicity. I likhet med en av forrige ukes premierefilmer, I Love You, Man, forsøker Duplicity å favne litt for bredt. Distributøren UIP karakteriserer Duplicty som en thriller, men traileren gir mer inntrykk av et romantisk drama. I filmen spiller Cliwe Owen en agent, en liknende rolle han spilte i The International, som gikk på kino for kort tid siden. Det var neppe lurt å legge Duplicty-premieren så kort tid etter. Duplicty ble sett av 3.745.
Antichrist har fått svært mye oppmerksomhet. Her hjemme har saker som ”Filmen som er så fæl at Dagbladet besvimte” gitt verdifull reklame. Filmen har skapt oppmerksomhet først og fremst fordi det er en ambisiøs og grenseoverskridende film. Lenge før premieren oppstod det også myter om filmen, særlig fordi filmopptakene var hermetisk lukket for pressen og ingen journalister fikk se filmen før verdenspremieren i Cannes den 17.mai. I ett år holdt produksjonsselskapet Zentropa interessen ved like å lekke informasjon til pressen, for eksempel det første, spektakulære og surrealistiske bildet fra filmen, som viser de navneløse karakterene til Willem Dafoe og Charlotte Gainsbourg i het elskov. Mye oppmerksomhet til tross; Antichrist ble ingen stor kinosuksess denne helgen. 1.737 publikummere så filmen, og snittet per sal var 158. Det er ikke like bra som forventet. Jeg misliker måten Antichrist er markedsført på. Plakaten og traileren burde vært annerledes, markedsføringen legger for stor vekt på at dette er en smal, rar og utilgjengelig film.
Jeg begriper ikke hvorfor filmen ble lansert i kun 11 kopier. Antichrist er en stor arthousefilm, og derfor burde den blitt lansert i nærmere 20 kopier. Distributøren Nordisk film har ikke gjort nok for å synliggjøre filmen på norske kinoer, og huke tak i flere enn fansen.
Oppdatert: I et intervju med Dagbladet forteller direktør Bjørn Hoenvoll ved Nordisk film at besøket var som forventet: «Den har gått ti steder, og stort sett i mindre saler. Vi har estimert med 10 000 besøk totalt, og ligger sånn sett godt an i forhold til det.»
I år er 3D-filmen definitivt tilbake, og den nyeste 3D-filmen på norske kinoer er animasjonsfilmen Fly meg til månen, som hadde premiere denne helgen. Så vidt meg bekjent finnes filmen kun i en norsk, dubbet versjon. Siden Fly meg til månen ikke er laget av en av de store animasjonsstudioene (Pixar, Disney eller DreamWorks Animation), har det nok vært litt vanskelig å markedsføre filmen. Den endte på en 17.plass med 630 besøkende. Den glimrende animasjonsfilmen Coraline fikk flere besøkende, selv om den har blitt vist på kino i fem uker. 829 så Coraline.