Tallenes Tale: Helg uke 20, 2009

star-trekrush

Star Trek klarte ikke å hamle opp med Hannah Montana: The Movie på norske kinoer denne helgen.

Den nye Star Trek-filmen er langt mer publikumsvennlig enn de tidligere filmene og seriene. Paramount, produksjonsselskapet bak filmen, har gitt filmen et moderne «look» som appellerer til et ungt publikum. Paramounts viseformann har sagt at «We want to introduce the movie to a younger audience in the U.S. who didn’t go to see the last ‘Star Trek’ movie and international audiences who don’t have any awareness of it.” Paramount har brukt 30 millioner dollar bare på visuelle effekter. Totalt har den kostet omtrent 140 millioner dollar. Ytterligere 150 millioner dollar blir brukt på markedsføring verden rundt. Den nye Star Trek-filmen er altså den dyreste i serien. ”If you want me to do this, you need to do it right and give me the kind of resources that will allow for that.”, uttalte regissøren, J.J. Abrams,  til Los Angeles Times om sitt krav til Paramount.

Men filmen falt ikke i smak hos deler av fansen – i hvert fall om vi skal tro dette lett satiriske innslaget fra Onion News:

Star Trek ligger på topp i USA. Det er ikke rart. For i USA er Star Trek-fenomenet mye større enn i Europa. Men den ble ikke årets første Hollywood-film som innkasserte 100 millioner dollar i åpningshelgen. Filmen innkasserte 75,2 millioner dollar, ifølge Box Office Mojo. Her hjemme løste 22.844 billetter, og den ble lansert i hele 56 kopier. Besøket svarer kanskje ikke til forventningene. Men salgssjefen i UIP vil ikke overfor Aftenposten vedgå at besøket var dårlig: » Den fikk veldig god start med totalt 22 889 besøk, noe som utgjør mer enn 2 millioner kroner i klingende mynt.» Star Trek klarte ikke å hamle opp med Hannah Montana: The Movie, som ble sett av 31.969.

coralinerush

Helgens andre premierefilm, Coraline og den hemmelige dør, ble sett av 3.445. Filmen er ute i 30 kopier, og den ble vist i digital 3D på en rekke kinoer. Snittet per sal var 115. Coraline sliter nok med å finne publikummet sitt. Den er markedsført som en barnefilm, men den er ikke bare en film for barn. Henry Selicks filmer passer for et bredere publikum. Dessuten er Coraline en av ytterst få av dagens filmer som har benyttet stop-motion-animasjon. Sånn sett er den unik. Men det unike ved filmen kommer ikke godt nok frem i markedsføringen.

Den tredje filmen som hadde premiere, var Jacques Mesrine Del 2: Samfunnsfiende #1. På en 28.plass befinner filmen seg. Kun 200 stykker løste billetter til den franske filmen. Besøket er ikke bra, men den ble lansert i kun tre kopier. Del 1, som hadde premiere for noen uker siden, ble denne helgen sett av 166.

Tallenes Tale: Helg uke 20, 2009

star-trekrush

Star Trek klarte ikke å hamle opp med Hannah Montana: The Movie på norske kinoer denne helgen.

Den nye Star Trek-filmen er langt mer publikumsvennlig enn de tidligere filmene og seriene. Paramount, produksjonsselskapet bak filmen, har gitt filmen et moderne «look» som appellerer til et ungt publikum. Paramounts viseformann har sagt at «We want to introduce the movie to a younger audience in the U.S. who didn’t go to see the last ‘Star Trek’ movie and international audiences who don’t have any awareness of it.” Paramount har brukt 30 millioner dollar bare på visuelle effekter. Totalt har den kostet omtrent 140 millioner dollar. Ytterligere 150 millioner dollar blir brukt på markedsføring verden rundt. Den nye Star Trek-filmen er altså den dyreste i serien. ”If you want me to do this, you need to do it right and give me the kind of resources that will allow for that.”, uttalte regissøren, J.J. Abrams,  til Los Angeles Times om sitt krav til Paramount.

Men filmen falt ikke i smak hos deler av fansen – i hvert fall om vi skal tro dette lett satiriske innslaget fra Onion News:

Star Trek ligger på topp i USA. Det er ikke rart. For i USA er Star Trek-fenomenet mye større enn i Europa. Men den ble ikke årets første Hollywood-film som innkasserte 100 millioner dollar i åpningshelgen. Filmen innkasserte 75,2 millioner dollar, ifølge Box Office Mojo. Her hjemme løste 22.844 billetter, og den ble lansert i hele 56 kopier. Besøket svarer kanskje ikke til forventningene. Men salgssjefen i UIP vil ikke overfor Aftenposten vedgå at besøket var dårlig: » Den fikk veldig god start med totalt 22 889 besøk, noe som utgjør mer enn 2 millioner kroner i klingende mynt.» Star Trek klarte ikke å hamle opp med Hannah Montana: The Movie, som ble sett av 31.969.

coralinerush

Helgens andre premierefilm, Coraline og den hemmelige dør, ble sett av 3.445. Filmen er ute i 30 kopier, og den ble vist i digital 3D på en rekke kinoer. Snittet per sal var 115. Coraline sliter nok med å finne publikummet sitt. Den er markedsført som en barnefilm, men den er ikke bare en film for barn. Henry Selicks filmer passer for et bredere publikum. Dessuten er Coraline en av ytterst få av dagens filmer som har benyttet stop-motion-animasjon. Sånn sett er den unik. Men det unike ved filmen kommer ikke godt nok frem i markedsføringen.

Den tredje filmen som hadde premiere, var Jacques Mesrine Del 2: Samfunnsfiende #1. På en 28.plass befinner filmen seg. Kun 200 stykker løste billetter til den franske filmen. Besøket er ikke bra, men den ble lansert i kun tre kopier. Del 1, som hadde premiere for noen uker siden, ble denne helgen sett av 166.

MENY