Tallenes Tale: Helg uke 19, 2009

montana

X-Men Origins: Wolverine ble slått av Hannah Montana: The Movie, som ble helgens best besøkte film. Det ser ut til å være gode tider for kinoene.

Helgens best besøkte film ble Hannah Montana: The Movie, den andre Hannah Montana-filmen som vises på norske kinoer. Den første var en konsertfilm i digital 3D som fikk begrenset distribusjon her hjemme. Hannah Montana: The Movie, derimot, ble lansert i hele 75 kopier, både i norsk og original versjon. 62.779 så Miley Stewart (Miley Cyrus) streve med å kombinere skole, venner og sin hemmelige popstjerne-identitet. Snittet per sal ble 837.

Så, hva skyldes oppslutningen? Først og fremst har Disney laget en svært publikumsvennlig film som er basert på et kjent tv-konsept. Hannah Montana har i løpet av kort tid blitt et globalt fenomen, som er bygd opp via Disney Channel, og har sammen med High School Musical og Camp Rock medvirket til megasuksess for Disney. Siden Hannah Montana ble sluppet i en norsk-dubbet versjon, har filmen vært tilgjengelig for et ungt publikum. Det imponerende besøket skyldes selvsagt også mange kopier, mye presseomtale og svært målrettet markedsføringen ovenfor «tweens«. Det var vel heller ingen dum idé å slippe filmen på en fridag, da mange foreldre hadde tid til å ta med barna på kino. Les mer om Disneys globale fenomen på Times Online.

Cathrine Kanck-Vårdal, presseansvarlig ved Walt Disney Studios Motion Pictures Norway, har følgende å si om filmen til Rushblogg.

– Tross flott mai-vær har det vært strålende besøk! Hovedrolleinnehaver Miley Cyrus er sjarmerende og energisk. Det er nok mange som kan identifisere seg med henne. Vi tror dette er et friskt pust, god feel-good underholdning, som man lar seg rive med av. Filmen har kvaliteter, gode verdier og er nokså ukomplisert. Vi håper og tror at kinofilmen kan nå enda flere publikummere, kanskje også litt eldre, enn de som så langt har vært hovedmålgruppen for tv-serien, forteller hun.

x-menrush

23.896 løste billetter til X-Men Origins: Wolverine. Jeg tror at opprinnelsen til Wolverine appellerer mest til fansen, og markedsføringen legger heller ikke skjul på at filmen er en spin-off. For en måned siden ble en kopi av filmen lagt ut på internett, og i løpet av noen timer hadde flere titusener lastet ned filmen. Jeg tror ikke besøket tok skade av dette. Snarere tvert imot. Jeg tror lekkasjen har ført til økt oppmerksomhet rundt filmen. I USA tjente X-Men: Wolverine inn 85,1 millioner dollar i helgen. Men filmen gjør det ikke like godt i alle land. I Sør-Korea er vampyrfilmen Thirst, i regi av Park Chan-wook, den best besøkte filmen denne helgen, skriver Hollywood Reporter. Filmen blir vist på Cannes film festival.

state2

State of Play er regissert av Kevin Macdonald (The Last King of Scotland) og har profilerte skuespillere som Russel Crowe, Ben Affleck og Helen Mirren i rollene. Filmen hadde altså gode forutsetninger for et knallbesøk. Men den politiske thrilleren inntok tredjeplassen med noe skuffende 8.555 besøkende. Med 61 kopier kan ikke besøket være tilfredstillende for distributøren. Filmen har nok kommet i skyggen av sommerens storfilmer fra Hollywood. Den liknende filmen Body of Lies inntok også tredjeplassen da den hadde premiere i november.

labanrush

En premierefilm til kom inn på topplisten denne helgen, svenske Laban – verdens snilleste spøkelse. Denne harmløse barnefilmen løste 2.312 billetter. Filmen har en spilletid på 44 minutter, og kinoene får lett plass til filmen i programmene sine.

Ytterligere to filmer hadde premiere, Kaotiske Ana og Buddha kollapset i ren skam, henholdsvis sett av 93 og 88 personer.

Listen over helgens besøk finner du som vanlig her.

Film & Kino melder for øvrig om gode tider for kinoene. Kinoene har hatt en besøksøkning på 7,1 prosent i løpet av årets fire første måneder. Les mer her.

Tallenes Tale: Helg uke 19, 2009

montana

X-Men Origins: Wolverine ble slått av Hannah Montana: The Movie, som ble helgens best besøkte film. Det ser ut til å være gode tider for kinoene.

Helgens best besøkte film ble Hannah Montana: The Movie, den andre Hannah Montana-filmen som vises på norske kinoer. Den første var en konsertfilm i digital 3D som fikk begrenset distribusjon her hjemme. Hannah Montana: The Movie, derimot, ble lansert i hele 75 kopier, både i norsk og original versjon. 62.779 så Miley Stewart (Miley Cyrus) streve med å kombinere skole, venner og sin hemmelige popstjerne-identitet. Snittet per sal ble 837.

Så, hva skyldes oppslutningen? Først og fremst har Disney laget en svært publikumsvennlig film som er basert på et kjent tv-konsept. Hannah Montana har i løpet av kort tid blitt et globalt fenomen, som er bygd opp via Disney Channel, og har sammen med High School Musical og Camp Rock medvirket til megasuksess for Disney. Siden Hannah Montana ble sluppet i en norsk-dubbet versjon, har filmen vært tilgjengelig for et ungt publikum. Det imponerende besøket skyldes selvsagt også mange kopier, mye presseomtale og svært målrettet markedsføringen ovenfor «tweens«. Det var vel heller ingen dum idé å slippe filmen på en fridag, da mange foreldre hadde tid til å ta med barna på kino. Les mer om Disneys globale fenomen på Times Online.

Cathrine Kanck-Vårdal, presseansvarlig ved Walt Disney Studios Motion Pictures Norway, har følgende å si om filmen til Rushblogg.

– Tross flott mai-vær har det vært strålende besøk! Hovedrolleinnehaver Miley Cyrus er sjarmerende og energisk. Det er nok mange som kan identifisere seg med henne. Vi tror dette er et friskt pust, god feel-good underholdning, som man lar seg rive med av. Filmen har kvaliteter, gode verdier og er nokså ukomplisert. Vi håper og tror at kinofilmen kan nå enda flere publikummere, kanskje også litt eldre, enn de som så langt har vært hovedmålgruppen for tv-serien, forteller hun.

x-menrush

23.896 løste billetter til X-Men Origins: Wolverine. Jeg tror at opprinnelsen til Wolverine appellerer mest til fansen, og markedsføringen legger heller ikke skjul på at filmen er en spin-off. For en måned siden ble en kopi av filmen lagt ut på internett, og i løpet av noen timer hadde flere titusener lastet ned filmen. Jeg tror ikke besøket tok skade av dette. Snarere tvert imot. Jeg tror lekkasjen har ført til økt oppmerksomhet rundt filmen. I USA tjente X-Men: Wolverine inn 85,1 millioner dollar i helgen. Men filmen gjør det ikke like godt i alle land. I Sør-Korea er vampyrfilmen Thirst, i regi av Park Chan-wook, den best besøkte filmen denne helgen, skriver Hollywood Reporter. Filmen blir vist på Cannes film festival.

state2

State of Play er regissert av Kevin Macdonald (The Last King of Scotland) og har profilerte skuespillere som Russel Crowe, Ben Affleck og Helen Mirren i rollene. Filmen hadde altså gode forutsetninger for et knallbesøk. Men den politiske thrilleren inntok tredjeplassen med noe skuffende 8.555 besøkende. Med 61 kopier kan ikke besøket være tilfredstillende for distributøren. Filmen har nok kommet i skyggen av sommerens storfilmer fra Hollywood. Den liknende filmen Body of Lies inntok også tredjeplassen da den hadde premiere i november.

labanrush

En premierefilm til kom inn på topplisten denne helgen, svenske Laban – verdens snilleste spøkelse. Denne harmløse barnefilmen løste 2.312 billetter. Filmen har en spilletid på 44 minutter, og kinoene får lett plass til filmen i programmene sine.

Ytterligere to filmer hadde premiere, Kaotiske Ana og Buddha kollapset i ren skam, henholdsvis sett av 93 og 88 personer.

Listen over helgens besøk finner du som vanlig her.

Film & Kino melder for øvrig om gode tider for kinoene. Kinoene har hatt en besøksøkning på 7,1 prosent i løpet av årets fire første måneder. Les mer her.

MENY