Tre filmer hadde premiere fredag, men bare én klarte å plassere seg blant de 10 best besøkte filmene. Er det Antichrist som skal overta det nordiske hegemoniet når Menn som hater kvinner begynner å dabbe av til sommeren?
Denne helgen så 12.406 publikummere Nicolas Cage i katastrofefilmen Knowing. Filmen ble lansert i 38 kopier, og snittet per sal (326) ble helgens beste. Filmen var den eneste premierefilmen som klarte å plassere seg blant de 10 best besøkte filmene.
En fransk feelgood-film hadde også premiere, nemlig Tilbake til Provence, som beskrives som «et jovialt harselas over den franske middelklassens kulturkollisjoner, generasjonskløfter, kjærlighet og utroskap.» 241 så filmen. Filmen ble lansert i kun 1 kopi (!), og den ble bare vist i Oslo. I tillegg har filmen hatt minimal markedsføring. og jeg antar at helgens besøk ikke kom som en overraskelse på Euforia. Tilbake til Provence er regissert av Agnes Jaoui. Arthaus har distribuert regissørens tidligere filmer, De andres smak og Se meg – begge svært gode filmer som introduserte Jaoui som en vestentlig ny stemme i europeisk film. Men til tross for merkelappen «Frankrikes Woody Allen» har det norske kinopublikummet åpenbart ennå ikke festet seg ved henne.
Den tredje filmen som hadde premiere, var den middelmådige grøsseren The Uninvited. Filmen åpnet med en 13.plass, og ble sett av 1.212.
Vel, nok om premierefilmene.
Menn som hater kvinner går fortsatt veldig bra i Skandinavia. I Sverige har filmen passert 1.000.000 besøkende. Og i Norge og Danmark er filmen den mest sette svenske filmen noensinne. Her hjemme har filmen gått på kino i sju uker, og denne helgen så 10.159 filmen. Til høsten kommer oppfølgerne på kino. Jenta som lekte med ilden får premiere i september, mens Luftslottet som sprengtes får premiere i november. Men det spørs hvordan filmene fungerer på kino. De var jo opprinnelig laget for dvd og fjernsyn.
Denne helgen lå The Boat That Rocked på 10.plass, og filmen ble sett av 1.901, en nedgang på 57 % i forhold til forrige helg. Totalbesøket er 8.260. The Boat That Rocked har flere likhetstrekk med Mamma Mia. Filmene inneholder mye musikk, og de er sentrert rundt en karakter som leter etter faren sin. Jeg kan for øvrig legge til at det er samme distributør bak filmene, Universal (I Norge: UIP). Men suksessoppskriften til Mamma Mia har ikke funka. Mens distributøren har vært tydelig på at Mamma Mia i all vesentlighet er for damene, så har kanskje ikke The Boat that Rocked vært tydelig nok definert som en film for menn? For her er det nok av «bonus-poeng» å hente for både musikknerdene og de som vokste opp med sekstitallsrocken.
Lille soldat sliter. Sammenliknet med forrige helg har besøket gått ned 58 %. Fidalgo bør mobilisere alle krefter og skape mer oppmerksomhet rundt filmen. For det haster. Helgens besøk på 96 personer er langt fra bra, og det er synd at ikke flere ser denne samfunnsengasjerte filmen.
Sommeren er rett rundt hjørnet, og det skal bli svært spennende å se hvordan Antichrist kommer til å gå. Nordisk Film har lagt den norske premieren til 5.juni, samme dag som den svenske premieren, og en uke etter den danske. Slik begrunner Nordisk Film premieredatoen: ”Fordi den er i hovedprogrammet i Cannes, all presse/omtale/oppstyr rundt filmen vil da naturlig nok ligge rett i forkant av denne datoen, og i likhet med de fleste andre art-filmer hvor markedkampanjenes størrelse/effekt er begrenset, er det en PR-drevet film,” sier markedssjef ved Nordisk Film, Tom Erik Kolåsæter, til Rushblogg.
Så vidt jeg vet er det ingen andre nordiske filmer som har premiere i juni og juli. Så von Triers film slipper å konkurrere om oppmerksomheten med andre nordiske filmer. Jeg tror heller ikke at sommerens mastodonter kommer til stjele oppmerksomheten fra Antichrist. Forventningene til von Trier-filmen er skrudd opp. Zentropa og Nordisk Film har skapt nysgjerrighet rundt Antichrist. De har holdt tilbake mye informasjon. For eksempel tok det lang tid før det første stillbildet ble sluppet. Og det at filmen har de profilerte skuespillerne Willem Dafoe og Charlotte Gainsbourg i hovedrollene, kan umulig skade besøket. Kopiantallet er ikke klart, men filmen får premiere i de største byene.
Oppdatert: ny trailer til Antichrist:
Her er en for øvrig liten, men god, dokumentar om Zentropa, som er vel verdt en titt:
Del 1:
Del 2: