Ingen filmer hadde premiere fredag og det var i tillegg fint vær i påsken. Hvilke konsekvenser fikk det for kinobesøket? Og hva med de norske filmene?
Hele 24.119 publikummere fikk med seg muskelbunten Vin Diesel i bilfilmen Fast & Furious. Den er helgens mest sette film, og den hadde også det beste snittet (365) per sal.
En annen film som gjør det godt er Menn som hater kvinner. Denne helgen ble filmen sett av 17.815, og nå befinner den seg på 2.plass. Den er totalt sett av over 400.000. Filmen får åpenbart et godt liv på norske kinoer, og innen kort tid vil den passere 500.000 besøkende.
Sci-fi-filmen Monsters Vs. Aliens ble sett av 15.184. Filmen har fått ekstra oppmerksomhet siden den også er lansert i digital 3D, men som tidligere nevnt er det få kinoer som har anskaffet seg dette utstyret. Etter hvert tror jeg flere vil få øynene opp for den digitale 3D-filmen, særlig fordi 2009 er erklært av mange som den tredimensjonale filmens definitive tilbakekomst.
På en 4. plass befinner norske Skjult seg. 11.689 publikummere er kanskje en liten skuffelse? Filmen har gått på kino i to uker, og til sammen har 47.743 sett skrekkfilmen. Men hva er det som er så spesielt med filmen? Skjult kan oppfattes som Villmark, bare i en litt annen innpakning.
Barnefilmene Olsenbanden Jr. og det sorte gullet og Orps The Movie ble henholdsvis sett av 1.787 og 2.228, mens totalbesøket er 173.680 og 85.071. Filmene tiltrekker seg mange publikummere, særlig fordi de er basert på kjente konsepter og publikum vet hva de går til.
Appelsinpiken, derimot, blir nok tatt av plakaten snart. Filmens budsjett var høyt i norsk sammenheng, og besøket er utvilsomt mye lavere enn forventet . Produsenten Axel Helgeland har tidligere uttalt til Rushprint at ”Appelsinpiken var jo tenkt å være en visuell fest, som skulle gjøres på 35mm, bredformatet CinemaScope og hvor den filmatiske kvaliteten var på toppnivå.” I helgen ble den sett av 248, og totalbesøket er 26.463. Jeg har tidligere karakterisert filmen som en flopp.
Yatzy klarer seg heller ikke så godt. 599 så filmen. Det betyr at totalbesøket er 21.668. Det lave besøket skyldes nok blant annet at de små snuttene som ble lagt ut på nettet, ikke appellerte til målgruppen. Snuttene var rett og slett forvirrende og lite spennende. De hadde fungert bedre som supplement til en ordentlig trailer. I neste uke blir listen over filmer som er tatt ut til Cannes film festival offentliggjort. Jeg håper at Yatzy står på den lista. Men en Cannes-deltakelse vil ikke redde kinobesøket. Yatzy er en av flere 4 ½-produksjoner som har fått lavt besøk. 4 ½ bruker nå en ny distributør på Bastøy, det er Euforia som skal distribuere storfilmen. Bastøy tegner til å bli en film som kan appellere svært bredt, og det spås til og med av noen at filmen kan bli «den neste Max Manus«.
Nord har gått på kino i 10 uker, og denne helgen så 134 den The Straight Story-inspirerte filmen. Totalbesøket er 34.552.
Max Manus, hittil sett av eventyrlige 1.1494.67, har nok overskygget de andre norske filmene dette halvåret. Men norske produsenter og distributører må nok bli flinkere til å skape buzz rundt filmene sine – lenge før de har premiere. Enkelte amerikanske distributører og produsenter klarer å skape nysgjerrighet hos publikum allerede før innspillingene starter, og det kan norske distributører og produsenter lære noe av.
Denne helgen greide også 78-år gamle Clint Eastwood å trekke mange publikummere. Gran Torino har et av helgens beste snitt per sal (189), og 4.717 så filmen.
På fredag har en rekke interessante filmer, blant annet danske Lille soldat (les intervju med regissøren i førstkommende nummer av Rushprint) premiere. Che-Geriljalederen har også premiere, og fra og med fredag kan du se begge filmene om rebellen i løpet av en kveld på Oslo Kino.
Listen over helgens besøk finner du her.