Tallenes Tale: Helg uke 15, 2010

kick ass rushprint

Kick-Ass var helgens mest besøkte film. Filmen ble sett av 13.934. Lionsgate har vært utrolig flinke til å skap hype rundt filmen; selskapet har for eksempel utnyttet sosiale medier på en fortreffelig måte. En av kommunikasjonssjefene i Lionsgate har uttalt følgende:

«It’s important to have all the buzz and great fan reaction in one place. The Web overall is a social place, but I don’t think fans and users see it in a siloed way. So if somebody’s looking at a trailer on YouTube, they can then log in right here, leave a post, and share it with a friend on Facebook or MySpace. It’s important that everything we do in the social space is making it easy for people to find and spread.»

På en overraskende 2.plass finner vi I Love You Philip Morris med et besøk på 12.557. Filmen har floppet i flere land, men altså ikke i Norge. Filmen oppnådde også helgens nest beste snitt per sal (523).

Yohan befinner seg på en 5.plass. Filmen er sett av drøyt 75.000, og har fått særlig godt fotfeste på Sørlandet.

Christin Berg i Oslokino mener Yohan er rammet av Lange flate ballær-effekten:

«Siden dette handler om Sørlandets historie, og har mange lokale skuespillere og steder i filmen, er det naturlig at den har en spesiell sterk appell lokalt. Vi så det samme når det gjaldt f.eks Lange flate ballær-filmene i Østfold, da spesielt i Fredrikstad», sier Berg til Aftenposten.

Analyse 2003-2006: Norsk film i møte med publikum forteller også at filmer med regional tilknytning utmerker seg med et høyt regionalt besøk. Lokal tilknytning er viktig for publikum, og de ønsker å se det de gjenkjenner og har nærhet til, også i film.

Den nye Arthaus-filmen Libanon ble sett av 382 publikummere. Medregnet førpremierer er den totalt sett av 777. Det er nok en film som noe flere publikummere oppdager etter hvert.

Her er Filmwebs oversikt over helgens besøkstall.

Tallenes Tale: Helg uke 15, 2010

kick ass rushprint

Kick-Ass var helgens mest besøkte film. Filmen ble sett av 13.934. Lionsgate har vært utrolig flinke til å skap hype rundt filmen; selskapet har for eksempel utnyttet sosiale medier på en fortreffelig måte. En av kommunikasjonssjefene i Lionsgate har uttalt følgende:

«It’s important to have all the buzz and great fan reaction in one place. The Web overall is a social place, but I don’t think fans and users see it in a siloed way. So if somebody’s looking at a trailer on YouTube, they can then log in right here, leave a post, and share it with a friend on Facebook or MySpace. It’s important that everything we do in the social space is making it easy for people to find and spread.»

På en overraskende 2.plass finner vi I Love You Philip Morris med et besøk på 12.557. Filmen har floppet i flere land, men altså ikke i Norge. Filmen oppnådde også helgens nest beste snitt per sal (523).

Yohan befinner seg på en 5.plass. Filmen er sett av drøyt 75.000, og har fått særlig godt fotfeste på Sørlandet.

Christin Berg i Oslokino mener Yohan er rammet av Lange flate ballær-effekten:

«Siden dette handler om Sørlandets historie, og har mange lokale skuespillere og steder i filmen, er det naturlig at den har en spesiell sterk appell lokalt. Vi så det samme når det gjaldt f.eks Lange flate ballær-filmene i Østfold, da spesielt i Fredrikstad», sier Berg til Aftenposten.

Analyse 2003-2006: Norsk film i møte med publikum forteller også at filmer med regional tilknytning utmerker seg med et høyt regionalt besøk. Lokal tilknytning er viktig for publikum, og de ønsker å se det de gjenkjenner og har nærhet til, også i film.

Den nye Arthaus-filmen Libanon ble sett av 382 publikummere. Medregnet førpremierer er den totalt sett av 777. Det er nok en film som noe flere publikummere oppdager etter hvert.

Her er Filmwebs oversikt over helgens besøkstall.

MENY