Tallenes Tale: Helg uke 15, 2009

mammutrush2

Helgens største skuffelse må være Lukas Moodyssons første engelskspråklige film, Mammut. Kun 867 så den. Regissøren har ellers gjort stor suksess på norske kinoer med filmene Fucking Åmål og Tillsammans.

Jeg synes Mammut er Moodyssons svakeste. Det er selvsagt ingen dårlig film, men han klarer ikke å engasjere.  Som Morgenbladets kritiker så presist beskriver det: ”Det er i alle fall liten tvil om at Moodysson med Mammut går i en helt ny retning. Visuelt ligner ikke filmen noe han har gjort tidligere. Moodyssons forkjærlighet for det dokumentariske og «hjemmelagede» filmuttrykket (hans søken etter autentisitet og barnlig uskyld) er i Mammut erstattet med en stilren og sømløs reklameestetikk, behagelig for øyet fra første til siste bilde.”

Etter mitt syn er plakaten til Mammut dårlig, blant annet fordi teksten er vond å lese. Jeg synes ikke plakaten gir noe inntrykk av filmen i det hele tatt.  På bakgrunn av plakaten ser Mammut rett og slett gørrkjedelig ut – og det er den jo ikke. Det at filmen er en av Skandinavias største produksjoner noensinne, blir heller ikke fremhevet i markedsføringen. Jeg kunne faktisk tenkt meg en litt mer pompøs og ”Hollywoodsk” trailer til Mammut. Den eksisterende traileren er alt annet enn engasjerende.

mammut3

Oslo Kino er skuffet over besøkstallene, forteller filmsjef Christin Berg til Rushblogg:

Mammut fortjener absolutt et større publikum. Jeg tror den har blitt drept litt av kritikkene og den relativt dårlige mottakelsen i Berlin. Filmen fortsetter på litt mindre saler gjennom resten av påsken i Oslo, men jeg tror at denne kan «snakke seg» opp. Folk oppdager nok at den er meget severdig, mener hun.

En film som derimot er godt markedsført, er Menn som hater kvinner, som denne helgen ble sett av 22.438. Dette betyr at totalbesøket er 359.070. Slikt skjer ikke ofte med svenske filmer i Norge. Men filmen er en enestående felles-skandinavisk satsing på distribusjonssiden. Her har Sandrew Metronome kanskje noe å lære noe av Nordisk Film. Menn som hater kvinner passerer om kort tid den magiske 400.000-grensen.

Jeg kan også legge til at svensk film satser stort i utlandet. Nå melder den svenske avisen Dagens Nyheter at flere av Sveriges produsenter velger å jobbe internasjonalt, og en av filmene som har gjort det stort utenlands er La den rette komme inn, som i USA er sett av flere enn i Sverige. Men også i Sverige går svenske filmer kjempegodt på kino, og markedsandelen til svenske filmer er cirka 40 prosent. Disse kanonsifrene skyldes blant annet Menn som hater kvinner og Mammut. Filmnyheterna spør seg om Menn som hater kvinner er årets versjon av braksuksessen Mamma Mia. Dagens Nyheter skriver at trenden med flere besøkende på kino også er sterk i Danmark – der filmen til og med er blitt sett av flere enn Casino Royale.

skjultrush

Hva slags norske filmer blir sett av flest? De siste årene har norske skrekkfilmer gjort det godt på norske kinoer, som for eksempel Fritt Vilt-filmene – som var vellykkede franchisefilmer. Alligator, produksjonsselskapet bak Skjult, har vel håpet på tilsvarende kommersiell suksess. Men dessverre har det ikke gått like bra. Skjult ble sett av 20.802. Det har vært lite hype rundt Skjult, og kanskje er en del publikummere lei av å se Kristoffer Joner i skrekkfilmer. Christin Berg forteller til Rushblogg at filmen hadde et besøk på 3.116 i Oslo, men mener den burde blitt sett av langt flere:
– Vi burde ha hatt ca. 4.000 denne helgen på filmen. Den går i den største salen på Saga, som dessverre ikke mer enn halvfull. Vi tror imidlertid at den kan ta seg opp senere i påsken når det gode kinoværet kommer, som lovet fra yr.no. Det er Ringen som fungerer best for filmen, mens den sliter litt på Eldorado. Vi lar filmen fortsette som nå gjennom resten av påsken, og jeg tror at «Word of mouth» vil hjelpe filmen videre, sier Berg.

Yatzy sliter litt. I helgen løste 961 billetter. I forhold til forrige helg har 74 % færre sett filmen. Totalt er filmen sett av 19.832. Det er også merkelig at ikke flere ungdommer ser filmen, for det lages jo få norske filmer med og for ungdom. Men den har ikke gått hjem i ungdomssegmentet, til tross for målrettet markedsføring overfor denne gruppen.

Helgens best besøkte film var, ikke uventet, amerikanske Fast & Furious. 44.564 løste billetter. I skrivende stund ligger filmen også på topp i USA. En annen film fra drømmefabrikken som gjorde det godt, var Monsters vs. Aliens som solgte 18.779 billetter. Noen kinoer viste også denne i digital 3D. Men jeg tror at 3D-film er relativt ukjent for folk flest, det er jo en ny teknologi med en helt annen kvalitet. Her har distributørene og kinoene et stor oppgave foran seg, men det kan hende at de venter med en storstilt markedsføring av digital 3D-film til flere norske kinoer har anskaffet seg utstyret, som er dyre i innkjøp og krever mye ressurser å passe på (dele ut, samle inn). Men etter hvert kommer en ras av digitale 3D-filmer, og forrige uke ble det meldt at Toy Story 1 og 2 slippes senere i år. Og neste år slippes Tim Burtons Alice i Eventyrland. Og ikke nok med det:  Skjønnheten og udyret blir også relansert i 3D. Ohh, som jeg gleder meg!

craigny

Daniel Craig er skuespiller verdt å følge med på, og i 2011 er han å se på kinolerretet i The Adventures of Tintin: Secret of the Unicorn. Og flere kritikere var imponert over innsatsen han gjorde i Defiance – den ukjente kampen, som hadde premiere fredag. Filmen ligger på 16.plass, og ble sett av 1.119.

Arthaus markedsførte den japanske feel-good-filmen Briller på en veldig fin måte fredag. I nyhetsbrevet valgte de å ta med en litt dårlig kritikk av Dagbladet: ”Og så får vi håpe at Dagbladets anmelder Inger M. Hobbelstad klarer å slappe av uten BRILLER i påsken. Hun klarte nemlig kunststykket å bli stresset av filmen (…)”. Filmen ble lansert i tre kopier, og den ble sett av 393.

Hvordan gikk det med Vin i vrangstrupen? 583 solgte billetter. Filmen fikk egentlig et svakt besøk da filmen ble lansert i 11 kopier. Snittet per sal var 53, og det er lite for en premierefilm. Er ikke denne filmen bare et halvdårlig forsøk på å skape en ny Sideways?

Marley and Me ble besøkt av 4.865, men den ble ikke vist på Oslo Kino på grunn av en konflikt med filmens distributør, Fox Norge. I et par store kinosaler i Oslo blir det lagt ekstra pris for bedre komfort (blant annet på Ringen), og Oslo Kino ønsker ikke at det ekstra billettpåslaget skal gjelde som en del av det distributøren regner filmeleie ut fra, sier direktør Bjørn Jacobsen i Fox Norge til VG.

Her er besøkstallene til ytterligere to premierefilmer: Inkheart (744) og Lett på tråden (502).

Som vanlig finner du listen over de 20 mest sette filmene her.

Tallenes Tale: Helg uke 15, 2009

mammutrush2

Helgens største skuffelse må være Lukas Moodyssons første engelskspråklige film, Mammut. Kun 867 så den. Regissøren har ellers gjort stor suksess på norske kinoer med filmene Fucking Åmål og Tillsammans.

Jeg synes Mammut er Moodyssons svakeste. Det er selvsagt ingen dårlig film, men han klarer ikke å engasjere.  Som Morgenbladets kritiker så presist beskriver det: ”Det er i alle fall liten tvil om at Moodysson med Mammut går i en helt ny retning. Visuelt ligner ikke filmen noe han har gjort tidligere. Moodyssons forkjærlighet for det dokumentariske og «hjemmelagede» filmuttrykket (hans søken etter autentisitet og barnlig uskyld) er i Mammut erstattet med en stilren og sømløs reklameestetikk, behagelig for øyet fra første til siste bilde.”

Etter mitt syn er plakaten til Mammut dårlig, blant annet fordi teksten er vond å lese. Jeg synes ikke plakaten gir noe inntrykk av filmen i det hele tatt.  På bakgrunn av plakaten ser Mammut rett og slett gørrkjedelig ut – og det er den jo ikke. Det at filmen er en av Skandinavias største produksjoner noensinne, blir heller ikke fremhevet i markedsføringen. Jeg kunne faktisk tenkt meg en litt mer pompøs og ”Hollywoodsk” trailer til Mammut. Den eksisterende traileren er alt annet enn engasjerende.

mammut3

Oslo Kino er skuffet over besøkstallene, forteller filmsjef Christin Berg til Rushblogg:

Mammut fortjener absolutt et større publikum. Jeg tror den har blitt drept litt av kritikkene og den relativt dårlige mottakelsen i Berlin. Filmen fortsetter på litt mindre saler gjennom resten av påsken i Oslo, men jeg tror at denne kan «snakke seg» opp. Folk oppdager nok at den er meget severdig, mener hun.

En film som derimot er godt markedsført, er Menn som hater kvinner, som denne helgen ble sett av 22.438. Dette betyr at totalbesøket er 359.070. Slikt skjer ikke ofte med svenske filmer i Norge. Men filmen er en enestående felles-skandinavisk satsing på distribusjonssiden. Her har Sandrew Metronome kanskje noe å lære noe av Nordisk Film. Menn som hater kvinner passerer om kort tid den magiske 400.000-grensen.

Jeg kan også legge til at svensk film satser stort i utlandet. Nå melder den svenske avisen Dagens Nyheter at flere av Sveriges produsenter velger å jobbe internasjonalt, og en av filmene som har gjort det stort utenlands er La den rette komme inn, som i USA er sett av flere enn i Sverige. Men også i Sverige går svenske filmer kjempegodt på kino, og markedsandelen til svenske filmer er cirka 40 prosent. Disse kanonsifrene skyldes blant annet Menn som hater kvinner og Mammut. Filmnyheterna spør seg om Menn som hater kvinner er årets versjon av braksuksessen Mamma Mia. Dagens Nyheter skriver at trenden med flere besøkende på kino også er sterk i Danmark – der filmen til og med er blitt sett av flere enn Casino Royale.

skjultrush

Hva slags norske filmer blir sett av flest? De siste årene har norske skrekkfilmer gjort det godt på norske kinoer, som for eksempel Fritt Vilt-filmene – som var vellykkede franchisefilmer. Alligator, produksjonsselskapet bak Skjult, har vel håpet på tilsvarende kommersiell suksess. Men dessverre har det ikke gått like bra. Skjult ble sett av 20.802. Det har vært lite hype rundt Skjult, og kanskje er en del publikummere lei av å se Kristoffer Joner i skrekkfilmer. Christin Berg forteller til Rushblogg at filmen hadde et besøk på 3.116 i Oslo, men mener den burde blitt sett av langt flere:
– Vi burde ha hatt ca. 4.000 denne helgen på filmen. Den går i den største salen på Saga, som dessverre ikke mer enn halvfull. Vi tror imidlertid at den kan ta seg opp senere i påsken når det gode kinoværet kommer, som lovet fra yr.no. Det er Ringen som fungerer best for filmen, mens den sliter litt på Eldorado. Vi lar filmen fortsette som nå gjennom resten av påsken, og jeg tror at «Word of mouth» vil hjelpe filmen videre, sier Berg.

Yatzy sliter litt. I helgen løste 961 billetter. I forhold til forrige helg har 74 % færre sett filmen. Totalt er filmen sett av 19.832. Det er også merkelig at ikke flere ungdommer ser filmen, for det lages jo få norske filmer med og for ungdom. Men den har ikke gått hjem i ungdomssegmentet, til tross for målrettet markedsføring overfor denne gruppen.

Helgens best besøkte film var, ikke uventet, amerikanske Fast & Furious. 44.564 løste billetter. I skrivende stund ligger filmen også på topp i USA. En annen film fra drømmefabrikken som gjorde det godt, var Monsters vs. Aliens som solgte 18.779 billetter. Noen kinoer viste også denne i digital 3D. Men jeg tror at 3D-film er relativt ukjent for folk flest, det er jo en ny teknologi med en helt annen kvalitet. Her har distributørene og kinoene et stor oppgave foran seg, men det kan hende at de venter med en storstilt markedsføring av digital 3D-film til flere norske kinoer har anskaffet seg utstyret, som er dyre i innkjøp og krever mye ressurser å passe på (dele ut, samle inn). Men etter hvert kommer en ras av digitale 3D-filmer, og forrige uke ble det meldt at Toy Story 1 og 2 slippes senere i år. Og neste år slippes Tim Burtons Alice i Eventyrland. Og ikke nok med det:  Skjønnheten og udyret blir også relansert i 3D. Ohh, som jeg gleder meg!

craigny

Daniel Craig er skuespiller verdt å følge med på, og i 2011 er han å se på kinolerretet i The Adventures of Tintin: Secret of the Unicorn. Og flere kritikere var imponert over innsatsen han gjorde i Defiance – den ukjente kampen, som hadde premiere fredag. Filmen ligger på 16.plass, og ble sett av 1.119.

Arthaus markedsførte den japanske feel-good-filmen Briller på en veldig fin måte fredag. I nyhetsbrevet valgte de å ta med en litt dårlig kritikk av Dagbladet: ”Og så får vi håpe at Dagbladets anmelder Inger M. Hobbelstad klarer å slappe av uten BRILLER i påsken. Hun klarte nemlig kunststykket å bli stresset av filmen (…)”. Filmen ble lansert i tre kopier, og den ble sett av 393.

Hvordan gikk det med Vin i vrangstrupen? 583 solgte billetter. Filmen fikk egentlig et svakt besøk da filmen ble lansert i 11 kopier. Snittet per sal var 53, og det er lite for en premierefilm. Er ikke denne filmen bare et halvdårlig forsøk på å skape en ny Sideways?

Marley and Me ble besøkt av 4.865, men den ble ikke vist på Oslo Kino på grunn av en konflikt med filmens distributør, Fox Norge. I et par store kinosaler i Oslo blir det lagt ekstra pris for bedre komfort (blant annet på Ringen), og Oslo Kino ønsker ikke at det ekstra billettpåslaget skal gjelde som en del av det distributøren regner filmeleie ut fra, sier direktør Bjørn Jacobsen i Fox Norge til VG.

Her er besøkstallene til ytterligere to premierefilmer: Inkheart (744) og Lett på tråden (502).

Som vanlig finner du listen over de 20 mest sette filmene her.

MENY