Tallenes Tale: Helg uke 14, 2009

clintern-rush

Jeg var å så Gran Torino på Ringen lørdag formiddag, og det var mildt sagt kaos. Ikke fordi mange ville se Clint Eastwoods kanskje siste film som skuespiller, men en del fedre hadde tatt med barna sine for å se førpremieren på Monsters vs Aliens. Men på landsbasis åpnet Clint’erns nyeste film ganske bra. Gran Torino ble sett av 10 633. Filmen hadde faktisk det nest beste snittet per sal (425). Ikke verst!

Denne helgen hadde også dokumentaren Håkon Bleken, maler (les Rushprint-intervju her) premiere. Filmen var egentlig ikke laget for ordinær kinodistribusjon, men filmsjefen i Oslo Kino, Christin Berg, mente at filmen fortjente det store lerretet. Og siden flere kinodokumentarfilmer har gått dårlig, prøvde Oslo Kino en ny lanseringsmåte.

I helgen ble den derfor lansert i Oslo gjennom matinévisninger på Gimle, med muligheter for flere visninger på den digitale kinoen Ringen senere. Regissør Hallvar Bræin forteller til Dagsavisen:
– Å distribuere dokumentarfilm på norske kinoer er en tung prosess som sjelden lønner seg. Denne gangen ville jeg prøve en annen innfallsvinkel. Den vises digitalt, og behøver dermed ikke å lanseres samtidig landet rundt i et stort antall kopier. (…) Vi prøver ut filmen på et par kinoer først, og hvis det er interesse blant folk og kinosjefene er med, setter vi den opp videre. I Trondheim har responsen vært god.

hakon-rush2

Jeg vet ikke hvor mange som hittil har sett den, fordi besøkstallene er ikke tilgjengelig for presse. Lanseringsmåten er i alle fall spennende. Distributører og kinosjefer er nødt til å tenke nytt når det gjelder markedsføring av norske kinodokumentarer.  Rushblogg har tidligere anbefalt distributører å ta i bruk alternative grep, som f.eks Facebook og mikroblogging. Men når det gjelder Håkon Bleken, maler, så bruker vel ikke akkurat målgruppen internett, vil jeg tro. Jeg kan for øvrig legge til at traileren ligger ute på YouTube, men den er sett av færre enn 20 stykker (per 31.mars)….

Dersom filmen blir en suksess på Gimle, så betyr ikke det at den vil gå like godt på Ringen og andre kinoer. Jeg tror ikke Gimle-publikummet er representativt. Og allerede langfredag vises dokumentarfilmen på NRK, og jeg frykter at flere kommer til å si: ”Hvorfor betale en dyr kinobillett? Jeg kan jo se den gratis på TV!”

blekenfilm

Hvordan går det med Yatzy, som hadde premiere forrige uke? Denne helgen har den blitt sett av 3 737 besøkende. I premierehelgen lå den på 3.plass. Nå ligger filmen på 7.plass.

Blir det vanskelig å innfri både de kunstneriske og kommersielle målene til kulturministeren? I fjor var markedsandelen 22,4 %, og norske filmer solgte 2 656 517 billetter. Dagens Næringsliv skrev i forrige uke artikkelen ”Kinosvikt for ny norsk film”. I vinter har en rekke norske filmer hatt premiere, og flere av dem har fått lave besøkstall på kino. I DN-artikkelen sier Appelsinpiken-produsent Axel Helgeland at det blir vanskelig å innfri målene til kulturministeren:
– I det siste har både politikere, tilskuddsgivere og produsenter ønsket en større bredde i produksjonen: De vil også ha film med kunstneriske ambisjoner og mer eksperimentelle filmer. Dermed får vi flere filmer med større fallhøyde.

knertenrush

Men jeg tror nok at norske filmer greier å selge mange kinobilletter i år. Året er så vidt i gang, og det gjenstår mange premierer, for eksempel Rottenetter og Knerten, for øvrig begge Paradox-filmer, som sikkert appellerer til en bred målgruppe. Dessuten har jo Max Manus blitt sett av svært mange i år.

Ytterligere fire filmer hadde premiere. Til tross for finanskrisen var det mange som så En shopoholikers bekjennelser. 11 471 så filmen. En annen film som gjorde det godt, var actionfilm Taken, som trakk til seg 4 518 besøkende. Skrekkfilmen The Unborn skremte vettet av 2 842 publikummere. Og den en av årets beste filmer, Hunger, ble sett av 241. Gå å se Steve McQueens debutfilm! Jeg så filmen under årets TIFF og ble simpelthen veldig imponert, selv om sidemannen mente filmen hadde vel mange voldsscener.

hunger-rush3

Førstkommende fredag er det tid for påskepremierene. Filmene står i kø: Briller, Mammut, Blekkhjerte, Defiance – den ukjente kampen, Fast & Furious, Lett på tråden, Monsters vs. Aliens, Vin i vrangstrupen og ikke minst den nye, norske filmen Skjult.

Tallenes Tale: Helg uke 14, 2009

clintern-rush

Jeg var å så Gran Torino på Ringen lørdag formiddag, og det var mildt sagt kaos. Ikke fordi mange ville se Clint Eastwoods kanskje siste film som skuespiller, men en del fedre hadde tatt med barna sine for å se førpremieren på Monsters vs Aliens. Men på landsbasis åpnet Clint’erns nyeste film ganske bra. Gran Torino ble sett av 10 633. Filmen hadde faktisk det nest beste snittet per sal (425). Ikke verst!

Denne helgen hadde også dokumentaren Håkon Bleken, maler (les Rushprint-intervju her) premiere. Filmen var egentlig ikke laget for ordinær kinodistribusjon, men filmsjefen i Oslo Kino, Christin Berg, mente at filmen fortjente det store lerretet. Og siden flere kinodokumentarfilmer har gått dårlig, prøvde Oslo Kino en ny lanseringsmåte.

I helgen ble den derfor lansert i Oslo gjennom matinévisninger på Gimle, med muligheter for flere visninger på den digitale kinoen Ringen senere. Regissør Hallvar Bræin forteller til Dagsavisen:
– Å distribuere dokumentarfilm på norske kinoer er en tung prosess som sjelden lønner seg. Denne gangen ville jeg prøve en annen innfallsvinkel. Den vises digitalt, og behøver dermed ikke å lanseres samtidig landet rundt i et stort antall kopier. (…) Vi prøver ut filmen på et par kinoer først, og hvis det er interesse blant folk og kinosjefene er med, setter vi den opp videre. I Trondheim har responsen vært god.

hakon-rush2

Jeg vet ikke hvor mange som hittil har sett den, fordi besøkstallene er ikke tilgjengelig for presse. Lanseringsmåten er i alle fall spennende. Distributører og kinosjefer er nødt til å tenke nytt når det gjelder markedsføring av norske kinodokumentarer.  Rushblogg har tidligere anbefalt distributører å ta i bruk alternative grep, som f.eks Facebook og mikroblogging. Men når det gjelder Håkon Bleken, maler, så bruker vel ikke akkurat målgruppen internett, vil jeg tro. Jeg kan for øvrig legge til at traileren ligger ute på YouTube, men den er sett av færre enn 20 stykker (per 31.mars)….

Dersom filmen blir en suksess på Gimle, så betyr ikke det at den vil gå like godt på Ringen og andre kinoer. Jeg tror ikke Gimle-publikummet er representativt. Og allerede langfredag vises dokumentarfilmen på NRK, og jeg frykter at flere kommer til å si: ”Hvorfor betale en dyr kinobillett? Jeg kan jo se den gratis på TV!”

blekenfilm

Hvordan går det med Yatzy, som hadde premiere forrige uke? Denne helgen har den blitt sett av 3 737 besøkende. I premierehelgen lå den på 3.plass. Nå ligger filmen på 7.plass.

Blir det vanskelig å innfri både de kunstneriske og kommersielle målene til kulturministeren? I fjor var markedsandelen 22,4 %, og norske filmer solgte 2 656 517 billetter. Dagens Næringsliv skrev i forrige uke artikkelen ”Kinosvikt for ny norsk film”. I vinter har en rekke norske filmer hatt premiere, og flere av dem har fått lave besøkstall på kino. I DN-artikkelen sier Appelsinpiken-produsent Axel Helgeland at det blir vanskelig å innfri målene til kulturministeren:
– I det siste har både politikere, tilskuddsgivere og produsenter ønsket en større bredde i produksjonen: De vil også ha film med kunstneriske ambisjoner og mer eksperimentelle filmer. Dermed får vi flere filmer med større fallhøyde.

knertenrush

Men jeg tror nok at norske filmer greier å selge mange kinobilletter i år. Året er så vidt i gang, og det gjenstår mange premierer, for eksempel Rottenetter og Knerten, for øvrig begge Paradox-filmer, som sikkert appellerer til en bred målgruppe. Dessuten har jo Max Manus blitt sett av svært mange i år.

Ytterligere fire filmer hadde premiere. Til tross for finanskrisen var det mange som så En shopoholikers bekjennelser. 11 471 så filmen. En annen film som gjorde det godt, var actionfilm Taken, som trakk til seg 4 518 besøkende. Skrekkfilmen The Unborn skremte vettet av 2 842 publikummere. Og den en av årets beste filmer, Hunger, ble sett av 241. Gå å se Steve McQueens debutfilm! Jeg så filmen under årets TIFF og ble simpelthen veldig imponert, selv om sidemannen mente filmen hadde vel mange voldsscener.

hunger-rush3

Førstkommende fredag er det tid for påskepremierene. Filmene står i kø: Briller, Mammut, Blekkhjerte, Defiance – den ukjente kampen, Fast & Furious, Lett på tråden, Monsters vs. Aliens, Vin i vrangstrupen og ikke minst den nye, norske filmen Skjult.

MENY