De fleste 4 ½-produksjonene får ikke så stort publikum. Filmer som Reprise og Blodsbånd burde hatt langt flere besøkende. Denne helgen fikk Yatzy, som markedsføres som ”vårens ungdomsfilm”, 8 805 besøkende.
Personlig synes jeg Yatzy var en slags blanding av En kärlekshistoria og De ufrivillige. Men filmen ble kanskje litt utradisjonell for målgruppen? Appellerte ikke den røffe stilen med mye bruk av zooming og håndholdt kamera? Jeg synes at Katja Eyde Jacobsen har lykkes i å skildre ungdomstiden på en måte som ungdom kan kjenne seg igjen i. Flere kritikere mislikte at de ikke fikk noen direkte løsning på hovedpersonen Daggis store, tilbakevendende traume. Jeg mener filmen er et hederlig forsøk og at Eyde Jacobsen er en regissør man bør se mer til. Hun er friskt pust!
Etter mitt syn var ikke markedsføringen av ungdomsfilmen dårlig. Tvert imot. 4 ½ og distributøren har brukt nettet aktivt. De hyret et byrå som spredte klipp og informasjon om filmen via nettet, slik at ungdom skulle oppdage den. Fram mot premieren ble informasjonsspredningen trappet opp. På fredag tikket følgende SMS inn hos flere: ”Supertilbud: Ta med din BESTEVENN på vårens store norske ungdomsfilm YATZY! Du får 2 kinobilletter til prisen av 1 den 21. eller 23.mars. Billett kan kjøpes på kinoen din ved å vise denne SMS’en i billettluken (…) Hilsen NetCom”. Smart. I tillegg har filmen fått mye oppmerksomhet i tabloid presse, som for eksempel VG. Jeg tviler sterkt på at publikum ikke har lagt merke til filmen. Ellers har mange sett snuttene som ligger ute på YouTube. Men kanskje var det noen der ute som savnet enn ordentlig og lang trailer.
Yatzy er ingen fiasko. Det kan godt tenkes at den får et godt og langt liv på norske kinoer, og dersom den blir sett av færre enn 100 000 er ikke det krise. Likevel var det nok mange som forventet at Yatzy skulle blitt sett av adskillig flere, den ble jo også lansert i 45 kopier. Ungdom: kjenn deres besøkelsestid!
Det kan tenkes at få var forberedt på den formidable kinosuksessen til Menn som hater kvinner. Den svenske thrilleren omtales som Skandinavias største blockbuster noensinne. Etter bare tre uker er filmen sett av mer enn 1,5 millioner kinogjengere i Skandinavia. Som en følge av dette har Sveriges television, som er filmens største investor, og distributøren Nordisk Film bestemt at også de to andre Larsson-filmene skal på kino. I første omgang var det nemlig planlagt at kun Menn som hater kvinner skulle vises på kino. Denne helgen så 62 510 filmen, og den er hittil sett av 224 510. Filmen føyer seg i rekken av skandinaviske filmer (Arn, Flammen & Citronen, Max Manus med flere) som fint kan konkurrere med de største titlene fra Hollywood. Skandinaviske filmer har blitt svært konkurransedyktige.
Denne helgen hadde to barnefilmer premiere. Men de ble ikke publikumsmagneter. Den danske filmen Disco-ormene ble sett av 3 194, mens 1 647 tok turen på kino for å se Dragejegerne.
Under fjorårets Cannes-filmfestival ble historien om Ernesto «Che» Guevara vist som én film – med en spilletid på hele 268 minutter. Det var aldri aktuelt å vise den lange versjonen på norske kinoer, har den norske distributøren Scanbox fortalt. Så, hvordan gikk det med Che-Argentineren (del 1)? Vel, besøkstallene var ikke revolusjonerende. 2 864 så filmen. Che – Geriljalederen (del 2) har premiere 17.04.
Ytterligere en film hadde premiere, den østerriske filmen Revansje, laget av en av europas største regitalenter, spør du meg. Antall besøkende var 346.