Tallenes Tale, helg uke 12, 2009

menn-som-hater

For meg har ikke denne helgen vært særlig spennende siden få filmer hadde premiere. Likevel er det vel verdt å ta en nærmere titt på helgens kinovinner, Menn som hater kvinner, som hadde premiere fredag. Den slo knockout på Watchmen.

Filmen hadde premiere samtidig i Danmark og Sverige. I løpet av åpningshelgen i de to landene ble den sett av over 350 000 besøkende. I de respektive landene ble den etterlengtede filmen lansert i over 100 kopier. Flere kinoer kunne melde om utsolgte forestillinger. Det er svært interessant at en svensk film har blitt en så stor kommersiell suksess i hele Skandinavia. Denne helgen var filmen den best besøkte filmen i alle de tre landene. Det skjer ikke ofte. Flere tabloider (som for eksempel VG) spekulerer i om filmen om journalisten Michael Blomkvist blir bedre besøkt enn Max Manus (som hittil er sett av 1 133 610). Akkurat det er ikke jeg interessert i. Men det forventes at Menn som hater kvinner blir sett av minst 500 000 på norske kinoer.

Også i Norge valgte Nordisk å lansere filmen massivt. Den ble satt opp i nesten 100 kinosaler og kopiantallet var 94 (analoge og digitale). Hele 94 398 så filmen. Jeg vet ikke om andre svenske filmer som har fått tilsvarende åpningstall på norske kinoer. Det er for øvrig ikke mange kinofilmer i Norge som passerer 100 000 besøkende. Besøkstallet er også imponerende siden filmen har en lang spilletid (151:41 minutter). Den svenske filmen hadde utvilsomt det beste snitter per sal (1 004).

Menn som hater kvinner

Så, hva skyldes suksessen? En av grunnene er nok at boken er solgt i mange millioner eksemplarer, og en del av leserne var spent på filmversjonen. Ellers har publikum et forhold til krim- og spenningsserier. Det er et stort publikum for skandinavisk krim. Senest i forrige uke ble det klart at produksjonsselskapet Yellow Bird, som fra før av har vært med å lage serier som Wallander (også på engelsk for BBC) og Millennium-serien, satser på flere TV-filmer basert på kriminalromaner. Slagordet til selskapet er ”We turn bestsellers into blockbusters”! Legg merke til at Menn som hater kvinner er finansiert med midler fra den tyske fjernsynskanalen ZDF. Tyskland blir av flere aktører i filmbransjen definert som et stort marked for skandinaviske filmer.

Den andre svenske filmen som hadde premiere, Patrick 1,5, fikk ikke så godt besøk. Filmen havnet helt i skyggen av Larsson-filmatiseringen. 571 publikummere er litt skuffende tall for en film som er ute i 8 kopier. Snittet per sal var 71. Den tredje premierefilmen var den norske dokumentaren Sannhetsjegeren – historien om Tore Sandberg. Sandberg er en profilert person og filmen beretter om Norges kanskje mest kjente justismord. Det var derfor litt pussig at filmen ble sett av kun 487 personer, men det er kanskje få som har lagt merke til filmen. Personlig liker jeg ikke plakaten.  Men de fleste dokumentarer får ikke et godt liv på norske kinoer. Se bare på Man On Wire – en Tour de Force-film som har fått ganske mye oppmerksomhet i tillegg til glimrende anmeldelser. Likevel er den sett av få.

På 2.plass befinner barnefilmen Orps seg. Med et besøkt på 15 935 denne helgen, er den hittil sett av 46 632. En plass bak finner vi Slumdog Millionaire, en film som ble sett av 10 927.

Watchmen hadde forrige helg et besøk på 23 378. Denne helgen har besøket falt med 55 %. Det betyr at 10 425 så filmen. Nå ligger den på en 4.plass. Det er litt smådramatisk, spør du meg.

I forrige uke kom jeg i skade for å si at The Wrestler er en av Arthaus’ best besøkte filmer. Jeg var litt upresis. Det er mye som tyder på at den kan bli det.  Per i dag er det flere Arthaus-titler som har lokket til seg langt flere publikummere. Medregnet denne helgen har 31 015 sett Mickey Rourkes comeback.

Som vanlig finner du listen over de 20 mest besøkte filmene her.

che

Førstkommende fredag har flere interessante titler premiere, som for eksempel den norske ungdomsfilmen Yatzy og hevndramaet Revansje. Men også Che – Argentineren (del 1). Jeg må si jeg er spent på hvordan distributøren Scanbox har klart å markedsføre en film som har fått blandet kritikk. Den fikk særlig hardt medfart under visningen i Cannes i 2008, men siden da har filmen blitt endret. På festivalen ble begge filmene om Ernesto ”Che” Guevara vist som double-bill. The Guardians Peter Bradshaws mente følgende om Che – Argentineren: ”There is a faint resemblance, not unpleasant, to Woody Allen’s Bananas.” Det lover ikke bra. Men skal vi tro den internasjonale traileren til Che – Argentineren ”Comes the epic true story of a man behind the icon”, ”One incrdible life” som er ”Told in two unforgettable films”… Revolusjonen starter førstkommende fredag.

Tallenes Tale, helg uke 12, 2009

menn-som-hater

For meg har ikke denne helgen vært særlig spennende siden få filmer hadde premiere. Likevel er det vel verdt å ta en nærmere titt på helgens kinovinner, Menn som hater kvinner, som hadde premiere fredag. Den slo knockout på Watchmen.

Filmen hadde premiere samtidig i Danmark og Sverige. I løpet av åpningshelgen i de to landene ble den sett av over 350 000 besøkende. I de respektive landene ble den etterlengtede filmen lansert i over 100 kopier. Flere kinoer kunne melde om utsolgte forestillinger. Det er svært interessant at en svensk film har blitt en så stor kommersiell suksess i hele Skandinavia. Denne helgen var filmen den best besøkte filmen i alle de tre landene. Det skjer ikke ofte. Flere tabloider (som for eksempel VG) spekulerer i om filmen om journalisten Michael Blomkvist blir bedre besøkt enn Max Manus (som hittil er sett av 1 133 610). Akkurat det er ikke jeg interessert i. Men det forventes at Menn som hater kvinner blir sett av minst 500 000 på norske kinoer.

Også i Norge valgte Nordisk å lansere filmen massivt. Den ble satt opp i nesten 100 kinosaler og kopiantallet var 94 (analoge og digitale). Hele 94 398 så filmen. Jeg vet ikke om andre svenske filmer som har fått tilsvarende åpningstall på norske kinoer. Det er for øvrig ikke mange kinofilmer i Norge som passerer 100 000 besøkende. Besøkstallet er også imponerende siden filmen har en lang spilletid (151:41 minutter). Den svenske filmen hadde utvilsomt det beste snitter per sal (1 004).

Menn som hater kvinner

Så, hva skyldes suksessen? En av grunnene er nok at boken er solgt i mange millioner eksemplarer, og en del av leserne var spent på filmversjonen. Ellers har publikum et forhold til krim- og spenningsserier. Det er et stort publikum for skandinavisk krim. Senest i forrige uke ble det klart at produksjonsselskapet Yellow Bird, som fra før av har vært med å lage serier som Wallander (også på engelsk for BBC) og Millennium-serien, satser på flere TV-filmer basert på kriminalromaner. Slagordet til selskapet er ”We turn bestsellers into blockbusters”! Legg merke til at Menn som hater kvinner er finansiert med midler fra den tyske fjernsynskanalen ZDF. Tyskland blir av flere aktører i filmbransjen definert som et stort marked for skandinaviske filmer.

Den andre svenske filmen som hadde premiere, Patrick 1,5, fikk ikke så godt besøk. Filmen havnet helt i skyggen av Larsson-filmatiseringen. 571 publikummere er litt skuffende tall for en film som er ute i 8 kopier. Snittet per sal var 71. Den tredje premierefilmen var den norske dokumentaren Sannhetsjegeren – historien om Tore Sandberg. Sandberg er en profilert person og filmen beretter om Norges kanskje mest kjente justismord. Det var derfor litt pussig at filmen ble sett av kun 487 personer, men det er kanskje få som har lagt merke til filmen. Personlig liker jeg ikke plakaten.  Men de fleste dokumentarer får ikke et godt liv på norske kinoer. Se bare på Man On Wire – en Tour de Force-film som har fått ganske mye oppmerksomhet i tillegg til glimrende anmeldelser. Likevel er den sett av få.

På 2.plass befinner barnefilmen Orps seg. Med et besøkt på 15 935 denne helgen, er den hittil sett av 46 632. En plass bak finner vi Slumdog Millionaire, en film som ble sett av 10 927.

Watchmen hadde forrige helg et besøk på 23 378. Denne helgen har besøket falt med 55 %. Det betyr at 10 425 så filmen. Nå ligger den på en 4.plass. Det er litt smådramatisk, spør du meg.

I forrige uke kom jeg i skade for å si at The Wrestler er en av Arthaus’ best besøkte filmer. Jeg var litt upresis. Det er mye som tyder på at den kan bli det.  Per i dag er det flere Arthaus-titler som har lokket til seg langt flere publikummere. Medregnet denne helgen har 31 015 sett Mickey Rourkes comeback.

Som vanlig finner du listen over de 20 mest besøkte filmene her.

che

Førstkommende fredag har flere interessante titler premiere, som for eksempel den norske ungdomsfilmen Yatzy og hevndramaet Revansje. Men også Che – Argentineren (del 1). Jeg må si jeg er spent på hvordan distributøren Scanbox har klart å markedsføre en film som har fått blandet kritikk. Den fikk særlig hardt medfart under visningen i Cannes i 2008, men siden da har filmen blitt endret. På festivalen ble begge filmene om Ernesto ”Che” Guevara vist som double-bill. The Guardians Peter Bradshaws mente følgende om Che – Argentineren: ”There is a faint resemblance, not unpleasant, to Woody Allen’s Bananas.” Det lover ikke bra. Men skal vi tro den internasjonale traileren til Che – Argentineren ”Comes the epic true story of a man behind the icon”, ”One incrdible life” som er ”Told in two unforgettable films”… Revolusjonen starter førstkommende fredag.

MENY